Ett fiske med sting

Så var det då äntligen dags, gäddfiske! Jag och Rickard Larsson hade långt innan försommarfisket skulle ta sin början, planerat in en gäddfisketur. Ett datum med rätt vattentemp för att ha bra chans på någon riktig grisgädda. Men så strax innan vårat satta datum blev min båt stulen. Båten hittades, men med skador och utan motor. Hela mitt försommarfiske försvann. När båten var redo så var vattnet så varmt att fisket var över.

Så, nu var det riktigt länge sedan man fiskat gädda. Det var inte mycket bättre för Rickard. Han bytte båt i början av sommaren, i samband med det var han också utan båt en tid. Plus att han haft mycket annat att göra. Så hade bara blivit något enstaka gäddfiske för honom, med gädda på dryga 6 kg som topp.

Så det var två fiskesugna och gäddutsvultna grabbar som äntrade min båt. Nu var vi äntligen igång! När mörkret kom så kunde vi summera. 9 gäddor över 5 kg! Det har varken jag eller Rickard varit med om att klara i någon båt förut under ett fiskepass. Sedan så var det ytterligare ett flertal på mellan 3-5 kg. Toppfisken klarade dessutom det magiska 10 kilos strecket, 10 020 g. Ett suveränt fiske!

Vi visste av en stuga vars vi skulle få sova. Rickard klöv ved och fixade eld i kaminen. När han sa att vi gör väl en brasa, så undrade jag, behövs det? Det hade trots allt varit otroligt varmt, lätt shortsväder utan att frysa. Han tyckte att det kan vara bra med värme ifall kläderna blir råa. Jo, det lät ju bra tyckte jag. Och eftersom Rickard var drivande och tog på sig att klyva och göra upp eld så kanon. Jag tog istället helt självmant på mig det ansvarfulla jobbet att lysa i kaminen när Rickard gjorde upp eld. På så sätt kunde man få ett bra samvete att man faktiskt hjälpte till :) Nåja, hade trots allt en del prylar vi burit med oss att stöka undan.

Rickard startade upp sitt spritkök och "kockade upp" 1 kg pytt i panna, vilket försvann i ett nafs, vilket kan bli följden när två hungriga magar ylar efter mat.

Det är en del insekter sa jag till Rickard och pekade. Mm, en geting sa han. Sen ser vi, en, nää, två nää... hmm, ett getingbo i taket, ett helt gäng med getingar.

När vi såg hur mycket getingar det var så sa Rickard att ska vi verkligen sova här? Han erbjöd mig att sova i hans bil. En BMW combi. Nja, jag tyckte att när vi äntligen fått in prylarna i stugan, sovsäcken på plats etc. Han höll med om att det skulle kännas tufft att måsta flytta nu. Så vi beslutade oss för att sova med våra nya "vänner"(??)

Med facit i handen så var det såklart dumt vi eldade. Det livande ju upp geting efter geting. Men det var inget att göra åt nu. När det blir kallare i stugan, efter en typ 4 timmar ytterligare eller nå, så blir nog getingarna sega, sa jag.

Vi kom överens om att hålla ut. Vi la oss i våra sovsäckar. Eller, inte så värst mycket i. Torde varit runt plus 30-35 grader nu i stugan. Plötsligt hörde jag en svordom från Rickards säng, några väl valda ord som jag tror jag ska hoppa över att översätta. Rickard hade blivit stungen vid sidan av pannan, nära tinningen.

Nåja, shit happens tänkte jag. Jag poängterade igen att när det blir kallare i stugan så lär getingarna bli sega. Rickard verkade nöjd med det svaret.

Efter att ha legat och småpratat i ett par timmar så försökte vi sova. Vi ville upp så tidigt som möjligt för mera fiske. Vi skulle börja med att snabbt fiska av samma område som dagen innan, för att sedan byta vatten.

Efter någon timme i hettan så blev jag väckt i mitt små slumrande av nya ord som jag ännu en gång väljer att inte återge i skrift... Denna gång blev han stungen i armen. Hmm, nåja. Rickard blev rätt less. Han gick helt sonika ut på bron och la sig istället. Jag försökta inte vakna upp för mycket så när han sa att jag går ut på bron och lägger mig, så svarade jag bara något i stil med att mm. Jag försökte slumra vidare.

Efter ca ytterligare 30 min så var det min tur att komma med ord som kanske inte passar sig helt här. Jag fick "två snabba i foten". Vid detta laget hade jag krypigt in helt i sovsäcken. Så en eller flera getingar hade väl fattat att det var varmt där längst in i sovsäcken. Och helt sonika traskat in. Det känns att bli getingstucken. Nåja, jag drog ut fötterna (eller rättare sagt våldade ut dem) och knackade lite (läs sparkade) på sovsäcken med foten. Rickard hade såklart hört mina ej helt vänliga ord, och öppnat dörren och undrade om jag blev stungen. Mm.

Vad tror du sa han, mitt erbjudande om att sova i min bil kvarstår. Men jag har det ju bra här ute på bron så för mig kvittar det, du bestämmer, sa han. Jag sa ännu en gång att men naa. De bara måste ju bli segare när det blir kallt här inne.

Fast nu hade man ju vaknat till riktigt, så jag började titta mig omkring. Såg hur Rickard som halvsatt vid ingången till stugan och pratade med mig, med ca 10 snabba slag avslutade karriären för ca 10 getingar som var på golvet intill honom. Hmm, såg nu hur mycket getingar det verkligen var i stugan. De var i princip överallt, på sängen, i min matkasse, i sovsäcken. Massor uppe vid taket. Massor på bordet. Hmm, nu tog jag mig en funderare. Började inse det Rickard redan insett. Att man skulle mest troligt bli stungen en hel del. Några snabba i ansiktet/halsen och man kanske inte skulle kunna sova alls. Ja, att bli stungen av ett gäng getingar i ansiktet lär ju till och med vara livsfarligt. Det var dock inte något jag direkt tänkta på då. Funderade ett tag till sedan sa jag att. Hmm, jaa, kanske vi skulle fara tillbaka ändå?

Så blev det. Rickard skyndade att ta ut sina grejor från stugan. Inte så bråttom sa jag, du stressar ju upp getingarna. Okey okey, ska ta det lugnt svarade han. Det var verkligen fullt med getingar runt om en nu. Så jag arbetade långsamt. Onödigt att sätta händerna på getingar, eller fötterna för den delen, som ju redan fått sig ett par snabba skjut. Till sist hade jag bara campinglampan kvar. På eller precis invid den satt ca 100 getingar. De ville inte dra fastän jag stängde av lampan. Insåg att jag nog skulle bli illa biten om jag bar den med handen. Så bröt mig en gren och bar iväg lampan med den. När jag kom ned till Rickard och jag tände lampan så var det fortfarande ca 30 getingar som satt på lampan. Rickard hade då ett förslag på att jag skulle avlägsna dem innan vi fortsatte. På tal om campinglampan. Jag hade flera gånger stolt under kvällen frågat om inte Rickard var lite avundsjuk på campinglampan (har frågat Ari detsamma tidigare...) som har fjärrkontroll som funkar aslångt. Mm, lite avis var han allt kunde han erkänna... Fast sedan när jag frågade samma sak igen vid efterföljande dags fiske var han inte det minsta avis. Getingmagnet sa han och skrattade... Hmm, nåja...

Vi forstsatte genom mörkret tills vi kom fram till Rickards bil. Han la sig där, själv la jag mig på tältsängen, i ett uthus... Nu hade man ju vaknat till rejält. Men efter ett tag så sov man. Vi vaknade tydligen i stort sätt samtidigt. Nånstans vid 6.30. Mycket hade vi med andra ord inte sovit. Med tanke på att också flytten tog sin tid.

Nåja, nu kunde vi bara le åt allt. Vi mumsade(?) i oss lite lättsaltade riskakor med vatten. Sedan fiske på samma ställe som dagen innan. Nästan omgående blev det en gädda på prick 8 kg. Sedan dött, helt dött. Fast vi hade ju ändå förutbestämt att vi bara skulle fiska ett kort tag. Hur kort det korta taget skulle vara skulle bero på fisket. Så nu blev det korta taget ett kortare tag än det kunnat bli...

Vi trailade upp båten och drog iväg till ett annat vatten. Fisket här var inte på topp, ca 7 gäddor blev det. Flera 3-4,5 kg. Vi fick en lång men dock väldigt mager gädda på 9400 g. Landad på trolling med hjälp av sidoparavan. Vi bröt fisket redan runt 14.30.

Vi kunde då sammanfatta 11 gäddor över 5 kg på ca 1,5 dags fiske. Där ett flertal gäddor låg runt 6 kg. 3 stycken på ca 8 kg, en strax under, plus toppar på 9,4 och drygt 10 kg. Metoderna vi körde var spinn och trolling. Vi var nöjda med fisketuren. Trots att vi inte riktigt drog jämt med våra oväntade "rumskompisar".

Av Krister Wallmark

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar