Abborrar över kilot

Både Rickard, Krister och Ari har fiskat abborre sedan förra uppdateringen.
Rickard drog iväg men en kompis, Åke. De fiskade inte bara abborre under dagen, men fick ändå några fina abborrar med en topp på 1080 g (Åke)

Jag och Ari hade beslutat att fiska i en sjö efter abborre. Så vi hade gjort i ordning prylarna för denna sjö. Men i sista stund så ändrade vi planen och drog till sjön där Ari ismetade upp en abborre på 1090 g i vintras. Vi hade hans båt vilket passade bra när Ari var guide. Första ankringen gav inget av värde. Andra ankringen så drog jag iväg ett rätt långt kast med mjukisbetet som har en trekrok under. Plötsligt blev det 2 snärtiga tunga hugg efter varandra. Den fastnade inte något alls i mothuggen. Jag tror helt klart att det var en storabborre! När jag fick upp jiggen såg jag att trekroken hade hakat sig runt linan. Det hade förmodligen hänt redan i utkastet, därav att abborren inte krokades. Men Ari drog då ett kast i samma riktning, nånstans i närheten av mina hugg så högg det. Ett liknande hugg = tungt/hårt hugg. Hans krokning gick bättre. Vi förstod direkt att det var en fin abborre. Efter en trevlig kamp på veka prylar så handlandande han den själv. Vikt fina 1360 g 46 cm. Så det var ett lyckat fiske. Blev också några mellan ca 7-8 hekto.

1360 g - 46 cm

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar