"Hur stor" var mörten?

Jag skrev ju nyss om en mört på 1250 gram 48 cm, omkrets 30,5 cm, som Conny Svingdahl fångade. Visst, där har vi vikt och längd men "hur stort" är det egentligen? Gemene man har nog inte så jättebra koll på det.

Vill minnas att rekordet länge var på 1221 gram, men att den av någon orsak ströks. Var mindre noga och mindre koll förr i tiden, så många fiskar har i efterhand strukits, t.ex. dåvarande rekordet på gädda som löd på 22,5 kg. När mörten ströks så blev inte snäppet ned mer än 1 gram. Så 1998, så var istället rekordet på 1220 gram. Varför jag minns detta är kanske för att det var året jag tog min största. Men just den sommaren togs en gigantisk mört, från Norrbotten också den, vikt 1726 gram, det står sig än i dag som Svenskt rekord. Det lär bli svårslaget, frågan är om det inte krävs att man tar den innan leken, annars vill det till en både extremt lång och extremt grov mört. Men totalt omöjligt är det inte (men ska mycket till, helt enkelt sjukligt svårt) helst då senare på säsongen då de ätit upp sig.

Så 1250 gram, hade alltså 1997 varit Svenskt rekord plus att det även efter det är väldigt sällan i landet det tas någon så stor. Det säger det mesta om hur stor denna mört är. När man då tänker på att den fångades precis efter leken så undrar man vad som simmar i den sjön. Var den sjöns största mört, eller finns det ännu större?? Jag tror det finns större. 6 dar efteråt tog storebror Lars Svingdahl en nästan lika tung mört, 1240 gram, 46 cm omkrets 30 cm. Jag gläds med grabbarna, 2 riktiga kanonfiskar, bara att gratulera!!

Rekordmörten på 1726 gram togs i en sjö utanför Jokkmokk. Mörten var 49,2 cm, den hade mest troligt ej lekt. Jag vet inte om den togs på riktat fiske efter mört eller om han var ute efter något annat. Jag har ett minne av att det inte ska finnas någon poseringsbild. Är ju nu ett tag sedan men man har ju läst om det, när fångsten blev offentlig så blev så klart storfiskregistreraren väldans nyfiken på mörten. Minnet säger mig att den döda mörten skickades dit och att den därför blev noga mätt etc. Har förresten luskat fram att omkretsen var 35,5 cm.

Niklas Nilsson tog våren 2000 en fet mört på 1455 gram 44 cm i Östersjön, Skurup. Ponerar vi då att den skulle hålla den konditionen proportionerligt sett och vara 49,2 cm lång, så förstår man att rekordet är möjligt. Så om rekordet en dag tas är det inte säkert det är från Norrbotten, har visat sig finnas bra mörtvatten över hela landet.

Spinn och dropshot efter stormört

Många tänker väl att hehe, spinnfiske efter mört... Men faktum är, jag på allvar tror på detta. Har haft det i tankarna sedan ca 15 år tillbaka. Kanske ännu hellre dropshot, eller så inspinningstekniken man ofta använder till metoden.

Vad som fick mig att börja tänka på detta är några händelser, bland annat några attacker i sjön där jag tagit min största mört. Först minst en på platsen där jag tog den på 1030 gram, då inget hade hänt på länge och jag skulle veva in för att kasta om så attackerar en stor mört men missar. Andra gången var mer tydligt, fiskade på en helt annat plats i sjön, en liten chansning. Nötte och nötte, timme efter timme, platsen verkade kass. Började misströsta, när jag så vevade in så attackerar plötsligt en stor mört, och det såg ut som den attackerade sänket. Så om jag haft tankarna på det förut så blev det mera uppenbart nu att spinnfiske efter stormört måste funka! Jag ger mig tusan på att vissa stora mörtar tidvis äter fiskyngel, så frågan är också om det vore läge att testa andra beten än de vanliga.

Sedan kan man ju fråga sig varför attackerna när jag vevat in bara hänt i den sjön. För att det främst är riktigt stora mörtar som beter sig så? Eller något speciellt med den sjön? I vart fall bestämde jag mig för att göra ett seriöst test. Men kort därefter så började fiskesuget efter vitfisk avta, så tanken blev som så ofta just bara en tanke.

Det känns alltid mer eller mindre obra när man inte provat saker man länge velat prova. Om nu aldrig jag kommer att testa det, så kanske någon annan gör det.

Sedan vet jag inte ens om jag borde behöva gå in på, att det ju är olika på situationer. Det är ju en sak att testa metoden precis när isen gått, några grader i vattnet bara. Jämfört med att testa det efter leken, under sommaren.

Summa summarum. Jag skulle verkligen inte bli förvånad om rätt utfört spinnfiske eller dropshot efter mört någon gång i framtiden kommer bli en het metod för riktigt stora mörtar. Fiske med fiskyngel (skulle även funka på bottenmete) är något annat som skulle vara riktigt intressant att testa för riktigt stora mörtar.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar