Årsberättelse 2015

Jag tror knappast att 2015 kommer att gå till historien som ett bra fiskeår för vår lilla klubb. Nej snarare kan det nog räknas som ett av de svagare åren. Själv var det länge sedan jag (Mats) fiskat så lite och inte var dom andra i klubben bättre än mig. Men nog har det fiskas en del i alla fall och några skapliga fiskar har även fått syna dagsljuset. Fast de där riktigt stora fiskarna har inte velat visa upp sig. Men fanns ett par undantag men det var inte på hemmaplan utan i vårt grann land Norge, kommer till det senare.

Vi börjar med isfisket och här blev det totalt fyra fiskepass från isen och det var jag som stod för samtliga. Två gånger var jag ute efter gädda och två gånger riktade jag efter abborre. Resultatet blev noll abborrar men däremot några skapliga gäddor där tre passerade 7 kilo och den största vägde 8250 gram.

Under sommaren kände både jag och Krister mest för att fiska abborre. Tyvärr blev sommaren en kall och blöt historia som inte var till någon direkt fördel för abborrfisket. Både jag och Krister testade nya eller nygamla vatten på var sitt håll. Blev en del abborrar upp till knappa kilot men inte mer än så. I ett par mer beprövade vatten lyckades jag i alla fall få några abborrar över kilot, största på 1110 gram.

Gäddfisket blev lågt prioriterat under hela året och då blev resultatet också därefter. Men inte en enda gädda över 10 kilo av någon i klubben. Detta får väl anses som rätt svagt och ovanligt. Funderar om det hänt någon gång i klubbens historia? Krister var dock närmast med en grov försommargädda som vägde in på 9850 gram medans jag själv lyckades få en slankare men desto vackrare gädda som nådde upp till 9150 gram. Krister fick sin på trolling medans jag tog min på vertikal. Höstfisket efter gädda blev det väldigt sparsamt av och därav inga bättre fiskar heller.

Under högsommaren blev det några få göspass för mig och då var det fråga om endast vertikalfiske. Blev några gösar över 2,5 kilo med en 2880 grammare i topp.

Jag har även varit till Norge och Tromsö tillsammans med Markus Teilus och Björn Larsson. Vi fiskade efter hälleflundra och det blev en tuff resa där vi fick jobba stenhårt för varje fisk. Detta eftersom våren var sen och hälleflundrorna inte kommit in på grundare vatten ännu. Alternativet blev då att söka fisken på djupare vatten och då blir ytorna enorma. Men vi lyckades till slut och resultatet blev en stor och en riktigt stor hälleflundra. Mäktiga fiskar att titta på men än mäktigare att drilla. Sjukt starka, går inte att jämföra med något annat jag haft på kroken. Markus knep den största, en fisk på ca 85 kg och 185 cm. Själv fick jag nöja mig med en häften så tung fisk som mätte 140 cm.

Min hittills klart största fisk är givetvis denna hälleflundra. En riktigt rolig upplevelse som man sen eller aldrig kommer att glömma. Förutom fisket så är det otroligt vackert i Norge.

Mats Nilsson
2019-04-28

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar