Art nummer 30 blev en simpa

Inte helt oväntat kom en simpa att bli Robbans nästa reggfisk. På självaste midsommaraftonen så var Robban ute på vattenvidderna med båt och sin fästmö Anneli. De har jagat rötsimpa ett tag men inte lyckats komma upp till 400 gram vilken är artens gräns för storfiskregistrering. Men när han väl tog den så blev det med marginal, prick 500 gram vägde fisken. Som om inte detta vore nog så tog han en på 450 gram bara 2 dar senare.

Igen grattis till dina 30 registrerade arter!

***

Fanns en tid då även jag var inne på att storfiskregistrera arter. 1996 hade jag flyt i fisket, under våren kunde jag landa en abborre från Norrbotten över storfiskgränsen som låg och ligger på 1600 gram. Sedan under juni och juli hade jag ett makalöst flyt. I slutet av juni så hade jag varit vid ett vatten för en liten chansning, jag mäskade och bottenmetade och ville se vad det kunde ge, då jag visste det fanns både mört, id och braxen. Blev en hel del fisk men inget imponerade. Däremot fick jag se att någon fått en gädda på drygt 9 kg i området. Så dagen efter var jag tillbaka och då var målet gädda, blev bland annat en på dryga 7 kg och så en som med marginal passerade storfiskgränsen 12 kilo.

Året innan hade genombrottet för stormört i Norrbotten slagit igenom. Jag blev guidad till ett vatten som hade levererat stor mört. Men vi hade riktigt segt fiske ingen av oss hade fått någon reggmört. Det var dags att packa ihop, men som vanligt så packade jag ihop allting annat först och lät spöna var kvar ute, nu var det bara ett spö kvar att ta upp, precis när jag så skulle plocka upp det så reser sig svingtippen häftigt och jag kan landa min första reggmört.

Någon vecka senare så testade jag ruda för första gången i Norrbotten (under 80-talet gjorde jag något försök i Västerbotten men utan att lyckas) Jag hade läst allt jag kunnat komma över om ruda och valde ett då redan känt rudavatten utanför Piteå. Redan första eller andra passet gav rudor, men en del hekton ifrån reggvikten. Hade läst att medelvikten kunde variera från plats till plats i ett vatten och jag trodde att det skulle vara bättre chans om jag valde en plats med mera växtlighet. Passet efter lyckades jag så där regga min första ruda.

4 dar senare så tog jag med min granne och fiskevän för idfiske. Vi hade varit ut på havet bara någon dag innan och fiskat gädda och då kunde vi lokalisera stim med id. Jag blev nyfiken på dess storlek och ville snabbt vara tillbaka. Nu laddad med ett matchpö och mask och majs. I samma djupa vik kunde vi ibland se stim som var upp till ytan, vi väntade ut dem och ibland kom de inom kasthåll vi lyckades dra ett flertal idar och medelvikten var riktigt bra! Alla vägde klart över 2 kg och där vi kunde storfiskregga var sin, där min dessutom var långt över storfiskgränsen.

För övrigt så 4 dar efter det så fiskade jag ruda igen och kunde regga en till, hade som sagt ett riktigt flyt i fisket det året. Blev på kort tid 5 arter och min första silvernål var ett faktum. Sedan hade jag också en tid en fundering på att försöka satsa på att ta en guldnål, alltså 10 olika reggade arter och ville då att alla skulle vara från Norrbotten. Men det där rann snabbt ut i sanden. T.ex. är det nu runt 10 år sedan jag fiskade efter harr och 2004 senast lake, arter som man helst bör ha med om man ska nå 10 arter från Norrbotten.

***

Ifall nu någon undrar så står jag förövrigt på 7 storfiskregisterade arter från Norrbotten i och med att jag också reggat insjööring och gös.

***

Jag var förra helgen ute och trollade gädda men gav få och små, 3 stycken närmare bestämt.

***

Farsan var nyligt ute på vertikalfiske efter gös och lyckades landa 6 stycken och 2 missade napp. Alla gösar var små.

***

Mats har köpt en ny och större motor, han har nu en honda 4 stroke 20 hk på sin aluminiumbåt. Han har varit ute på ett gäddpass som gav 4 mindre gäddor och så ett kort vj pass efter gös som gav 8 gösar mellan ca 3 hekto upp till en bit över kilot.

***

Övriga i klubben har antingen legat hellågt eller annars "väldigt mycket nästan" hellågt med fisket.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar