Rickard drog fin sjögädda

Rickard körde hårt i helgen, fiske 3 dar, olika sjöar varje dag. Själv så gjorde jag i helgen mitt första fiske på nästan 6 veckor.

Till att börja med. Varför jag ej fiskat på så länge är för att motorn blev stulen. Godkända lås och inhägnat bevakat område hjälpte inte. För 5-6 veckor sedan så skulle vi och fiska gös, men när jag kom för att hämta båten var motorn borta. Jag beställde en ny redan samma vecka. Men drog ut på tiden att få den. Först för ca 1,5 vecka sedan var båten klar. Eller nja, allt jag skrivit upp som skulle göras var inte gjort. Bland annat var inte propellern bytt, så det fick jag säga till om och den kom först i onsdags. Nu fick jag dock en med 3 blad och det sitter 4 som original. Så det känns som denna har flera stigningar lägre än jag tänkt... Så kanske måste byta igen, men den går istället att köra väldigt sakta med. Tappar ju dock i toppfart.

Förutom gösfisket var även en satsning på rödingtrolling inbokad i augusti. Skulle troligen blivit flera rödingsatsningar. Men det sket sig.

Tråkigt att det ska behöva ta sådan tid att få en motor, men shit happens. Mycket som strulat i år, känns som man knappt fiskat...

Men så i lördags skulle jag i vart fall få fiska igen och prova hur motorn var att trollingfiska med. När jag var framme och höll på att tackla upp och fixa i ordning båten så fick jag först ett sms av Robban Pederson att han dragit pers på Id. Strax efter ringde Rickard och berättade att han var ute och guidade... och berättade att de just fått en fin gädda. 11360 g. Jag blev rätt fiskesugen måste jag säga... När jag så väl kom ut provade motorn en vända och sedan ankrade upp så högg det på tredje kastet. En kanonstart med gädda på 7,6 kg. Visade sig dock bli den största. Den hade stor skalle och var väldigt lång men väldigt mager. Jag gissar den var uppemot 110 cm. Blev sammanlagt 4 gäddor. Den minsta på ca 4 kg, näst största på 6,8 kg. Ett helt okey fiske. Motorn gick klockrent. Kanske dock som sagt nästan för neddrevad nu.

Robban Pederson ja. Han fortsätter att ha ett grymt fiskeår. Nu fiskade han id under 2 dygn. De tre största vägde 2760g, 2800g och 2880g! Hans gamla rekord var på 2650 g, från ett pass vi la här i Norrbotten för många år sedan. Jag tror det var efter en natt jag hade sovit en stund i bilen. Robban hade varit hemma. Tidigt på morgonen innan Robban hade hunnit börja fiska så drog jag en på 2710 g 59 cm. Tycks minnas det var senare just den dagen som han tog sitt dåvarande rekord på 2650 g. Men nu är även det rekordet utraderat. Nu har han samlat ihop till den tredje guldnålen (10 reggarter 3 gånger)
Här en bild på Robbans nya rekord id, 2880 g.

I fredags provade Rickard ett av sina hemmavatten. Men blev ett kort fiske eftersom det började ösregna, han ville inte riskera att bli förkyld inför helgens satsning. Men han hann med att få en gädda på 8,2 kg. Sedan hade han ett sånt där häftigt supertungt hugg, som det är ytterst sällan man får (när spöt bara flyger ned mot vattenytan i enorm fart, men de huggen är häftiga) men den slapp direkt.


Här två av Rickards gäddor, 7,6 kg (övre) samt 8,2 kg (nedre bilden).

Förutom den stora i lördags fick de även en på 7,1 kg, men den tog på lördagens och söndagens fiskekompanjon Roberts spö. De fiskade inte i någon av Rickards närvatten utan drog till en sjö längre bort som ändå Rickard vet rätt mycket om. Robert körde men Rickard guidade in i viken där han fick den stora.

I söndags fiskade de i en annan sjö, men nu gick det sämre. Ca 5 kg i topp. Men Rickards lördagsgädda måste jag säga var mycket vacker. Bild här nedan.

11360 gram 

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar