Fina gäddor

Rickard och Ari hann med var sitt gäddpass tidigt efter att isen gått. Svårt fiske då men de fick var sin, dock ej stora. Jag hann med att dra en havsöring på trolling, riktat på just havsöring. Men även den en liten fisk. Gädda hade jag ju tänkt hinna fiska medan man kunde få en romstinn. Fast första gäddpasset blev så sent som förra veckan, den 29 maj. Jag antog att vissa gäddor då borde leka för fullt denna varma dag, att vissa inte börjat och att vissa lekt färdigt. Det blev 4 gäddor. En liten, en på 5,3 kg, en på 8,6 kg och den största på 8,8 kg. Tyvärr hade i alla fall de två största lekt. Fast var på håret. Den största gjorde sina behov och jag kunde då sen konstatera att det följde med en del romkorn. Lite rester, den kanske hade lekt just den dagen så det fanns några små rester rom kvar.

Men alla gäddor leker ju inte samtidigt. Så i fredags testade jag igen. Det blev rätt många gäddor. Dock dålig medelvikt. Några låg bara runt kilot. Näst största kanske runt 4,5 kg. Den största var dock fin, 7,5 kg. Alla hade vad jag kunde se lekt.

Visste inte om jag skulle fiska i lördags. Men tänkte att man kan i alla fall sola under tiden, så blev en sväng. Blev inte så länge jag fiskade. Men testade 2 olika platser. Blev inte mer än 2 gäddor. Den större av dem var dock riktigt fin... Jag drar här en kort berättelse om den.

Första sekunderna efter hugget så följde den bara med. Jag kunde inte avgöra om den var stor. Sedan började den köra på, en rätt lång rusning. då visste jag att det var en fin fisk. En bit bort var en god vän Peter ute i hans båt. Jag fick se min gädda och tänkte att denna måste ju vara över 10 kg! Jag gav tummen upp åt dem för att visa att nu har jag något större på gång. Jag fick tummen upp tillbaka. Men så märkte jag att han också fightade en gädda! Jag tänkte inte på att fråga sen, men misstänker att han trodde jag gjorde tummen upp för att han hade på en gädda. Den var liten så han kunde fort ta upp och kroka av den. Men de upptäckte snart att jag fightade en gädda också. Så de kom direkt dit och kunde följa kampen. Den där måste ju väga runt 15 kg var en av kommentarerna. Det är svårt att se i vattnet, innan man kan se om den är romstinn eller inte och kan se hela gäddan. Men nej det gör den inte sa jag. Jag såg att den satt dåligt. Jag sa att denna vill jag inte tappa! Jag började fokusera på att greppa den. När jag gjorde första försöket med lipgripen så hade jag den sån nära så att jag precis skulle trä på lipgripen då den gjorde en långrusning igen. Fick pumpa in den på nytt. Den kom nära båten igen och då kunde jag trä ligripen över underkäken i första försöket, jag kunde kosta på mig ett YES!! Den satt så dåligt så jag hann inte mer än sätta tången på kroken och dra ytterst lite så var den loss.

Förhoppningen var att den skulle väga över 12 kg. Men var inte säker. Peter tyckte den såg romstinn ut, och då borde 12 kg inte vara några problem alls, för den såg rätt lång ut, plus ryggbred. Jag hade redan för nått år sedan sett ut en perfekt gren på ett träd på annan plats för att kunna hänga upp våg och väga. Så fraktade gäddan dit för att väga och fota. Gäddan fick stå och vänta i vattnet medan jag gjorde i ordning alla prylar. La upp avkrokningsmattan. Våg uppsatt i trädet. Vi vägde vågsäcken. Måttband och kamera fram. Det var fler fiskare ute, bland annat en till vän. Vi var nu ca 8-9 personer där. Många härliga kommentarer om vilken mäktig gädda det var. Men både Peter och jag kunde konstatera att den hade lekt. Den var tom i buken, fastän den ändå hade rätt hyfsat bukomfång. Jag hämtade upp gäddan och la den på mattan. Vi mätte den till 118,5 cm. 12 kilos gränsen kunde bli tight. Har ju blivit blåst på den många gånger senaste åren, med gäddor över 11 kg men som ej nått upp till 12. Men denna räckte. Vi gjorde 2 vägningar, båda visade exakt samma vikt. Efter avdraget av vågsäckens vikt så visade sig ändå 12 kilos gränsen klara sig med marginal. 12560 g 118,5 cm blev facit. Skönt! Länge sedan jag var så glad över en fångst. Att jag sedan brände mig i solen för att jag ej tog mig tid att ta på mig tröjan i tid är en annan 50-lapp.

Gäddan såg lite vinglig ut när jag skulle släppa den. Så jag säckade den runt 45 minuter. Där fick den stå stilla och vila upp sig. Jag hann sen inte mer att ta ut huvudet så kände jag hur den ville simma iväg. Den simmade direkt ned till djupet. Skönt.

Kom precis på att det också blev ett nytt båtrekord.

De andra blev riktigt fiskeivriga så de for genast ut med båtarna igen och fiskade. Jag kände mig nöjd, och hade ändå bara tänkt fiska en stund till när gäddan högg. Så jag började rengöra prylar som mattan och vågsäck etc. Plus packade ihop och tog mig något att äta.

Krister med gädda på 12560 g och 118,5 cm.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar