Första höstfisket

Sommarfisket går snabbt att sammanfatta. Henrik har inte fiskat något i sommar, nya intressen har ploppat upp för honom. Men jag vet ju att han gillar fisket också, så det är inte omöjligt att det blir comeback med fisket förr eller senare. Ari har inte heller fiskat i sommar. Han han har jobbat mycket, vilket nog är en bidragande orsak. Men hans fiskesug ligger ändå där och lurar. Vi var faktiskt på väg på gäddfiske nyligt, men väderprognosen gjorde att vi ställde in det. Själv har det inte heller blivit något "fiske" sedan fisket med Robban (när han tog öringen, se rapporten nedan) Fast två gånger har jag varit ut på "social verksamhet" där bland annat grillning etc. stod på programmet. Inget seriöst fiske, och väldigt kort. Men vi blötte i alla fall lite beten och blev en liten gädda båda gångerna.

Rickard däremot körde en del på gös. Gick riktigt bra antalsmässigt, men medelvikten är dålig i sjön. Blev ingen stor.

Nu i söndags så lovades ok väder. Jag och Rickard beslutade att köra ett gäddpass. Planen var att fiska lördag i ett vatten och söndag i ett annat. Men väderprognosen som lovade regn och blåst på lördagen gjorde att vi bara fiskade en dag. Nu blev inte vädret lika bra som prognosen visade kvällen innan. Blev inte alls svag vind. Plus att det kom någon rejäl regnskur.

Rickard var där före mig så sa åt honom att du kan ju testa från land. Det gav en gädda på 3,6 kg. När jag kom med båten så skyndade vi oss ut. Vi började med spinnfiske en stund sedan trolling. Efter andra ankringen och en del nötade så hojtar Rickard till om missad fisk. Jag kände det så att det är "hans" fisk så jag kastar åt annat håll. Ett hugg på mjukisbete generar ofta att den snart hugger igen. När hans bete igen kom på samma plats så dunkade det på! Gäddan var riktigt stark. Den hade härliga tunga knyckar och visade prov på rätt långa rusningar. Vi såg den dock tidigt i ytan så vi fick ett bra grepp om storleken. Rickard blev tidigt orolig för ankarlinan, och sa att egentligen skulle vi behöva ta upp ankaret. Mm, nja, tror du det? Sa jag och var beredd att göra det ifall han fortfarande var inne på det. Men nja han var inte "på" så vi provade utan. Jag tog fram kameran och började filma fighten. 2 rusningar senare så hör jag Rickard säga att jag tror den for i ankarlinan nu. Några sekunder senare var det bekräftat med ett ord jag hoppar över att skriva... Jag slutade filma. Ankarlinan var sträckt, det förklarade hur den kunde gå in fastän den rusat rätt långt från båten. Jag sa att jag kör fram båten. Nu då ankarlinan var slapp och med lite fix och don så kunde Rickard säkra gäddan med sin lipgrip. Betet var inte fast i ankarlinan utan det var bara linan som snurrat in sig.

Kanonstart på fisket. Men faktum var att fisket var dåligt, eller medelvikten var bra men blev ingen mer på spinn och bara 2 gäddor på trolling. Den större av dem vägde 6,5 kg.

Första gäddan (från båten) blev således den största (den på bilden för den som händelsevis glömt) 8340 g. Rickard hade som mål att ta en över 8 kg. Så han sa efter fångsten att nu är resan räddad. Nog hade vi hoppats på fler gäddor. Men man ska inte klaga, gädda på drygt 8,3 kg är inte bara att åka och hämta.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar