Gäddfiske och isläggning

Jag träffade en vän och han frågade om jag skulle fiska dagen efter, jajemän. Han berättade då att han själv varit sugen på att fiska gädda redan den dagen, men det blev inte.
- Men kanon, då kan du ju också fiska i morgon istället? Ja, vi får se det är inte omöjligt sa han.

Han gillar flugfiske jag såg att han började prova från land. Sedan så kom han ut till mig med sin båt. Han fick se hur jag fick en bra start.
- 2 stycken på en kvart, sa han.
Nu vet jag inte om det gick riktigt så fort, men nästan direkt fick jag en på 6,5 kg och strax därefter en på 9,3 kg, vilken start! Men sedan blev det lugnare. Han började nöta på med flugspöt, jag hoppades få se någon fin gäddkamp på flugspö. Han hade ett påslag men lyckades inte kroka den. För mig tog det något längre innan nästa napp kom, ca 4 kg. Sedan dröjde det innan nästa hugg kom, det stora nappet. Jag kände på pumpningarna som var våldsamt tunga att den här är stor, den måste vara över 12 kg tänkte jag för mig själv. Vi kunde se att den var ryggbred och nackbred, en kraftig gädda rent allmänt. Tyvärr såg det ut som den var rätt tom i buken.

Därför kunde vi väga den till "bara" 12800 g (efter avdraget av vågsäckens vikt) vid en längd av 119 cm. Var gött att sen se den raskt simma iväg ned i djupet.

Fin gädda, men chansen är rätt stor det tagits eller kommer att tas större här uppe i Norr redan under hösten. Är många duktiga och ambitiösa gäddfiskare som kommit fram senaste tiden som fiskar mycket och seriöst.

Efter detta fiske har jag gjort 2 pass till, båda med Ari. Första passet blev mest rekande, vi markerade ut punkter som kanske kan komma till användning ifall vi ska isfiska mer i sjön. Vi provade dock en kort stunds fiske på en liten yta vi förut inte fiskat på varken på is eller i öppet vatten, men blev inget. Nästa pass blev dock ett renodlat fiskepass men i ett annat vatten. Största 6,7 kg.

Rickard var ute i ett hemmavatten och drog ännu en fin gädda, 9900 g 110 cm lång. Hans tredje över 9 kg i höst, alla från olika vatten dessutom. Passet efter i en annan sjö så tappade han en stor. Det är tufft men samtidigt är det en extra spänning att det inte ens räcker att ha på dem. Ofta är det de största med mest kraft att slå och knycka som man missar. Så det passet fick han nöja sig med en på 6,2 kg. Tyvärr(?) tappar man proportionerna. För många och även för oss tidigare i fiskelivet så var ju 6,2 kg en riktig praktfisk!

Igår tisdag var en vän förbi flera småsjöar i Luleåregionen men gick inte sätta ned en båt i någon av dem på grund av att isen lagt. Känns nog som ett rätt normalt datum på senare år. När jag var yngre brukade det i regel lägga någon vecka tidigare.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar