Gösfiske

Som vanligt dålig medelvikt, men en fin fångad.

Undertecknad och Robert Pedersson fiskade gös i två dar. Största fisk blev en bonusfisk jag fick, gädda på 7,6 kg. Som vanligt i alla vatten vi provat så var medelvikten dålig. Jag fick en på 1200 g på trolling vilket blev största gös på 2 dars nötande. Fast Robban fick den roligaste gösen, faktiskt ett nytt pers! Nja, inte sånt pers då han har flera över 6 kg från Göteborgstrakten. Men ett minpers. Den var faktiskt inte alls mycket längre än den wobbler den högg på! Jag bannar mig själv att vi ej vägde den! Men tror inte den vägde mer än max 150 g eller nått. En kul fisk.

Det med dålig medelvikt. Robert berättade att där de trollar gös i Göteborgstrakten så får de inte gösar mindre än 2,5 kg. Kanske han såg att jag tittade misstänksamt, men då la ha till att nja, egentligen just inte under 3 kg. Jag höll på få krupp av tanken ju. Helt bisarrt, men så är det. I och för sig inte mer än ca 1-12 hugg per båt och fiskepass, men jag menar ändå. Här har vi provat alla möjliga metoder, platser, tider på dygnet och beten. Gösen är kinkig och vi har såklart lärt oss saker genom åren, men inget har märkbart kunnat höja medelvikten.

Men däremot så finns det ju en och annan stor, den gös jag fick här på 7,9 kg är tveklöst min livs fisk, utan konkurrens. För när vi hört oss för så har vi inte hört om någon i den vikten i Norrbotten eller Västerbotten i modern tid, varken på sportfiske eller ej. Med tanke på det så blir det inte så svårt att säga att det var min livs fisk jag fångade.

I övrigt har vi legat lågt. Rickard har gjort ett par pass, dragit både gäddor och gösar men inget stort.

Själv har jag inte fiskat gädda sedan jag fick den på 9,5 i början av juli. Men har åkt iväg på 2 gössvängar förutom den gången Robban var med. Alla gösar har vägt under 900 g, förutom denna.

Gös på 3400 gram

Den är jag uppriktigt sagt nöjd över. Man måste ju jämföra med sig själv och inte med vad de tar längre söderut. Jag tog trots allt min första norrbottensgös 1993 (från västerbotten många år tidigare) och sedan har det blivit gösfiske då och då och ändå har jag endast landat 2 tyngre än denna från Norrbotten någonsin. Så jag är mycket nöjd över den (även om man så klart skulle vilja ha ännu större, men det är en helt annan sak)

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar