Årsberättelse 2018


ISFISKET Precis som de senaste åren var det Jag (Mats) som svarade för 100% av klubbens isfiskepass. Vädergudarna jävlades rejält för denna vinter var inte att leka med. Snön kom tidigt och strax därefter blev det kallt och så höll det på ändå fram till en bit in i april. Sällan har mars varit så kall och sällan har det varit så mycket snö på isarna som just i år. En av anledningarna till detta var att det inte kom en enda blida i Norrbotten från början av november fram till en bit in i april. Där efter kom sol och värme vilket fick till följd att det var ett elände att ta sig fram på isen, kort sagt en riktig skitsäsong från början till slut.

Normalt brukar jag hinna med minst 10 ismetepass efter gädda under perioden januari-maj, i år blev det hälften. Orsakerna till detta var följande: Några vatten gick bort p.g.a. all snö och vatten på isen och så hela mars då kylan ställde till det. Detta var synd då jag hade hyfsat bra med tid till fisket samt att fiskesuget fanns där. Fisket då? Nja sett till antal pass och antal hugg/ fiskar så är det förmodligen den sämsta säsongen någonsin. Men nu är det ju inte antalet utan storleken som man jagar och där gick det bättre. Under ett av de första passen brände jag en riktigt bra fisk vilket kändes tungt, sedan fick jag en på drygt 8 kilo samt några hyggliga 5-6 kilos fiskar. Medelvikten var bra och precis som de senaste åren kändes det som att jag valt rätt ställen denna tid på året.

I april under det sista gäddfiskepasset kom utdelningen och det blev lite av en jackpott. Jag hade inte alls förväntat mig denna gädda då jag tidigare under dagen dragit upp en gädda på dryga 8 kilo i samma hål som det nu återigen högg i. Samma försiktiga hugg, ungefär samma motstånd i drillningen gjorde att jag var säker på att det var samma fisk men ack så jag bedrog mig. Upp kommer en av de fläskigaste gäddorna jag skådad. Snabbt fylldes pulkan med vatten så gäddan fick vara där i väntan på dokumentering. Att se en storgädda i en vattenfylld ismetepulka gillar jag, man kan stå och studera hur pass mäktiga dessa varelser egentligen är. Och denna var mäktig, endast 113 cm och nästan 12,5 kg! För att vara i mina fiskevatten är detta riktigt bra kondition.

Vi fortsätter på temat isfiske. När väl isen lade sig vilket tog tid då senhösten blev ovanligt varm så fick vi fina blanka isar som varade i drygt två veckor. För att vara i Norrbotten där snön oftast kommer i princip samtidigt som isen så kändes detta som en lyx som man bara måste utnyttja. Tillsammans med Markus Teilus blev det några fiskepass och resultatet blev riktigt bra både i mängd, medelvikt och toppvikt. En av dessa fiskar stack ut rejält och det var jag som fick äran att dra upp denna best. Fastän jag någonstans var medveten att den var riktigt stor så blev det ändå en lite chock då Markus läste upp vikten. 13320 gram fördelat på 123 centimeter! Detta innebar att jag lyckades höja mitt Pb igen under ett och samma år. Nästan för bra för att vara sant!

Att jag skulle få denna pjäs i slutet av året hade jag inte förväntat mig. Men ibland är fiskegudarna ovanligt givmilda. Grymt stark fisk som kämpade nått kopiöst.
12460 gram - 113 cm. En fisk som verkligen räddade en annars tuff vårvinter säsong.

FÖRSOMMARFISKET Vi backar tillbaka tiden till våren som blev en blöt historia. Ja med all snö kom så värmen och då blir det mycket vatten. I många vattendrag blev flödena rekordhöga och i andra mycket höga. Detta påverkade mina fiskeplaner då jag hade funderingar att spinnfiska gädda från land kring lekområden i strömmande vatten. Detta var inte ens lönt att tänka på. Men redan i början av juni sjönk vattnet snabbt och nu var det dags för Krister att göra sin årsdebut. Jag skulle nog vilja påstå att just detta fiskepass blev ett av våra bästa under hela året. Vi var lite oroliga att vi var för tidigt ute men det visade sig att gäddorna både var på plats och var hungriga. Gäddorna vi fick var dessutom alla i bra storlek från fem kilo och uppåt. Krister knep toppfisken, en rätt smal men ryggbred gädda på 9970 gram.

Det blev ytterligare några till båtfiskepass för oss bägge under juni, nått gemensamt och något på var sitt håll. Resultatet blev skapligt för oss bägge med några 7-8 kilos gäddor men den där riktiga toppfisken kom inte upp. Däremot kom det upp en storgädda under juni men kanske på ett lite oväntat sätt. Jag hade under vintern gjort en planering och satt upp mål med sitt gäddfiske och huvudmålet var just landfiske efter gädda och metoden skulle vara spinnfiske. En gädda över 10 kilo på detta fiskesätt var det stora målet och det kändes lagom svårt. Men ibland blir verkligheten bättre än tanken. Detta skedde under ett trögt kvällspass i början av juni. Jag hade haft flera följare på både jigg och wobbler och i ren desperation eller så kanske var det mitt "sjätte sinne" som gjorde att jag satte på en Savage Gear DP-spinner st.7. Redan i andra kastet tar det stopp. Jag känner direkt att det är en tung fisk men den kommer in rätt snabbt. Jag ser att den sitter dåligt så chansar att ta den hårt och som tur är hinner gäddan inte riktigt fatta vad som händer innan jag har den i ett säkert gälgrepp.

När man fiskar själv så måste alls gå extra snabbt och smidigt då man vill sätta tillbaka fisken så snabbt som möjligt. Men jag hade ju den säckad i håven innan vägning, mätning och fotografering samt en stund efter dokumenteringen. Jag insåg allt eftersom att denna fisk var nått extra. Tyvärr var den helt tom i magen men dess rygg och nacke var brutal. Även längden såg bra ut.

Denna fisk värderar jag väldigt högt av flera orsaker. Att fiska målinriktat och följa sin planering och sedan lyckas ja det är den ultimata lyckan i specimenfisket enligt min mening. Sen att jag fick den på ett eget rekat ställe gjorde inte saken sämre. Även nytt Pb, första över 13 kg, nytt spinn Pb och månadsrekord. Många milstolpar i denna fisk.

13110 gram - 122 centimeter. Absolut årets fisk för mig!

Vi fortsätter med min landfiske satsning efter gädda. Någon till rekordgädda kom inte upp men det gick ändå överraskande bra. Framför allt ett pass stack ut med ett gäng fina gäddor mellan 7-9 kilo. En grov sommargädda (9100 g – 108 cm) samt en mager höstgädda (9140 g – 117,5 cm) är två andra fiskar värt att nämna i detta sammanhang.

HÖGSOMMAREN Sommaren blev även den lite speciell, lite en kontrast av vintern då vi hade otroligt varmt under flera veckors tid. När temperaturerna dag efter dag ligger runt och 30 grader ja då får man nypa sig i armen och fråga sig om man drömmer. Man skall inte klaga men vissa dagar var det helt enkelt för varmt för att orka fiska.

Jag fiskade inte speciellt mycket men en del gös blev det och då var det främst vertikalfiske som gällde. Det blev lite lurigt att hitta gösarna då vattnet blev så pass varmt. De befann sig generellt grundare än normalt. Men bestånden av gös är i våra vatten tämligen goda så fisk brukar man oftast få men däremot tar det oftast stopp kring 2 kilo. De gösar som kommer förbi den tröskeln kan i enstaka fall bli riktigt stora men får man en gös mellan 2,5 kg till 4 kg så skall man vara riktigt nöjd. I sommar blev det en toppfisk på 3340 gram vilket även blev nytt sjörekord för mig. En fisk som i mångas ögon inte känns speciellt märkvärdig men för mig är det en bra fisk som jag rankar högre än om jag skulle fått en 10 kilos gädda i samma vatten. Hade jag bott i Småland hade det förmodligen varit lite annorlunda. Men detta är ju lite charmen i specimenfisket, att förhållandena varierar beroende på vart i landet man fiskar. Jag brukar säga att det finns två slags specimenfiskare, den ena är den som far land och rike för att fiska i det vatten där man tror att man har störst chans att få så stor fisk som möjligt, den andra typen är den som fiskar i sina egna hemmavatten och där blir driften att få den största fisken i det vattnet. Sen finns det nog en del som gör både och. Vi i TNP tillhör kategori nummer två. De andra i klubben tog det rätt lugnt med fisket under sommaren

3340 gram - 71 cm. Vertikalfiske, Skippy fish jigg.

HÖSTEN Denna tid är för många höjdpunkten på hela året, speciellt när det gäller gäddfiskarna. För mig personligen är det inte så. Nu hade jag ändå tänkt fiska en hel del men av flera orsaker blev det väldigt lite fiske. Jag vet även att Krister hade mer planer med sitt höstfiske än som blev av, men jag tror ändå inte att han klagar över resultatet. Tänker nämligen på den praktfisk han fick då vi fiskade tillsammans. Metoden var vertikalfiske.

Egentligen finns inte mycket att orda om denna fiskedag fram tills dess att Krister fick ett riktigt karatehugg. Fisken är sjukt stark och kämpar nått kopiöst. Krister tar den ändå så hårt som bara är möjligt så kampen blir ändå rätt kort men intensiv. Jag fattar direkt när jag håvar fisken att detta är en riktigt stor fisk. Därför blir jag inte speciellt förvånad när vi sedan ser vad den väger och hur lång den är. Riktigt kul att få vara med om ytterligare en 13 kilos fisk och jag tror Krister känner sig rätt nöjd med den gäddan. Det blev ytterligare ett gemensamt fiskpass och den gången var det jag som fick den största gäddan, men den vägde ju "bara" runt 8,5 kilo, tja man blir lite fartblind ibland...

Årets största gädda i klubben knep Krister. 13390 gram - 123 centimeter! En riktigt vacker fisk. Extra kul att den togs på vertikal fiske då det är en metod vi gillar starkt.

Krister har även fiskat några pass på egen hand och då har han trollingfiskat mest men även testat lite spinn. Inga fiskar värda att nämnda där men fiskepassen kan vara till nytta längre fram, för jag vet att de vatten han fiskade i inte alls är lätta att lyckas i. Men det är ju lite av det som är utmaningen för oss, att lyckas i nya vatten, nya platser där man själv får klura ut hur man skall knäcka koderna. Förmodligen inte det effektivaste sättet om man snabbt vill nå resultat men skulle man väl lyckas så är lyckan och prestationen många gånger högre än om man skulle få motsvarande fisk i ett redan välkänt och hårt fiskat ställe.

Min bästa höstgädda kom dock från land. Det var en riktigt blåsig dag så vi fick ändra om fiskeplanerna en del och skippa båten och spinnfiska från land istället. Jag fiskade tillsammans med Mats Honkamaa och det gick riktigt trögt. Men mitt i allt small det på en bättre fisk, när jag såg skallen tänkte jag direkt att detta är lätt en tia men sen när jag såg resten av gäddan blev jag mer tveksam. Respektabel längd med sina 117,5 cm men vikten nådde "bara" en bit över 9 kilo.

Vad det gäller resten av gänget så har vi inte fått in några fiskerapporter. Vi får hoppas att det blir ändring på det tills nästa år, för när väl fiskesuget kommer brukar dessa grabbar kunna leverera fina fiskar.

Totalt sett så får vi nog vara riktigt nöjd med resultatet vi haft detta år. Tre gäddor över 13 kilo plus en på 12,5 kg är inte dåligt. Speciellt om man ser till den tid vi lagt ner, tror både jag och Krister fiskat klart mindre i år jämfört med vad vi gjort de senaste åren. Samtliga av dessa gäddor kvalade in på våra olika listor, vilket är ett tecken på att sådana fiskar inte växer på träd. I år blev det bara fokus på gäddfisket vilket kan bidra till resultatet men för att fiska efter flera arter krävs det att man lägger ner mer tid på fisket än vad vi i dagsläget orkar, kan eller vill göra.

Avslutningsvis bjuder vi på ett mäktigt videoklipp när klubbens hittills största ismete gädda släpps tillbaka.



Mats Nilsson
2018-12-12

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar