"Trailerhjul gör sig bäst på trailern"

Jag och Robban blev varse något i lördags på hemväg från fisket. Att det är bra mycket bättre att båda trailerhjulen sitter på sin plats, istället för att ena rullar iväg långt vid sidan av vägen.

Direkt jag hörde ljudet så förstod jag att "nu är det ett allvarligt fel" Farhågorna besannades när jag tittar i backspegeln och ser gnistor blossa upp från asfalten. Ser att trailern lutar, tänker att nu har den lossnat från kulan, och det är motorn som tuggar asfalt. Väl ute så upptäcker vi att ena hjulet inte är kvar... Till min stora lättnad så hade inte motorn tagit i, det var några centimeter till godo.

En vänlig bilist som sett var hjulet drog iväg stannade till, och pekade vars det tog vägen... Så Robban stegade iväg för att finna det. Tänkte att nog är det väl tusan, här köpte man en sprillans ny trailer förra året, och nu så har bultarna lossnat. Men för mig ännu mer obegripligt, lagret hade totalhavererat, därav att hjulet lossnade. Okey, hjulaxeln kanske får sig lite vatten då och då, vid nedsättning eller upptagning. Men att lagret ska gå sönder på en trailer som inköptes ny förra året är för mig väldigt svårt att förstå. Ja, ärligt talat så hade jag ingen aning om att hjulet kan lossna när hjullagret går sönder. Men nu vet jag.

Tur i oturen var att inget allvarligt hände. Robban hade precis bestämt sig för att svänga av E4:an för att köra en mindre väg, bara ca 70 m från att han svängt av lossnar hjulet, så det gick inte speciellt fort. Ofta fortsätter vi E4:an istället, låt säga att vi gjort det och legat på 110 knyck när hjulet lossnat. Ponera att vi då möter en bil, och att bilisten ofrivilligt nickar däcket, tror det skulle vara ytterst obekvämt för honom. Okul och oskönt för bilisten skulle det troligen också vara ifall trailern sladdat in i hans bil.

Nu har de satt upp mitträcken nästan hela den sträckan vi skulle köra. Enda positiva ifall trailern sladdat där är att man fått veta exakt hur bra (eller dåligt) mitträcken fungerar. Men, som sagt, skulle hjulet någonstans lossna, så finns knappt ett bättre ställe än det nu lossnade på.

Så, vill höja en varningens finger till alla. Ta inte för givet att lagren håller. Och hör ni något mystiskt, byt lager. Det blir mycket billigare än att kanske måsta byta både båt och motor, i värsta fall även bil. Och skulle inte vara trevligt att ha ett liv på hjärnan (plantering av hjulet i mötande bilists panna är en möjlig risk)

Tur i oturen var som sagt att efter omständigheterna så gick det bra. Det som därför istället svider, är att man inte kan använda sin båt under årets bästa fisketid. Men, är bara att bita ihop. Det är ju trots allt bara 365 dar kvar till samma tid nästa år...

Kanske någon undrar hur fiskepasset vi var på väg hemifrån gick? Ja, på platsen brukar det inte bli många gäddor. Men några blev det med en topp (Krister) på 8,8 kg 107 cm, lurad på spinnfiske med jigg.

Och om någon av händelse trodde att Luleå alltid är lugnt och fridfullt. Kan jag säga att när vi efter mindre än en vecka for för att hämta tillbaka båt och trailer, så hade ännu ett stöldförsök gjorts på min motor (en honda 4 stroke 15 hästar) det tredje på ett par år. De andra två skedde mitt i smeten i mitt bostadsområde. Alla 3 stöldförsök har varit misslyckade... De typ av lås som är roterande vilka man sätter in i stället för ena motorfästbulten hade ännu en gång visat sig för svår. De kostar runt tusenlappen, men det är de värda. Men hur det andra försöket misslyckades var klantigt. Genom att de hade sågat rätt mycket i aktern runt motorn, jag tror själv jag utan att förta mig helt hade kunnat dra loss hela partiet med en hand, så svagt kändes det. Att de inte lyckats tyder på "svår och allvarlig muskelbrist" alternativt att någon kom förbi och såg dem.

Slutligen. Tipset jag fick från båtfirman efter hjullagret gick sönder var att efter varje säsong ta av hjullagerkåpan. Torka rent från vatten och fett och sätta in nytt fett.

Av Krister Wallmark

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar