Årsberättelse 2017

Det skulle visa sig att detta år till stora delar blev rätt likt fjolårets. Liksom förra året så var det mest gäddfiske som gällde. Undantaget var några veckor mitt i sommaren då det blev en del gösfiske. Även när det gällde hur mycket tid vi la ner på fisket så var det mesta sig likt. Jag (Mats) fiskade mest av oss alla, Krister fiskade en del i perioder medan resten låg lågt eller bara fiskade nått enstaka pass.

ISFISKET Precis som de senaste åren var det jag som stod för allt isfiskande i klubben. Inspirerad av förra året så gjorde jag allt för att kunna återupprepa succén. Själva vintern var ovanligt mild men hela vårvintern och våren var en kall historia och så sent som sista veckan i april var istjockleken närmare 80 centimeter! Just tendensen med kalla nordvindar var slående, man kan säga att vi satt fastklistrat i samma väderläget från och med mars fram till första dagarna i juni.

Jag brukar försöka hitta mål med mitt fiske. Ibland för att ”tagga till” lite extra och det behöver jag för att fiska mitt i vintern nu för tiden. Så när vädret blev milt några dagar i februari tog jag tillfället i akt och fiskade två dagar på raken. Jag var även duktig och pimplade upp mört dagen innan. Som belöning fick jag mig en riktigt fin februari-gädda som pressade vågen en bit över 10 kg, dessutom var den både vacker, grov och fet.

Riktigt kul när man lyckas med sina mål, i detta fall var det att putsa mitt februari rekord samt ett långsiktigt mål i att försöka ta en gädda över 10 kilo under alla tolv av årets månader. Nu slog man två flugor i samma smäll med denna fisk. 10440 gram och 109 centimeter.


Det har blivit lite av en tradition för mig att ta stora gäddor under påsken, årets bidrag blev denna välsvarvade sak. 10470 gram - 112 centimeter.

Annars var det i mars och april som jag fiskade. Fisket var ofta rätt segt och endast vid ett par fiskepass var gäddorna bra på hugget. Blev ändå en hel del gäddor över 7 kilo med toppar på 10470 g samt 9920 g. Totalt sett så känner jag mig nöjd över denna isfiskesäsong. Inte den bästa men helt klart en av de bättre man haft.

FÖRSOMMARFISKET Jag var inne på vädret tidigare i texten och maj blev rejält kylslagen så ingen av oss i klubben stressade sig ut på vattnet. Maj blev alltså en fiskefri månad för oss. Men i juni kom värmen från ena dagen till den andra. Det hela gick så fort att man knappt hann med. I några dagar kändes fisket hett men snabbt blev vattentemperaturen för hög och gäddorna lite mer spridda. Så kan det vara för en gäddfiskare i Norrbotten denna tid på året.

Jag fiskade på rätt bra, testade vertikal, spinn och trollingfiske och lyckades ta skapliga fiskar på alla metoderna. Men det tog ett tag innan jag fick en bättre fisk. Innan dess hann jag vara med om när Bosse bättrade på sitt gäddrekord till fina 11220 gram! Nästa mäktiga gädda togs av Krister då vi fiskade tillsammans. Vi trollade och på eftermiddagen fick han på en grymt stark fisk. Den dök rakt under båten och ville inte komma upp i första taget. Jag var exalterad och trodde på ett monster och när jag såg skallen blev jag imponerad. Men väl i håven såg vi att den var riktigt mager. Men vilken kämpe den var. Längden var inte dålig den heller 121 cm och vågen orkade upp till 10100 gram. Mot slutet av samma fiskepass får jag ett bra hugg, en fisk som växer ju längre fighten pågår. Nu missbedömer jag storleken igen och det åt andra hållet, först en skaplig fisk, sedan en kanske 10 kilos för att först i båten förvandlas till nått betydligt större, kanske 12+. Krister ligger bättre till i sina gissningar redan från start.

Försommarens och Mats bästa gädda för året blev denna bastanta fisk. 12050 gram - 116 centimeter. Tagen på trolling i juni.

Årets längsta och starkaste gädda stod Krister för. 10100 gram - 121 centimeter. Tagen under ett trollingpass i juni.

Några dagar efteråt tar jag en fin vertikalgädda på 9500 gram så försommarfisket blev till sist rätt lyckat.

SOMMARFISKET I år blev det en del gösfiske både för mig och Krister. Jag fiskade i ett vatten där jag aldrig trollat efter gös tidigare, det slutade med en gös på 3120 gram. Krister dammade av sina trollingprylar och gjorde sina första trollingpass efter gös på tre år. Han var värre än mig då han lyckas ta en fin gös på 4580 gram. Detta i ett vatten som vi tagit stora i tidigare. Sedan har vi testat ett par nya gösvatten och där har vi fått gösar upp till 2,5 kilo. Gösar just runt 2-2,5 kilo känns det som att det finns rätt gott om i de flesta gösvatten i Norrbotten. Men ser man däremot på gösar över 3 kilo så blir det något helt annat.

HÖSTFISKET Liksom fjolåret så har jag fiskat ovanligt mycket i höst. Fisket har också gått riktigt bra sett till antalet stora fiskar (över 7 kg). Men mina största gäddor dröjde ett tag. På flötestrolling i oktober tar jag under några av mina sista fiskepass för säsongen gäddor på 10120 gram samt 10070 gram. Höstens fisk ja hela årets fisk den får Krister. Under ett fiskepass då vi startar med trolling för att sedan övergå till vertikalfiske så lyckas han lura upp en sjukt vacker gädda som både är lång och grov. Tyvärr ser den ut att vara tom i buken.

Här ser vi Krister med en vertikalfiskad praktgädda med måtten 12480 gram och 120 centimeter. Första vertikalgäddan över 10 kilo för Kristers del. Med den fisken så förbättrar han rejält våran lista över vertikalgäddor. Den är endast 10 gram från den största som jag fick förra sommaren.

Så här ser årets 10 i topp lista ut.

VIKT (cm) LÄNGD (cm) FÅNGSTMAN METOD DATUM
12480 120 Krister Vertikal 2017-09
12050 116 Mats Trolling 2017-06
10470 112 Mats Ismete 2017-04
10440 109 Mats Ismete 2017-02
10210 110 Mats Flötestrolling 2017-10
10100 121 Krister Trolling 2017-06
10070 115 Mats Flötestrolling 2017-10
9920 111 Mats Ismete 2017-04
9510 113 Mats Trolling 2017-09
9500

Mats Vertikal 2017-06

Listan påminner en hel del om fjolårets med gäddor tagna på ismete, trolling och vertikal jigging. Däremot är det två flötestrollade gäddor med i år. Det var nog bra länge sedan någon i vår klubb flötestrollade. I fjol hade vi nio gäddor över 10 kilo i är stannar antalet vid sju. Men även i år har vi två riktigt fina gäddor som sticker ut. Jag tycker vi skall känna oss nöjda över denna lista. Bästa fisken blir utan tvekan Kristers vertikalgädda.

Årets fetaste gädda är nog denna som Mats fick på flötestrolling när han tillsammans med Markus Teilus i början av oktober. Tyvärr var ryggen klen så vikten blev inte bättre än 10210 gram, längden 110 centimeter.

Under årets sista fiskepass kom denna fisk upp, 10070 gram - 115 centimeter tagen av Mats på flötestrolling. 

Skillnaden annars mot fjolåret var att vi mäktade med lite fiske under själva högsommaren. Som belöning av detta blev det för oss två helt godkända fiskar som man inte skall glömma bort. Återstår att se hur fisket blir nästa år men tippar att vi blir kvar mest i ”gäddträsket”.

Mats Nilsson
2019-04-29

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar