Vilken fiskesemester!

Det var länge sedan undertecknad fiskade så mycket som tre dar i rad. Men jag hade räknat med att om gäddfisket inte redan var över så lär det bli det vilken dag som helst (gäller inte alla vatten dock) så bäst att passa på. Jag beslutade mig för att fiska i tre dar. Bestämde mig rätt sent, tänkte åka själv här i från. Men räknade med att andra några vänner skulle komma dit och fiska. Men kom på att jag kan höra med Ari, han kan ju ha tid För sugen förstod jag att han var. Han var riktigt sugen, så han skulle ansluta ena dagen. Men så märkte vi att mailet jag skickade om mitt fiskeupplägg dag för dag hade kommit fram flera dar efter det var skickat. Så min ”nästa vecka” blev ännu en vecka senare för Ari. Så hans svar att han ville komma och fiska med mig andra dagen blev så till ett nej när vi insåg att vi pratade om olika veckor. Rätta veckan kunde han ej. Synd, inte minst för att just den dagen så kom en riktigt fin pike upp.

Dag 1. Fick rapport av en vän att fisket varit rent ut sagt värdelöst. Knappt någon gädda hade kommit upp senaste tiden och hade någon fått något så var det bara smått. Så jag räknade med ett tungt fiske. Men ge upp innan man börjat? Nej då. Man känner ändå att fiskar man riktigt bra så vet man aldrig. På andra ankringen så dunkade det på en gädda på drygt 5 kg. Det kändes lovande. Inte nog med det, efter en stunds trollingfiske small det på något större. Mycket större. Vi kollade som brukligt längden först, 117 cm. Vikten kunde fastställas till 11280 gram. Vilken start, nu var ju resan räddad så jag kunde härmed packa ihop och åka hem.

Nej, bara skojar. Efter ytterligare nötande utan landad fisk så beslöt jag mig för att prova en helt annan plats. Av erfarenhet vet jag att det är lurigt här. Av någon anledning så är de väldigt kräsna här. Efter leken kan det ju på sina ställen annars vara att de hugger villt på nästan vad som helst. Men här har det alltid varit så att man kan tro det är dött. Men man får göra sitt yttersta i inspinningen. Detta har gett mig flera fina pikes här tidigare. Nu verkade det dött här igen. Lyckades dra en på några kilon, sedan dött. Kanske de står här för att i första hand bara vara, inte äta? Nötte och nötte ,man får tanken att flytta. Men så minns man hur det brukar vara. Så jag nötte vidare. Till sist så pang! Tänkte att en skaplig gädda det här. Men när den trots stor press fortfarande stod under båten och stångades så förstod jag att den var finare än så. Den var riktigt stark! Till sist kunde jag skymta en mycket lång gädda. Jag säkrade gäddan och fiskade lite till. Jag fick ett par gäddor till, varav ena kan ha vägt uppemot 6 kilo, vägde den inte utan den fick direkt simma tillbaka. När jag så fick bottennapp så beslutade jag mig för att glida in till land och väga gäddan. Längd hela 121 cm! Men tyvärr var den mager, så den var faktiskt lite lättare än den andra. Vikt 11220 g.

Jag åkte tillbaka till första platsen igen. Efter mycket nötande så kunde jag slutligen landa en gädda till, den vägde drygt 5 kg. Jag kunde snabbt fastställa att det var samma gädda som den jag fick i början av fisket.

Dag 2. Nu var det dags för att testa ett annat vatten. Det var nu jag trodde Ari skulle med, men han kunde alltså inte. Jag hade inga jätteförväntningar heller i detta vatten. Man hoppas ju alltid men var inte så att jag var fullproppad med förväntningar. Men efter ca 45 minuters fiske så pang! Jag såg svallvågor av gäddan och tänkte att kanon, tänk om denna till och med klarar 6 kg, skulle vara riktigt kul. När jag sedan såg den så tänkte jag att shit, den kan ju faktiskt väga 10 kg! Den var riktigt stark. När jag så fick den ändå in till mig och skulle säkra den med lipgrip så vägrade den i sten att öppna munnen. Istället gjorde den en låååång rusning. Jag lyckades pumpa in den ännu en gång. Jag skulle ta den igen och nu började jag inse att den var ännu större!! Jag såg att den bara satt med en krok i mungipan, så förstod att denna kan släppa när som helst. Skulle trä på lipgripen igen men så stack den iväg i ännu en lång rusning… Nej, tänkte jag. Jag hann tänka att släpper den så kommer jag att säga att det skulle inte förvåna mig om den vägde 14 kilo! Gäddan den slapp inte. Puhh, utan fick in den igen och nu pressade jag in lipgripen vare sig den ville öppna munnen eller ej. Så kunde säkra den ”Ring en vän” finns det väl en fras som heter i ett tv program. Jag gjorde slag i saken. Han kom plus någon till också. Väl i vattnet var gissningarna faktiskt bara upp till ca 9 kilo. Gissar ni så, så vågar jag inte säga vad jag gissar sa jag och log… Men jag törs nog lova att den väger över 12 sa jag till sist. Va, så mycket?? Hmm, ni kommer att ändra uppfattning när jag lyfter upp den. Men först hängde jag vågen i ett träd. Vägde vågsäcken. På avkrokningsmattan la jag ut måttband. Jag tog fram kameran och instruerade min vän. Plus lät han bekanta sig med kameran. Nu så alla redo? Det var först när jag lyfte upp den från vattnet som vi kunde se att WOW! Du har rätt fick jag höra. Nu först så såg vi att 14 kilo räcker inte! Tusan alltså!! Över 15 kom en kommentar om, jag brukar gilla att ligga lågt. Men fick lov att säga att ta mig tusan den väger över 15 kilo!! Ned med den på mattan, vi kunde mäta den till sanslösa 129 cm!!! De andra ville ha det till att måttbandet faktiskt visade 130 cm. Men jag tyckte 129, så ja alla gånger 129 cm hörde jag då som kommentar. När den dessutom var grov så kändes det som att det inte var något snack att den väger över 15, frågan var bara med hur många hekto. Upp med den på min kontrollerade digitalvåg. Siffrorna tickade iväg långt över 16 kilo. Men eftersom min vågsäck fortfarande var fuktig sedan gårdagens vägningar av gäddor så var det mycket att dra bort. Men vikten stannade ändå på modiga 15840 g! Ett monster för mig (för många andra också) Ett nytt rekord för vattnet fick jag veta.


Här en bild på monstret. 15840 gram fördelat på 129 centimeter.

För att få lite bäring. En titt i storfiskeregistret över hela Sveriges registrerade gäddor i år visar att näst tyngsta väger 16600 g vid en längd av 118 cm, trean 16000 g vid en längd av 126 cm. Min är för närvarande på fjärde plats med sina 15840 g, 129 cm. Lite kuriosa är att jag precis upptäckte att alla 3 gäddorna som är tyngre än min är fångade i Vättern.

Gäddan var vinglig när jag släppte den så jag säckade den för att låta den vila och prova sen igen att släppa den, De var liksom inne på att en sådan stor gädda ska dödas. Så det som var bra med allt detta var att jag fick propagera för att de stora är väldigt viktiga att ha kvar, det är fiskevård. De håller bland annat efter bestånden av ”små gäddor”, vilket är viktigt för vattnet. Jag drog också upp ett exempel jag fick höra i år. Om en som hade att göra med en insjö de skulle plantera ädelfisk i. Vid kontakt med fiskeriverket där de sa att vi har så stora gäddor i sjön, hur ska vi göra för att få bort dom? Då hade de fått till svar att rör inte de stora! De över 4 kg ska ni sätta tillbaka. Vilket de också tog på allvar och följde. Jag märkte också att mina argument gick hem. Genom att de berättade sinsemellan att det är fiskevård att ha kvar de stora, den ska tillbaka. Kul när det handlar om människor som i hela sitt liv haft ”de stora gäddorna skall utrotas” i sitt huvud.

Dag 3. Nu hade jag beslutsångest om i vilket vatten jag skulle fiska.

Jag provade olika platser. Var trögfiskat. Efter många timmars fiske så dunkade det så på något större. Denna fisk var mycket stark. Långa härliga rusningar, så jag drog åt bromsen så att den inte skulle köra helt slut på sig. Den vägrade först bryta vattenytan. Men när den väl gjorde det så såg jag att den var lång. Den utnyttjade verkligen sin längd i vattnet. Däremot var den mager. Den vägde 11920 gram vid en längd av 122 cm.

Summering: Ja vad säger man? Say no more! Kunde vara ett svar. Jag som visste att fisket kunde vara helkasst på grund av för varmt i vattnet. Rapporter styrkte också på detta. Det blev ju nu också få gäddor. Men och andra sidan går det absolut inte stirra på antalet. För det är ju inte på sådant sätt jag fiskar. Skulle man sikta på att få så många gäddor som möjligt skulle antalet bli ett helt annat. Så det har inte med saken att göra. Antalet är helt ointressant, Inriktningen är på stora gäddor. Allt från platser, tekning, beten och prylar. Man kan ju säga att det slog väl ut. Min fiskesemester blev något utöver det vanliga. Med gäddor över 11,2 kg alla dagarna, dessutom två ena dagen. Plus då toppgäddan på hela 129 cm och inte långt från 16 kilo. Dessutom var inte alla från samma vatten, vilket gör det ännu mer intressant.

Av Krister Wallmark

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar