Rapport

Rickard har haft några fina fisken i småsjöar senaste tiden. Ena passet där han hade en kompis med sig i båten så trollade de upp inte mindre än 21 gäddor! Det var bara den där riktiga toppen som saknades.

Gällande ekolod och trollingfiske. Det är faktiskt inte så ofta man ser fisken som sedan hugger. Men det händer att man är rätt bergsäker. Jag minns en gång när jag trollade där det var djupt. Jag såg bara en enda fisk på lodet, och det var ett riktigt stort streck. Jag satt och var beredd, när jag så tyckte att nu borde wobblern vara där, då blev det ett grymt hugg. Men den slapp efter en kort stund.

Nu i lördags så såg Rickard att där har vi en stor fisk. När han tyckte att betena borde vara där så högg det. Så han är nästan bergis på att det var den. Han fick upp den. 106 cm 8940 g. En grov kicka med andra ord. Här finns en bild på henne.


I övrigt så gjorde jag och Ari lite av en chansning förförra helgen. Vi drog iväg på ett gäddfiske dit vi ej alls visste hur fisket skulle vara. Gick klart obra, blev bara en gädda plus några missade hugg.

I lördags var jag iväg en kort sväng på gäddfiske. Vet inte varför jag alls for, huvudvärk och sliten. Kom igång först vid ca 14.15. Första hugget var på samma wobbler som jag fick min 15 plussare i somras. Mitt andra hugg totalt på den. Jag tänkte direkt att det där är ju bottennapp. För spöt bara bugade sig i en stillsam båge medan bromsen matade ut lina i jämn takt. Men så insåg jag snabbt att nejdå wobblern går ju inte vid botten här. Sedan kom några pumpningar som signalerade storgädda. Jag började plocka upp ett spö samtidigt som jag körde på tomgång framåt. Men så plötsligt så sprättade spöt upp. Den vann.

Hann bli en del gädda sen, men ingen stor. Drygt 5 kg och någon strax under.

Jag blev av med en wobbler till en gädda. Kan inte minnas när det senast hände vid riktat gäddfiske. Jo, tror det är 11 år sedan. Då trollade jag på en sjö med mycket hugg. Antagligen så hade man fuskat med att kolla tafsen. Den bör bytas då och då. Även fast det är stålvajer så nöts dem. Beteslåsen slits också från betesbyten. Men det var tafsen som gick av. Har ett minne av att vi höll ögonen öppna över området även efteråt. Till sist så såg vi min wobbler flyta i ytan... Den lyckades spotta ut wobblern. Annars sägs det att krokar som sitter i munnen ändå brukar lossa relativt fort. De stöts bort.

Nu i lördags så fick jag på en gädda på ca 2 kg. Jag kände att här behöver jag ej plocka upp övriga spön. Utan jag surfade in den på ytan. La ifrån mig spöt och greppade linan så jag kunde dra gäddan till min hand. Den började sprattla och slå, men ingen fara. Jag gjorde som man gör vid pimpelfiske, lät bara linan bromsa lagom hårt mellan fingrarna. Pang... linan av. Ett spö jag annars använt till flötmete efter gädda. 0,39 mm fireline. Nyss knutit om knuten. Märkligt, linan håller ju väldigt mycket mer än vad tafsen gör. Så var någon skada jag inte sett, en bit upp på linan.

Men det slutar inte där. Jag såg att den hade problem att dyka med den flytande wobblern. Inte så att den var slut av mjölksyra. För den simmade helt normalt. Jag försökte att hålla ett öga på den medan jag snabbt vevade upp de andra spöna. Vände båten och efter en stund såg jag den igen. Jag körde på tomgången mot den, la in friläge och smög mig fram till fören för att plocka upp den. Men precis innan båten var framme så drog den. Jag bytte metod, jag tog ett annat spö med wobbler. Några misslyckade försök. Sedan bytte jag till ett annat spö med en större wobbler, då kunde jag få fast ekipaget och kunde lyfta upp gäddan och få igen min wobbler. Verkade som den inte mäktade med att dyka med wobblern... För sedan jag plockade bort den så såg jag inte till den nått mer.

Har blivit rålite fiske för mig i höst, svider lite...
 
/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar