Årsberättelse 2019

Om vi tar och ser på året som varit kan man konstatera att det aldrig har fiskat så lite inom TNP. Tyvärr tycks detta gälla samtliga i klubben. Själv mäktade jag med knappa 50 fiskedagar vilket är klart flest av oss. Krister brukar ligga en liten bit efter men i år har han knappt fiskat nått alls. Totalt fyra fiskepass under året (samtliga pass under försommaren) vilket inte är mycket att hänga upp i julgranen. De andra tre i klubben har vi inte fått några rapporter alls kring. Men vi lever alla och mår någorlunda bra. Men däremot har vi i dagsläget andra prioriteringar än fisket.

Men trots lite fiskande har några fina fiskar i vanlig ordning kommit upp. Bl.a. ett nytt klubbrekord på lake och två gäddor över 12 kilo.

Om vi börjar med Krister så hoppade han precis som senaste åren över isfisket helt. Börjar vara bra länge sedan han isfiskade, gissar att man får gå tillbaka till 2014 för senaste isfiskepasset. Men däremot är Krister mer punktlig när det gäller fiskepremiären från båt i öppet vatten. I år blev den premiären tämligen lyckad då det gav i från sig en stadig gädda över 12 kilo och 120 centimeter. Riktigt fin gädda och en flygande start på fiskesäsongen. Men Krister flög inte så länge, det blev endast några turer till var av en tillsammans med mig. Fisket den dagen var trögt men blev en gädda över 8 kilo som Krister stod för. Samtliga fiskepass för Krister handlade om gädda.

12350 gram vägde denna fina gädda som Krister trollade upp i början av juni.

Mitt fiske började lite tidigare. Under de senaste åren har jag dragit i gång lite senare än vad jag gjort tidigare. I år kopierade jag det receptet och redan under andra fiskepasset fick jag uppleva ett fiske som troligen är det sjukaste enskilda fiskepasset jag någonsin upplevt. Jag minns att solen sken från en klarblå himmel och det var fortfarande rätt kallt i luften då jag var ute tidigt på morgonen. Men när väl spöna var ute fick jag upp värmen då det högg mer eller mindre konstant ändå fram till lunch. Sedan kom det små huggperioder emellanåt och när jag landat den 20:e gäddan över 6 kilo för dagen och den tredje över 10 kilo kände jag mig rätt utpumpad.

Redan efter 10 minuter kom dagens fisk upp. 12830 g - 118 cm.

10210 g - 112 cm gädda vilar upp sig i pulkan.

Lång och slank 119 cm och vansinnigt vackert tecknad. Vikt 10380 g.

 Dagen efter var jag ute igen och storgäddorna var även denna dag på hugget. Det blev totalt tre över sju kilo var av en riktigt fin toppfisk.

11730 g - 120 cm var måtten på denna fina gädda.

Efter denna sprakande inledning av säsongen blev det ytterligare några gäddpass till. Sedan kände jag mig rätt nöjd så i slutfasen av säsongen blev det istället ett par pass efter lake och ett efter gös. Sista veckan av april var så pass varm så isfiskesäsongen fick ett snabbt avslut. Men innan detta han jag med och dra ett gäng fina lakar på ismete. Lakfisket överraskade mig enormt. Visst platsen som levererade har jag lyckas på förr men inte alls på samma sätt som nu. Fyra lakar från 3,3 till 5,1 kg är nått helt annat än man är van vid.

Årets fisk i klubben och en av mina absolut bästa fiskar. 5100 g - 89 cm

Fisket i öppet vatten bestod dels av landfiske efter gädda och då uteslutande spinnfiske, men även en del båtfiske och då var det också en del fokus på gösen. Under juni fiskade jag gädda och i juli tog gösfisket över. Höstfisket blev ”lite som vanligt” inte mycket av. Men årets längsta gädda trollade jag upp under de två veckorna i slutet av september jag fiskade. Efter detta blev det inte nått mer fiske under resten av året.

Nytt sjörekord för mig. 4740 g - 78 cm. Trolling.

Det tog ett antal pass innan den kom. 10210 g - 117 cm. Spinnfiske från land.

11 kg och 121 cm höstgädda som togs på trolling.

Sammantaget så får vi väl vara riktigt nöjda med resultatet. I alla fall sett till den tid vi lagt ner. Efter att Krister tog sin 12 plussare i början av sommaren konstaterade jag att fortsätter vi så här under andra halvan av året som då återstod kunde det bli ett grymt år. Men fiskar man inget eller knappt nått så uteblir ju storfiskarna. Totalt blev det för oss sju gäddor över 10 kilo var av två vägde över 12 kg. Fyra lakar över 3 kg där den största passerade ”drömgränsen” 5 kg vilket även innebar nytt klubbrekord. Sedan inte förglömma gösen på över 4,5 kg. Några av årets fiskar finns att kika närmare på i vårt FOTOALBUM.

/ Mats Nilsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar