Gädda plus skräpfisk

Vi har inte fiskat mycket efter gädda i juli månad i modern tid. Men undertecknad tog med Samuel på ett kortare gäddpass. Är säkert någon som undrar vem han är. Samuel, eller Sam som han kallas. Han har sina svärföräldrar här uppe så varit upp mycket genom åren och han och hans flickvän ska kanske prova att flytta hit. Han har alltid haft ett stort intresse för fiske. Men sällan haft tillgång till båt. Så har blivit mycket landfiske, vilket ju gör det hela svårare att få riktigt stora fiskar. Så han har landat mycket fisk genom åren men inte de där riktigt stora. Han brinner för tillfället mest för samma arter som vi mest fiskar efter. Mete är inte riktigt hans grej.

Sedan har också andra intressen gått före. Han har satsat mycket seriöst på pistolskytte (tillhört det översta skiktet i Sverige med diverse framgångar) Men han säger att han vill utvecklas vidare till nya nivåer så fort han kan börja träna igen.

När han förut höll på med styrketräning så var det samma målmedvetenhet som gällde. För hård träning och drabbades (förresten samma som undertecknad då jag för länge sedan höll på som mest med styrketräning och annan träning, så jag vet att det är lätt hänt när envisheten tar kommandot över förnuftet) av överträning.

Så, där fick ni lite bakgrund om hans intressen.

Genom att han varit så duktig i en sport så skulle jag kanske inte behöva skriva (annars når man ej så högt) att viljan och motivationen är stark att utvecklas även inom fisket.

Nåväl, åter till fisket. När jag var en liten yngling så fiskade jag under något år relativt mycket gädda i juli månad. Men i modern tid har det varit ytterst lite och de gånger man provat har det inte blivit någon vad jag kallar för stor gädda.

Men jag var sugen på att prova ett vatten och Sam var sugen på att hänga med. Han hade missflyt och fastnade i något redan första kastet. Oförskämt nog så fick jag hugg då, så han hade alltså inte en sportmössa på den gäddan. Men, men, sånt hör till spelets regler. Jag kände direkt att det var en rätt fin fisk och inte minst var den stark. Så genom att vattnet är varmt beslutade jag mig för att dra åt bromsen hårdare så jag kunde korta kampen och därmed minska fiskens mjölksyra. Det gick bra och jag kunde landa fisken. Samuel drog några snabba kort innan han fick fortsätta med att knyta om efter att ha blivit tvungen att dra av linan. Jag kunde återutsätta gäddan och den verkade klara sig fint. Det var ingen superfisk men det blev ett nytt julipers för mig. Faktum var att när det sjönk in hur det gått i juli förut så kände jag mig ovanligt glad över en fisk i den storleken, gäller att försöka hitta glädjeämnen även om det inte är gäddor i närheten av sitt personliga rekord.

Fast dock så har jag "trollat fram" en större förut. Det var en fd. granne som frågade om jag inte kunde "fixa" ett nytt pers åt honom, hans var på 7,4 kg. Nu i juli månad undrade jag? Jajemän!
Hm, hörru, det kan bli riktigt olätt, men okey vi kan försöka men då åker vi iväg på kvällen och så fiskar vi hela natten. Han var med på det. Det var trolling som gällde. Vid 2.30 snåret så kom hugget med stort H (H som i hästspark) Det var hans livs fisk, han var exalterad och uppspelt. Han greppade telefonen och ringde hem till sin flickvän. Det lät ungefär så här.

- Jag har precis tagit en gädda på 11,5 kg!!
- VET DU VAD KLOCKAN ÄR???????? Undrade hon yrvaket.
- Jo, men, alltså, det är ju ett nytt personligt rekord.
- DET SKITER JAG I!!!!!!!! (klick)

Så kan det gå. Jag får ju osökt tanken på att en intressant (men impopulär?) tävling kunde vara att "vems tjej blir minst sur om man ringer och väcker henne för att berätta man tagit en stor fisk..?"

Åter till fisket. Vi nötte vidare en stund som planerat men inget av värde hände sen. Sedan så bytte vi vatten vi åkte som planerat för att fiska skräpfisk, det var länge sedan man gjorde det. Vi kom kanske igång först vid 18.30 snåret. Drygt 20.00 så blir det ett fint utras på mitt spö tacklat med en löja. Efter en dock rätt kort kamp så kunde jag lyfta in en ganska fin skräpfisk.

Vi nötte vidare men den blev den enda.


 Krister insjööring 4560 g, 2009. Foto S Blomqvist


9500 g, foto S Blomqvist

Ifall någon nu skulle missat ironin med ordet skräpfisk... Det är ju många (men de blir färre och färre) som brukar kalla gädda för skräpfisk eller andra nedvärderande ord. Så jag kände kort sagt bara för att vara lite tvärtom, jag har inget emot skräpfisk, eller förlåt mig nu, öring...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar