Gös syd kontra nord

Om gös i både syd och nord och reflektioner på skillnader.

Ari har spenderat sin semester på sydligare breddgrader och fiskat två gånger. Andra gången fiskade han med en kompis, och de lånade kompisens farsas båt som han har i Mjörn. Båten är inte utrustad för fiske och har en gammal 20 hästars tvåtakt. De for ut i kvällningen med varsitt handhållet spö och utan ekolod. Styrde ut från båtplatsen mot ett område de spanat in på sjökortet. Efter en stunds trolling så hade Ari fisk på, en gös som vägdes till drygt 4,5 kg.

Ari med gös på drygt 4,5 kilo.

Den skulle återutsättas (men känner jag Ari rätt så hade han nog gjort det i alla fall) då dom har maxmått på gös i mjörn. All fisk över 70 cm skall återutsättas. Man får behålla matfisk mellan 40 och 70 cm. Riktigt bra regel, önskar den fanns här uppe också. Efter ytterligare en stunds trolling fick hans kompis hugg. Han drillade in fisken som inte gjorde mycket väsen av sig men precis innan håvning så släppte den. Såg ut att vara i samma storlek som den Ari fick. De körde på en liten stund till utan att känna något mer och kände sen att de skulle behöva återvända innan det blev beckmörkt. Svårt att navigera in med båten till båtplatsen då det är en hel del stenar och skär på vägen dit.

Ari säger att han fick en bild av hur "lätt" gösfisket är där nere om man jämför med Norrbotten. Och både jag och han menar, med den utrustning de hade och den fisketid de la. Och som både jag och han vet (enligt vad sådana som lyckats med storgös i sjön sagt till oss) så brukar de dra riktigt bra i mörkret, den tid de alltså nu inte kunde fiska.

Men det är ju ingen hemlighet att antalet stora gösar där är mycket större. Som en känd gösfiskare från Sydsverige sa, att när de kör pelagiskt vertikalfiske så släpper han på minst (kan ha varit runt 150 han sa) 100 gösar på ett pass och då släpper de ändå inte på de minsta. Låter helt sjukt, då man vet hur få fina gösar man ser på loden här under en säsong.

Se också på team ROA:S pass jag nyss skrev om, första gången i ett för dem nytt vatten och på ett kortare pass så fångade dem 5 gösar där de 3 största vägde mycket fina, 4,6, 5,3 och 5,7 kg.

Eller som jag skrev här på sidan i augusti 2009 efter att jag och just Robban Pederson fiskat gös här uppe.

Undertecknad och Robert Pederson fiskade gös i två dar. Största fisk blev en bonusfisk jag fick, gädda på 7,6 kg. Som vanligt i alla vatten vi provat så var medelvikten dålig. Jag fick en på 1200 g på trolling vilket blev största gös på 2 dars nötande. Fast Robban fick den roligaste gösen, faktiskt ett nytt pers! Nja, inte sånt pers då han har flera över 6 kg från Göteborgstrakten. Men ett minpers. Den var faktiskt inte alls mycket längre än den wobbler den högg på! Jag bannar mig själv att vi ej vägde den! Men tror inte den vägde mer än max 150 g eller nått. En kul fisk.

Det med dålig medelvikt. Robert berättade att där de trollar gös i Göteborgstrakten så får de inte gösar mindre än 2,5 kg. Kanske han såg att jag tittade misstänksamt, men då la ha till att nja, egentligen just inte under 3 kg. Jag höll på få krupp av tanken ju. Helt bisarrt, men så är det. I och för sig inte mer än ca 1-12 hugg per båt och fiskepass, men jag menar ändå. Här har vi provat alla möjliga metoder, platser, tider på dygnet och beten. Gösen är kinkig och vi har såklart lärt oss saker genom åren, men inget har märkbart kunnat höja medelvikten.

Men har åkt iväg på 2 gössvängar förutom den gången Robban var med. Alla gösar har vägt under 900 g, förutom en på 3,4 kg.

Den är jag uppriktigt sagt nöjd över. Man måste ju jämföra med sig själv och inte med vad de tar längre söderut. Jag tog trots allt min första Norrbottensgös 1993 (från Västerbotten många år tidigare) och sedan har det blivit gösfiske då och då och ändå har jag endast landat 2 tyngre än denna från Norrbotten någonsin. Så jag är mycket nöjd över den (även om man så klart skulle vilja ha ännu större, men det är en helt annan sak).

Gösen på 3400 gram tog jag i en typisk tusenbrödra sjö, så därav att jag är så nöjd över den. Nu har vi ju ibland efter det fiskat i ett vatten med klart bättre medelvikt. Men frågan är ju också hur länge det vattnet håller för fisketrycket. Vi misstänker det är rätt få stora i vattnet, se t.ex. på vår återfångst förra sommaren. Och trots allt väger de flesta under 2 kg.

Nu är det som det är och jag gnäller absolut inte, utan säger bara hur det ligger till. Jag ser det istället som så att vi här uppe har en större anledning att vara stolta ifall vi väl tar en fin gös. Däremot tror jag det finns riktigt stora gösar även här uppe, men antalet stora gösar där nere än långt större, bara att hålla med Ari om den tankegången.

***

Fick veta att Mats varit ut och vertikalat gös i en annan sjö. Han och vänner har lagt många göspass där, nu blev det nytt båtrekord och nytt sjöpers, en gös på 2400 gram.

Dessutom blev det en bonusfisk, en gädda på hela 109 cm. Däremot väldans mager, vikten stannade på 7450 gram.

***

Jag kunde inte annat än le, för tror det hänt förut att jag och Mats oberoende av varandra skrivit om gösvikter. Det översta skrev jag för runt en vecka sedan och om Mats gös för någon dag sedan. Fick nu idag precis veta att Mats (han visste inte heller att jag skrivit om det) också skrivit om gösvikter. Läste igenom det och vi har i alla fall skrivit om det på lite olika sätt, lite olika infallsvinklar. T.ex. har Mats även gått in på varför han tror att gösarna har de vikter de har här uppe. Han är också inne på att det verkar vara få stora gösar i vattnet vi tagit de största senaste åren, bland annat baserat på att fisketrycket periodvis var rätt högt och att bara ett fåtal fina kom upp.

Och ja det kunde vara upp till runt 4-5 båtar ute samtidigt som nötte efter gös vissa dagar förra sommaren. I ett vatten i södra Sverige är det inte "lika mycket", i vatten där det finns fler stora gösar (men förmodar det finns vatten även där med få stora) men här är det annat. Och angående att få stora kom upp och att det verkar vara få stora så kan sägas att det fanns erfarna gösfiskare som förra sommaren fiskade (både vertikal och trolling) där flera dagar i rad utan att komma upp till mer än som störst dryga kilot, så det är absolut inte bara att åka och hämta en fin gös.

Men som sagt, det är ju en större utmatning när det är svårt, man måste tänka till mer om man ska lyckas och man har också större anledning att vara nöjd även om gösen inte är stor sett över hela landet. Eller ännu mer om man tar en stor i ett tusenbrödra vatten med nästan enbart gösar under 1200 gram.

Och här är det Mats skrivit. 

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar