Tre över sex

Var kallt här uppe under en lång period, men senaste tiden har det varit många dar med milt väder. En kväll så var det vid flera olika väderuppdateringar 4 plus, sommar i januari!

Att sitta och se på SMHI:s uppdateringar och se att vi har varmare än ort för ort i södra delen av landet, ja bara en sån sak... Det är ju inget vi är bortskämda med under vintern. En sommar mitt i vintern vågar man inte räkna med ska bli långvarig, så det var dags att börja damma av fiskegrejorna. Förutom pimpling av betesfisk dagen innan så vart detta säsongspremiär för mig gällande isfiske. Första fisket på ca 3 månader. Vi var i valet och kvalet om vars vi skulle fiska, stod mellan ett par vatten och något måste man ju välja.

När det inte nappade så började vi nog båda två fundera på om vi skulle bli utan fisk. Men det blev vi inte. Efter några timmar så blev det 2 raka napp. Först på mitt spö, jag kände att det var en skaplig fisk. Mats gjorde klar vågsäck, våg och kamera, så då kunde jag fokusera på landningen. Jag handlandade den och vi krokade snabbt av medan jag höll henne i hålet. Sedan tog vi en bild och lyfte in henne i vågsäcken, vi kunde fastställa vikten till 7060 g.

Men vi hann inte mer än återutsätta henne så nappade det för Mats. Nu blev det samma men omvänt. Men jag var på väg att sätta ut mitt spö, så jag frågade Mats om den var stor.
- Nää. Sedan nja, kanske inte jätteliten ändå.
Härligt, den växer sa jag.
- Nja, jo, och sedan hör jag slirbromsen, jo, den är nog inte helt tokig ändå menade Mats.
Jag skyndade mig dit med prylarna. Mats handlandade den. Vikt 6060 gram.

Nu var det tydligt att vi båda var nöjda. Visst, man hoppades på mer, men det kanske var mycket begärt? Men så pinglade det till på en av bjällrorna, sprötet löste ut och stod och svajade, mitt spö! Mothugg och fast fisk. Hon kändes lite tyngre än den jag fått innan, sedan såg jag sidan av henne innan hon dök ned. Jag sa till Mats som gjorde i ordning prylarna att den här är nog lite större, jag gissar på ca 8 kg. Hon var fetare än den innan (fast det syns nog inte på bilden) När jag lyfte upp henne sa Mats att ja 8 kilo låter som en bra gissning.

Vi hade ruskigt flyt med gissningen, vi kunde nämligen väga henne till 8000 g...

Vid en tidigare uppdatering skrev jag om en fin gädda Mats lurade på ismete. Jag bjuder här på en bild av den. Den togs för ca 6 veckor sedan, var 110 cm lång och vägde 9220 g.

Mats har vi dessutom värvat. Men faktum är att han var påtänkt redan när klubben bildades 2006. Några av oss hade sprungit på honom då och då vid olika fisken genom åren. Vi tänkte att vi springer väl på honom igen, men slumpen gjorde att det tog ett tag.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar