Tre över nio

Jag ankrade nära land och började kasta. Roger en god vän anslöt med sin båt och ankrade ca 40 m ifrån mig. Ingen av oss kände något. Jag hade tanken att eftersom det inte ens hugger någon lite gädda så är chansen rätt stor att det står någon/några större gäddor här. Då är det dåligt läge för smågäddor att vistas på platsen… Jag bytte bete. Efter en stunds nötande dunkade det till, snabbt mothugg och fast fisk.

Av gungningarna i spöt att döma så kände jag att det var en fin fisk. Vågade kanske hoppas på 6-8 kg. Men så plötsligt visade den verkligen sina muskler, med ett rejält luftsprång. Hela gäddan var högt i luften. Så vi båda kunde se att det var ett kraftpaket. Det var inte nog med det, den började nu göra rusningar så att rullen verkligen fick jobba. Roger kom intill mig med sin båt och fick bevittna när jag håvade den.

Vi åkte in till land för att förbereda vägning mätning och fotning. Under tiden fick gäddan stå i håven som jag hade sänkt ned i vattnet. Vi mätte henne (stora gäddor är honor) till 112 cm. Sen några snabba bilder. Vi hade hängt upp digitalvågen. I med gäddan i vågsäcken och upp på vågen. Efter

Krister med grovryggad gädda på 11000 g. Spinnfiske.

avdraget av vågsäckens vikt så kunde vikten fastställas till exakt 11 kg. Självklart fick gäddan simma tillbaks.

Roger drog iväg uppåt till ett ställe vars han några dar innan tappat en fin gädda. Själv så drog jag efter en stund ut med båten och ankrade på samma ställe. Till saken hör att denna plats oftast ger dåligt. Men vid de 2 tillfällen förut jag fått någon gädda här över 9 kg har jag fått 2 samma dag… Med det i bakhuvudet nötte jag envist vidare. Efter många kast så fortplantades en stöt till spöt. Mothugg fast fisk. Efter en stund kunde jag håva den och åka in till land. Då kom Roger ned igen, han hade inte känt något. Vi vägde min gädda till strax över 9 kg.

Roger hade fått främmande så han drog hem. Jag fortsatte fisket. Först en liten gädda på en ny plats. Tillbaka ännu en gång till första stället, nu kunde jag plocka en på 5,5 kg precis framför ögonen på en jobbarkompis som anlänt med sin son för landfiske.

Men jag kände mig envis, ville hinna testa några ytterliggare ställen. Min belöning kom efter återigen mycket kastande på samma ställe. Gäddan hade nog följt med betet och granskat det i något tidigare kast, för hugget kom nära båten. Den var stark. När jag såg den så tänkte jag att va, att den var så stark och ser ut att väga ”bara” 7-8 kg. Men när jag sen såg den igen såg jag hur lång den var… över 10 kg tänkte jag!

Jag håvade den. In till land där jag fick hjälp med vägning mätning och fotning. 120 cm 10600 g. Det visade sig vara samma gädda som jag tog den 4 juni i år. Då vägde den 11 kg. Jo, varje gädda har individuellt fläckmönster. Granskar man foton så får man reda på om det är en gädda man tagit förut. Stämmer alla fläckar så är det inget snack. Dessutom har gäddor ofta ärr.

Lång 120 cm men "bara" 10600 gram.

Det med att fånga samma gädda flera gånger är inte ovanligt. De stora gäddorna på platsen är få. Beviset för det är att det ofta är återfångster vi gör. En gädda har vi med säkerhet fångat 5 gånger. Jag 4 gånger och en kompis en gång. 4 av gångerna har den vägt över 12 kg, som mest 13,5 kg. Första fångsten 2003 sen 3 gånger förra året och senast så tog jag den i år 2005. Gäddor lär sig med erfarenhet så de blir klokare och klokare. Med den visheten så skulle man oftast få ofångade gäddor ifall det fanns många stora gäddor på platsen. Men vi har tagit den på olika beten alla gånger. Men tyvärr så kanske den är död nu. Fick höra att det togs en gädda i området som dödades. Vikt, längd och underbett stämmer in på ”kämpen”.

Hade på alla sätt och vis en bra dag, och är grymt nöjd med fisket. 3 gäddor tyngre än 9 kg samma dag blev alltså summan. Jag har i och för sig fått större gäddor än dessa, men undrar om det ändå inte är min roligaste fiskedag någonsin? Mycket för att jag fick lön för envishet. När jag inte fick napp på några ”säkra” ställen tänkte jag att chansen är stor att det står någon stor gädda där. Därför ingen som nappar. Men att folk nött på här så de är skygga och försiktiga. Jag bytte mellan några beten jag vet funkar sen nötte i omgångar. Det gav resultat…

För att få lite nyans och inte tro att det bara är att åka och hämta en stor gädda från vattnet. Så ska sägas att det var många båtar och landfiskare ute i området. Som mest var vi 4 båtar ute samtidigt inom synhåll som fiskade efter gädda. Men jag varken såg eller hörde att någon annan fick någon gädda.

Slutligen så ett tips. Många tror (även jag själv när jag en gång i tiden började med fiske) att det mesta hänger på betet. Men så är det ej. Det hänger mer på att presentera betet på rätt sätt och på rätt djup. Även om man fiskar på rätt ställe så innebär det inte nödvändigtvis att man får någon. Sen om man har en wobbler, skeddrag spinnare eller jigg och i vilken färg spelar mindre roll. Jämfört med vikten av att spinna in på ett lockande sätt och att spinna in på rätt djup. Och inte minst, att se eller känna nappet och drämma till med ett snabbt mothugg. Många som fiskar har flera napp utan att ens veta om det. Det beror till största del på dålig koncentration. T.ex. att man står och pratar och tänker på annat. Dålig fokusering helt enkelt, då missar man de lätta nappen. Någon enstaka stor gädda kan nästan vem som helst få med flyt. Men för er som vill lyckas bättre än det, så duger det inte att missa på ovanstående tips. Så enkelt är det.

Krister Wallmark, Luleå

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar