Nytt gäddpass

Förutom att det snöat många dar senaste tiden så har det också varit kallt. Men nu i helgen lovades det så plötsligt både sol och mildare. Mats undrade om jag var sugen på ett gemensamt pass och det var jag.

Steg upp råtidigt för att kunna få en lång fiskedag. Vi var spända på att se om det skulle nappa trots all snö som kommit. Det gjorde det, första landade fisk tog inte så lång stund, en fin gädda på 6 kilo prick av Mats. Sedan tog det ett tag, men typiskt nog så blev det då napp nästan samtidigt... Mats hade sett att min gädda var fin så han hissade snabbt upp sin gädda eftersom den var liten, krokade snabbt av och satte tillbaka den. Jag höll min gädda i hålet medan Mats stövlade iväg i en takt som jag till och med tror fått en maxdopad Ben Johnson att titta upp. Om inte annat då Mats plötsligt stupar och flyger i en "Anjasälen" över snön... Det såg så förbaskat kul ut så det framkallade en skrattack hos mig. Men antar han trampade i genom första lagret av is eller sörja och då kan man inte annat än stupa med den fart han hade. Men han var uppe lika fort som han var nere och plupp så var han framme med dragen kamera redo för ett snabbt skott. Så var bara för mig att lyfta upp gäddan ur hålet. Mats hann inte mer än fota så stod han med säcken öppen och vågen redo, var bara att hiva ned gäddan.
Vikten kunde vi fastställa till 7280 g, innan den fick glida ned genom hålet till sitt rätta element.

Någon gång mitt på dagen fick Mats ett försiktigt napp. Gäddan var inte stark så han trodde den var mindre än den var. När jag höll den på vågen kände jag att den var tyngre än vad vi tyckte den såg ut att vara. Gäddan var kompakt och nådde fina 7020 g. Jag kan ju tillägga att skadan som syns vid munnen var en gammal skada, men eftersom hon var så välmatad så verkade det inte påverka henne.

Blev också någon liten gädda, men vad man i stort kan säga om fiskedagen är att nappen var försiktiga (möjligen att en liten gädda nappade rejält) ofta mycket försiktiga. Med tanke på det och att det var mitt i vintern med mycket snö så tycker jag vi får vara klart nöjda med fisket. Inte minst med tanke på att det var nära att inte fisket alls skulle ha blivit av. Jag hade erbjudit Mats att jag skulle försöka pimpla upp betesfisk dagen innan. Jag åkte iväg på em, när jag skulle öppna bagageluckan så var den fastfrusen big time. Detta har aldrig hänt mig förut. Jag tog i vad jag hade, av vad som rubbade sig så var det inte bakluckan. Tog ut en skidstav genom bakdörren och började hacka bort is, men det hjälpte icket. Jag hade en väldans massa grejor i bilen men var bara att börja ta ut pryl för pryl för att försöka få ut hinken där jag skulle förvara betesfisken. Allt gick bra förutom hinken. Den är redigt stor, ca 30 liter. Är precis att den ryms på höjden där bak. Jag försökte tippa den men den var för hög, jag kunde inte få ut den. Jag försökte igen och igen med luckan, tog i vad jag hade men icket. Funderade på att ringa Mats och höra om vi skulle flytta fram fisket en dag, så jag kunde få upp luckan först. Men insåg snabbt att nej för tusan, är jag nu här så ska det pimplas upp mört. Jag hade ju en liten hink redo på pulkan.

Nappade riktigt bra, var bara att hala och dra mört, som tur va, för var kallt (ca 21 minus) Under tiden hade jag funderat på en lösning. jag förstod att jag skulle få svårt att förvara mörtarna i lillhinken fram till fisket. Jag beslutade att hyra in mig på någon mack för att tina upp isen. Visste inte hur lång tid detta skulle ta. Nåväl, gick fort att få nog med mört. Jag bytte vatten och satte fast locket, eller rättare sagt försökte sätta fast locket. När jag pressade fast det så föll hinken i bitar... Jag var inte sugen på att pimpla upp mört igen inte minst för att jag hade brådis till att tina upp bilen. Men jag hade faktiskt en till liten hink med mig så jag kunde lösa det. Någon mört fick jag offra men jag tyckte jag hade nog ändå.

Sedan satt jag i en "gör det själv hall" Ja, satt var ju rätt ord. Runtom mig så såg jag hur folk arbetade febrilt med sina bilar, förmodligen funderade de varför jag satt och hängde i bilen hela tiden...

Till sist så bestämde jag mig för ett försök. Dyngpall. Jag började nu fundera på om spärren gått i baklås, så jag tänkte att okey, nu får jag åka förbi min granne som är kung på allt med bilar och se om han är hemma, för fiske i morgon det ska det banne mig bli!!!!! En gammal gympolare var där, tjena har du problem med bilen? Mm, luckan fastfrusen. Jag gjorde då ytterliggare ett test och tänkte att vad fasen, laddade och tog i och pang! Ny flög den upp. Vem vet, kanske jag fick lite extra krafter från gympolaren, kanske jag tänkte att "fasen låt han inte se att du inte är lika stark som då så ta i nu!..."

Nu hem för att hämta en pannlampa. Jag ville inte fylla kranvatten för mörtarna avlider ibland av kranvatten (beroende var man bor, antar det är klorhalten som avgör) Iväg igen med bilen. Upp med bakluckan, fast, ja, fast var just vad den var... Vattnet som runnit undan hade såklart frusit fast luckan igen. Var en skoteråkare som stannat precis intill så var på väg att ropa på honom att hörru ids du hjälpa mig med en sak? Men gjorde ett till försök, tog i vad jag hade och då kom den upp. Ut på isen och borra hål, jag fyllde upp ca 24 liter i hinken.

Nåja, sedan hem, jag hade mer saker kvar att göra. Blev sent i säng och snart skulle man upp, men jag hade inte en tanke på att fråga om vi skulle skjuta på fisket. Hade jag gjort mig sånt besvär för fisken så skulle det kännas extra surt att inte få fiska. Som jag skrev tidigare, jag tycker vi får vara klart nöjda med fisket, inte minst med tanke på de vinterförhållanden det nu är.

Förresten, på tal om saker som inte går som man tänkt sig. När jag berättade för Mats att det strulat så hade han precis gjort ett blogginlägg om dylika saker. Här är adressen till bloggen http://fiskelyckainorr.blogspot.com/

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar