Årsberättelse 2016

Året 2016 blev ett år i gäddfiskets tecken. Undertecknad (Mats) tänkte om redan under början av året att lägga om sitt fiske och bara rikta fisket efter en enda art. Eftersom gäddfisket fått stått tillbaka lite åren innan från andra arter så kände jag en liten revanschlusta i att lyckas bättre. Likaså valde jag bort allt fiske under högsommaren, fiskade inte ett enda fiskepass från mitten av juli fram till mitten av september. Detta har jag aldrig gjort sedan jag började fiska, men planen där var att hitta motivation till höstfisket. Även Krister körde lite i samma spår med endast gäddfiske. Liksom förra året valde han bort isfisket helt och hållet. Krister fiskade sedan en del under försommaren och hösten. Tyvärr blev det inget eller väldigt sparsamt med fiskande för de övriga i klubben.

ISFISKET Det var länge sedan jag var så motiverad att fiska riktat efter stor gädda. Jag gjorde min planering redan i januari som jag sedan följde till punkt och pricka. Från 10 mars till 10 april fiskade jag tio riktade ismetepass. Suget efter ismete var stort och till min hjälp hade jag en ny eldriven isborr. Jag kan nu konstatera efter ett antal år med borren att detta var förmodligen mitt bästa köp någonsin när det gäller fiskeprylar, i alla fall när det gäller isfiske. De yttre förutsättningarna var väl hyfsade men inte perfekta. Rätt normal vårvinter och isarna blev snöfria först en bit in i april.

Resultatet blev för mig långt över förväntan, nästan så man fick nypa sig i armen efter det sista fiskepasset då även den största gäddan kom upp. Var nästan som en väl redigerad film. Men det kryllade inte av gäddor utan många av passen var sega men då (oftast i slutet av dagen) kom det upp en storgädda. Första passet hade jag med mig en kompis, Mats Honkamaa. Eftersom Mats personbästa innan låg på rätt blygsamma 6,5 kilo så visste jag att chanserna var rätt stora att ett nytt rekord skulle slås. Men däremot kunde jag inte föreställa mig den fisk som snart skulle komma, jag tror inte Mats hade gjort det heller.

Dagens enda gädda är riktigt fin, både lång och fet men tyvärr saknades den rätta men ack så viktiga ryggbredden. 12840 gram och 122 centimeter var dess mått. Man kan säga att Mats Krossade sitt gamla rekord och detta var faktiskt hans första ismetade gädda någonsin!

Fiskepasset därefter blir skrämmande likt det förra, nu fiskar jag dock själv. Få fiskar upp och den sista visar sig var fin, 10050 gram och 110 cm. Sen rullar det bara på av farten då jag tar gäddor på 10430 gram, 10520 gram för att i sista fiskepasset klämma till med ett nytt rekord för mig. Den gäddan var lång, hade en bra nacke och skaplig rygg. Däremot var den inte speciellt fet samt smalnade av baktill. Men 12930 gram och 124 centimeter duger det med:)

 Även denna gädda var fet som syntes. 10050 gram - 110 centimeter. 

 Nästa större gädda blev denna på 10430 gram - 113 centimeter

Den obligatoriska påskgäddan detta år blev denna, 10530 gram - 114 centimeter.

Avslutade isfisket med denna 12930 gram - 124 centimeter.

FÖRSOMMARFISKET Jag började mitt gäddfiske i öppet vatten med spinnfiske på grunt vatten. Jag och Martin tog en liten flyttbar båt med oss till ett mindre vatten som jag länge har sneglat på. Redan i första kastet kan jag kroka en 8 kilos gädda och lite senare kommer en till gädda i samma storlek. Vi får även en hel del mindre gäddor än dessa, så helt klart ett bra första fiskepass i ett nytt vatten. En vecka efteråt är jag där igen, denna gången fiskar jag själv. Fisket är lite trögare men toppfisken är desto bättre. 9720 gram och 110 centimeter.

Krister var ute på ett kombinerat fiske och ”fixa i ordning båt” pass i slutet av maj. Detta gav inget speciellt men båten var nu i ordning och någon vecka senare gjorde vi vårat traditionsenliga gemensamma trollingpass. För att göra historien kort så kan man säga att det gick bra. Blev rätt många gäddor, några lite bättre 7-9 kilo samt en finare 10600 gram (Krister) och en riktigt fin 12400 gram – 118 centimeter (Mats).

 Här Krister med årets längsta gädda 121 centimeter och 10100 gram.

Mats med 12400 gram och 118 centimeters gädda. Tagen på trolling under juni.

Någon vecka innan detta hade jag varit ute och vertikalfiskat och som belöning fick jag lite av en drömfisk för mig, en fet och grov gädda över 12 kilo på vertikal! Ja den var i mina ögon sjukt grov så trodde först mer på en 14 kilos innan jag såg att den rätta längden saknades. Just efter att jag fått min 12,4 kilos på trolling kände jag lite av en overklighetskänsla, att inom loppet av drygt två månader ta tre gäddor över 12,4 kilo på tre olika metoder. Detta var nästan för bra för att vara sant.

Hugget från denna var som en hästspark rakt i spöet, första rusningen var brutal. Förstod direkt att det något extra som satt på kroken. 12490 gram - 113 centimeter, vertikal, juni.

Jag har även fiskat en del med Bosse och då har vi uteslutande nött vertikalfiske. Ofta lite segt fiske men nästan alltid har vi fått belöning för vårt nötande. Jag fick vara med och se när Bosse lyckades med att ta två nya rekord inom loppet av en vecka, först en gädda på 9670 gram för att sedan slå till med en fisk på exakt 10000 gram! Själv fick jag nöja mig med gäddor på 9800 g och 9350 g. Riktigt bra vertikalfiske hade vi under ett par veckor, storgäddorna var verkligen där vi ville att dom skulle vara vilket inte alltid är fallet.

HÖSTFISKET Jag har nog aldrig fiskat så mycket denna höst som i år. Jag känner dock att fisket inte var så välplanerat då jag åkte runt och fiskade i många olika vatten (några helt nya för oss). Jag fiskade även med flera olika kompisar. Men jag och Krister hade som vanligt en plan vi gick efter. Den bestod av både vertikalfiske och trollingfiske. Bästa fisken knep Krister, en fin gädda strax under 11 kilo (10960 gram – 114 centimeter) medan jag under mitt sista pass för hösten knep en lång (120 centimeter) men lite mager fisk på 10320 gram. Bägge fiskarna tog vi på trolling.

Här en bild på höstens tyngsta fisk som Krister trollade upp. 10960 gram - 114 centimeter.

Höstens längsta fisk 120 cm och 10320 g fick Mats, även den på trolling.

Sammanfattningsvis kan man se att året bjöd på flertalet stora gäddor varav några riktigt stora. Blev dessutom två nya klubbrekord på vertikal (12490 g) samt ismete (12930 g). Så vad det gäller gäddfisket behöver vi verkligen inte skämmas men å andra sidan lyser alla de andra arterna med sin frånvaro vilket känns lite ovant sett till hur det sett ut under tidigare. Nedan en lista på årets 10 största gäddor.

VIKT (gram) LÄNGD (cm) FÅNGSTMAN METOD DATUM
12930 124 Mats Ismete 2016-04
12490 113 Mats Vertikal 2016-06
12400 118 Mats Trolling 2016-06
10960 114 Krister Trolling 2016-09
10600

Krister Trolling 2016-06
10520 114 Mats Ismete 2016-04
10430 113 Mats Ismete 2016-03
10320 120 Mats Trolling 2016-10
10050 110 Mats Ismete 2016-03
9800

Mats
Vertikal
2016-07

Personligen kan jag konstatera att jag upplevt mitt klart bästa ”gäddfiskeår” hittills. Inför året kände jag att en förändring i mitt fiske borde göras då jag kört på lite i samma spår åren innan och periodvis haft svårt att hitta rätta motivationen. Att rikta på endast en art gör det lite lättare på flera sätt. Dels så slipper man känna att inte tiden räcker till, sedan så kan man släppa tankarna på annat och ge gäddan den tid man vill även under de heta perioderna som ofta krockar med andra arter. Man spar även tid med att hålla på att fixa i ordning alla olika fiskeprylar.

Mats Nilsson
2019-04-29

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar