Isfisket

Det kom att dröja men nu har jag fiskat några pass. Första passet så behövde jag göra i ordning fiskeprylar, exempelvis spolade jag på lina på ett par rullar. Hann även med ismete men det är inte så mycket att orda om.

Andra passet gav 3 gäddor men alla kan man kalla för små. Dagen efter så fiskade jag och Mats tillsammans. Jag var grymt sliten, förmodligen bland annat för att jag hade så dåligt i nacken vilket gav huvudvärk, hade jag fiskat själv hade jag troligen skitit i fisket, men nu så kämpade jag mig iväg och det slutade med att jag lyckades landa en rätt fin gädda. Jag hade precis haft en fällning i ett hål en bit bort (hade med flit där satt fast linan rätt löst så misstänker falskt alarm) och Mats hade hängt med dit men var nu på väg tillbaka till basen och var därför nära spöt där det nappade. När jag kom fram sa han att linan sakta gick ut. Gjorde direkt ett mjukt mothugg och fast fisk. Kände i alla fall att det inte var en mini, efter några kortare rusningar kunde jag landa den.

Efter avdrag av vågsäckens vikt så visade den sig väga 8710 gram.
Vi lyckades bara landa en gädda till, så det var inget hala och dra fiske direkt.

*****

Även Mats hade fiskat dagen innan, i ett vatten det inte blivit av att jag någonsin fiskat i. Han fiskade med Markus, Henrik och Mårten. De grabbarna kör inte som jag och Mats är vana, att köra med sina egna spön och själv placera ut dem och ta nappen som kommer på dem. Utan de lägger ut spöna och lottar om vem som får ta första nappet etc. och tar alltså vartannat napp. Vid missad fisk så får samma person ta nästa också (tills en fisk är krokad antar jag).

Jag är van att köra med egna spön men jag anser att båda metoderna har sina fördelar. Ibland gör vi ett mellanting. Jag vet att t.ex. jag och Ari vid flera tillfällen lagt vartannat spö. Detta på platser vi känt oss säkra på att det bara är ett ställe som gäller, säg en djupbrant och ett visst djup där. Så kan man lotta om vem som lägger första spöt och sedan lägger man vartannat i samma linje. Är det däremot fria ytor och det inte är något som säger att det är bättre här eller där så är det ju inte så noga hur man gör.

Men nu till deras fiske. De hade inte så jätte många napp, men det landades 2 riktigt fina gäddor. Ena var 109 cm och vägde 10600 gram och den landades av Henrik. Men den blev inte störst utan den var 114 cm och vägde mäktiga 11900 gram! Denna blev också ett nytt fint personligt rekord för Markus.

*****

Har gått ett tag sedan jag skrev det ovan och har nu hunnit köra ett par pass till, ett kortare efter gädda som gav gäddor upp till mellan 5-6 kg och så ett efter abborre som gav flera över halvkilot, men ingen nådde 7 hekto.

Har inte bestämt ännu om det blir några fler ismetepass, men omöjligt är det inte. Men isen är sämre i år än förra året, en plats jag tänkte fiska på nu i påsk är ofiskbar, och det blir nog inget specimenfiske i påsk i alla fall.

På tal om att ha hunnit mer. Mats har fiskat fler pass, och bästa fisken är han med all rätt grymt nöjd över. Han har varit besviken över att inte ha tagit någon större gädda än han hade gjort i vinter. Och jag vet han haft som mål att här på sluttampen ta en över 9,5 kg och det har han lyckats med! Jag länkar till artikeln om fiskepasset där det även finns ett par foton på fisken.

Dessutom har Mats dragit med sin kusin Martin på fiske. Det slutade med att han kunde putsa sitt personliga rekord en del till över 8 kg, en riktigt grov och fin fisk, grattis Martin. Text om det fisket finns även det i Mats blogg.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar