Årsberättelse 2014

ISFISKET Om vi börjar med isfisket så fiskade jag (Mats) en hel del. Tror jag kom upp närmare 15 fiskepass medans Krister var ute fyra gånger. Förutsättningarna var annars bra egentligen från februari och framåt. Våren kom tidigt då framför allt mars var ovanligt mild. April blev lite kallare vilket egentligen var perfekt då isarna blev hårda och snöfria. Jag började året med lakfiske. En kväll i februari prickade jag rätt vid lakpimpling, då blev det sju lakar under ett par timmars fiske. Toppfisken vägde in på hyggliga 3110 gram. Var sedan ute några kvällar efter det men fisket blev då bara sämre och sämre.

Annars har både jag och Krister fiskat mest efter gädda. Bästa fiskepasset var när jag fiskade med Markus, Mårten och Henke. Få fiskar kom upp men Markus tog nytt rekord i form av en grov fisk på 11900 gram och 114 cm. Henke tog en stund senare en gädda på fina 10600 gram! Dagen efter fiskade jag och Krister tillsammans och då lyckades Krister knipa en fin bit på 8710 gram. Men skam den som ger sig, under ett av mina sista isfiskepass lyckades jag knipa en riktigt fin gädda som pressade vågen en bit över 10 kilo!

10180 gram - 114,5 centimeter

FÖRSOMMARFISKET Årets sommar blev en speciell väderhistoria. Som jag nämnt tidigare så var både vintern och våren mild men försommaren var allt annat än det. Midsommarvädret var faktiskt en grad kallare än vad det var på juldagen! Fiskemässigt utnyttjade jag och Krister detta på bästa sätt. Tippar att de flesta gäddfiskare hade gett upp då vattnet blivit allt för varmt redan innan midsommar. Men det riktigt kylslagna vädret gjorde att vattnet kyldes av snabbt och vattentemperaturen rasade från dryga 20 grader till under 14 på bara några dagar.

Krister och jag fiskade först ett pass mitt under kallveckan samt ett pass just i vändningen då det började bli varmare igen efter drygt en veckas kallt väder. Man kan säga att första passet blev lyckat och det andra blev helt magiskt. Så bra att både jag och Krister rankar detta pass som kanske det bästa gäddfisket vi någonsin upplevt om man ser till antalet stora fiskar som kom upp. Det blev inget monster men däremot några riktigt fina gäddor samt många fiskar mellan 5-9 kilo. Toppfiskarna 11200 g (Mats), 10800 g (Mats), 10500 g (Krister), 9700 g (Krister).

 10500 gram 

10800 gram - 111 centimeter

11200 gram - 115 centimeter

Innan dessa trollingpass fiskade jag och Krister några gemensamma gäddpass men då var det vertikal och spinnfiske som gällde. Vi hade rätt skapligt fiske och fick några långa gäddor runt 110-115 cm men de saknade alla den rätta kondisen för att komma upp i några imponerande vikter.

HÖGSOMMARFISKET I början av juli kom högsommarvärmen och den stannade kvar ändå fram till september. Det blev en av de varmaste somrarna man varit med om. Värmen var så tryckande att man inte orkade fiska vissa dagar. Mitt i värmeböljan drog jag och Krister i väg på gösfiske, vi trollade i ett vatten vi tidigare fått flertalet fina gösar. Förhållandena kändes spännande men gösarna var näst intill bortblåsta och ersattes av massor av gäddor! Skumt, kanske hade de varma vattnet tvingat ut gäddorna på djupare vatten vilket fått till följd att gösarna blev passiva? Det var inte bara smågäddor som var i farten, nej vi fick flera runt 4-7 kilo och Krister tog en mycket lång (uppskattningsvis runt 120 cm) som dock var mager. Den vägde 9500 gram. Största gösen för året kom lite senare, jag tog den på trolling och den vägde in på 3010 gram.

Det blev inte så mycket till abborrfiske för någon av oss. Men jag gjorde i alla fall några försök vilket slutade med nytt sjörekord, 1330 gram – 47 cm, tagen vid trolling.

HÖSTFISKET I september åkte jag till Söröya och fiskade hälleflundra tillsammans med Björn Larsson och Markus Teilus. Vi hade verkligen otur med vädret och även stolpe ut med de få bättre fiskarna vi kom i kontakt med. Enda dagen med lite svagare vindar och sol så var vi utan båt. Den dagen tillbringade vi uppe på fjället där vi fiskade röding i ett mindre vatten. Vi fick flertalet galet vackra rödingar i vikter upp till ca 7 hg.

Annars har det blivit en del gäddfiske. Jag och Krister hade en gemensam plan där vi ville testa fem olika vatten under lika många pass. Några nya och nått gammalt beprövat. Vi hann med fyra av fem vatten. Vi hittade fina stim av betesfisk och även en hel del gäddor men de riktigt stora kom vi aldrig i kontakt med. Däremot fick vi många gäddor i vikter från 5 upp till dryga 7 kilo, Krister knep höstens största gädda på vertikal, den vägde 8590 gram. Längre än så kom vi inte denna höst.

Jag hann även ut på nyisarna och fiskade ett par fiskepass, belöningen blev ett nytt rekord för mig. En ismetad abborre på 1430 gram och 48 centimeter. Kanske inte någon riktigt stor fisk för många men för mig var den riktigt stor, vet ingen större abborre som tagits i detta vatten så med tanke på det blev jag extra nöjd.

Om jag skall försöka sammanfatta året så ser man att det kommit upp en hel del fina fiskar av samtliga huvudpredatorer (gädda, gös, abborre och lake). Däremot har det inte kommit upp någon riktigt stor fisk som sticker ut. Men fyra gäddor över 10 kilo, lake och gös strax över 3 kilo samt ett par abborrar över 1,3 kilo är inte fy skam.

Mats Nilsson
2014-04-29

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar