En 5 kilos ifrån en 12 kilos

Farsan fiskade otroligt mycket gädda i sin ungdom. Jag gissar att han tagit långt fler gäddor än vad jag själv gjort. De fiskade mest på sommaren. Grunt fiske ofta med vassdrag. Dessutom i vatten som kanske inte ens hade speciellt stora gäddor. Antalen blev stora men däremot inte toppvikterna. Så hans personliga rekord låg på 4 kilo. Gös har han börjat prova på att fiska först senaste åren, där låg hans personliga rekord på drygt kilot. Men han ville gärna slå de rekorden.

Hans gös rekord hade jag tänkt försöka att fixa i samma veva som motorn blev stulen. I somras med andra ord. Det var till det gösfisket vi var på väg när jag upptäckte att jag inte ägde någon motor längre. Nu är båten okey, men att trolla gös nu kändes inte optimalt som den värmeälskare den är.

Men vi tyckte att okey, vi ger det väl i alla fall en chans. Vi hade beslutat att prova ett nytt område. Men vi kom ut med båten först vid ca 13.15. sedan då att köra och leta. Såg inte så värst lovande ut på lodet. Men vi beslutade att prova en stund när vi ändå var där. Vi satte ut 2 spön var. Nästan direkt så högg det på ett av farsans beten. Jag såg direkt att det var en större fisk. Han fick med den ända in nära båten när den slapp. Tyvärr hann vi ej se den, men han tyckte att det kändes som en gös. Det kan ha varit en storgös. Känns alltid synd när man inte får se fisken. Vi körde där ett tag till men inget mera napp.

Blir fort mörkt här uppe nu. Vi rådgjorde och bestämde oss för att prova ett område vi fiskat på förut. Att köra där ett tag sedan ge oss. Det högg nästan direkt på ett av mina beten, en gös som nog med marginal skulle varit personligt rekord för farsan. Såg lovande ut, men han trodde nog att det kunde bli den enda för dagen. Men det fortsatte att hugga, blev inte mindre än 7 gösar innan det började skymma och vi gav oss. Farsans största vägde 1420 g och blev ett personligt rekord. Så han var nöjd och belåten. Det blev klart fler gösar än jag vågat hoppas på.

Sedan hade vi tänkt oss att prova gäddfiske en eller 2 dar. Vi beslutade att prova ett vatten en dag och ett annat den andra dagen. I första vattnet vet jag inte om någon provat på seriös hösttrolling, så var en spännande chansning. Men ett par svep med båten och koll på ekolodet så insåg jag att vi lika gärna kunde åka därifrån. Men farsan hade ett ärende att uträtta så vi kunde inte traila upp och åka till vattnet vi tänkte prova dagen efter. Så vi provade att fiska en kort stund men inget napp.

Vi beslutade att jag skulle åka och reka det andra vattnet och kanske hinna provfiska lite. Farsan skulle då komma dit sen efter sitt ärende, ifall fisket skulle se lovande ut. Jag åkte runt och rekade och började sedan fiska. Redan efter en kort stund så kom första nappet, och direkt ett till så 2 fiskar på samtidigt. Drillade upp den första och en snabb avkrokning av en liten gädda. Den andara kändes bättre den var ettrig och stark vid båten. Snabb vägning till 7,5 kg. Här en actionbild.


Strax efter ringde farsan så jag sa att det är bara att komma så fort du kan... Trodde det skulle bli huggsexa. Körde ett tag till och blev 2 gäddor till. En liten och den andra mellan 5-6 kg. Nu avbröt jag fisket för att vänta till farsan kom. Passade på att äta lite. Vinden mojnade. Typiskt nog så blev det kasst fiske. Vi fick en eller 2 gäddor innan vi avslutade fisket.

Men jag ville tillbaka, jag tänkte att det kanske blåser mer i morgon och att det då är bra fiske igen.

Det tog ett tag innan det högg. Verkade inte bli något bra drag i fisket tyvärr. Men så högg det på farsans spö. Han tyckte den kändes fin. När den kom närmare båten kunde jag att att japp, den är klart över 4 kg! Kanske till och med upp till 6 kg. Jag beslutade att säkra den med lipgrip. Jag satte ned den för att föra den över underkäken, men den hade stängd mun och i samma veva så började den knycka i ytan och wobblern flög lös.

Riktigt synd när det inte verkade nappa mycket och då det var ett klart personlig rekord. Men jag sa det att det är bara att nöta vidare och försöka ta en ännu större istället. Men det var dött. Men så inom kort tid så blev det 3 hugg! Först för mig, gäddan vägde fina 7,6 kg. Jag tyckte den såg större ut, men det tyckte inte vågen. Men farsan var råimpad, det var ju den största gädda han någonsin sett fångats. Bara synd det inte var på hans spö. Vi körde med 2 spön var. Men efter den gäddan kom jag på att fasiken den var en skaplig gädda. Nu kan jag låta farsan ta nästa gädda oavsett spö. Det hade ju varit så få hugg så vem vet, kanske bara blir ett hugg till. Men snart så högg det. Kul nog på han alldeles egna spö. Med tunn spunnen lina. Egentligen är spöt perfekt till göstrolling men för vekt för gäddtrolling. Men jag hade lånat honom det bete jag tyckte skulle bli lämpligast till det spöt. Inte litet, men inte heller för stort till det relativt mjuka spöt. Men just veka grejor gör ju kampen fränare. Den kom upp till ytan och jag sa att jag tror det är över ditt pers. Den kan nog ligga runt 5 kilo. När den kom in till båten så gjorde den en rusning snett under båten, det tyckte han var fränt. Upp till ytan kom den och denna hade upp munnen lite grann så jag kunde få in lipgripen. Då såg vi att gäddan var rund om magen så den till och med kunde väga över 5 kg.

Vilket den gjorde, 5,6 kg Så nu var han nöjd, nytt pers.

Så jag sa att okey, ska vi köra 2 spön var nu igen då? Absolut tyckte han. Och då högg det... På ett av mina spön. Jag kände direkt att den inte var liten. Men svårt säga mer än så. Så jag sa bara att den är i alla fall inte liten. Men sedan när den började knycka så slog hela spöt långt i sidled, då började jag fatta att den kan vara rent ut sagt rätt stor. Farsan vevade upp de övriga 3 spöna under tiden. Men när gäddan kom upp till ytan sa jag att nu måste du kolla, det här är en riktig gädda. Den kom upp i ubåtsytläge och hade bara ryggen över ytan. Så var svårt att se storleken, men i alla fall över 8 kg, minst. När den kom närmare båten så såg vi att den var klart större än så... Blev spännande vid båten. Även denna vägrade i sten att öppna munnen och gjorde då en kort rusning och började knycka. Men jag fokuserade bara på att försöka säkra den. Fick chans nummer två och var precis på vippen att trä lipgripen över käken, den var på käkkanten när gäddan igen drog iväg och började slå helvilt. Jag minns jag hann tänkte att f*n om den släpper nu när det var så nära så blir jag förbannad. Men fick chans nummer 3 och nu kunde jag säkra den direkt. Skönt!! Jag behöver knappast säga hur mäktig farsan tyckte gäddan var.

Vi var intill land så vi skyndade in för att kunna hänga upp vågen i ett träd. Jag lät den stå i vattnet och återhämta sig medan vi gjorde i ordning alla prylar för vägning, mätning och fotning. Först mätning 119 cm lång. Sedan vägning, 11860 g. Jag lät den sedan stå i vattnet en stund, innan några snabba foton.

Jag satte så ut den i vassen. Jag lät den stå där så att den fick stöd av vasstråna på sidan och kunde stå upprätt utan att behöva jobba. Den stod så en stund. Den behövde bara vila lite, eller om den inte fattat att den var fri. Men när jag så började gå mot den så gjorde den plötsligt en acceleration rakt ut, i en sådan fart och kraft så jag funderar om inte till och med min gamla helcrossare hade blivit avundsjuk. Så den gäddan borde klara sig fint.

Sedan sa jag till farsan att inse att du var en 5 kilos ifrån en 12 kilos. Ja, det blev lite fel där sa han och skrattade... Nej men han tyckte att spelar inte så stor roll vem som fick den, han fick ju vara med om den. Men var ju så, att om hans på 5,6 kg låtit bli att hugga så hade ju hann fått ta nästa hugg. Med facit i hand så ångrar jag att han inte fick ta även hugget efter sitt rekord. Jag menar det är få ynglingar i hans ålder som tagit gäddor i den storleken. Men han var som sagt nöjd bara över att få se den. Sedan skulle jag inte göra så att jag först fajtar en fisk en stund för att sedan lämna över spöt. För att en fisk ska vara sportfiskemannamässigt fångad så får bara en person hålla spöt under fighten. Hugget var dessutom på spöt rakt bakanför mig, dessutom kom hugget i en innersväng så det var på vippen att bli löslina. Så instinktivt så greppade jag spöt för att motverka detta. Och hade jag inte gjort så, så kanske istället ingen av oss fått gäddan. Så vi får vara nöjda. Kunde inte drömma och att vi skulle få någon så stor.

När vi så började fiska igen så hade det klarnat upp och vinden hade mojnat nästan helt. Vi fick inte en enda gädda mer. Så blev inte många gäddor men däremot var ju medelvikten bra.

Slutligen en bild på gäddan.

11860 g - 119 cm

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar