2 ska vara 3?

Skrev för någon vecka sedan att det är overkligt att jag fått vara med om fångsten av 2 storgösar från Norrbotten, men är det kanske 3?

Jag såg att jag sommaren 2001 efter att bara ha fått gösar upp till drygt 2,2 kg från Norrbotten skrivit att jag var övertygad om att det finns stor gös här uppe, om än få. Men att en vacker dag kanske? Hur som helst, sommaren efter när jag hade med Robban Pederson i min gamla båt och vi satt och puttrade på så såg jag en fin fisk på lodet. Stället hade få gösar och vi hade kört många pass där men enbart sett småfiskar på lodet. Men plötsligt ser jag en riktig banan, alltså en större fisk vilket jag uppmärksammade Robban på. När betena så närmade sig stället så satt vi på helspänn och pang så ryckte det till i Robbans spö. Fisken var stark så vi var helt övertygade om en finare gädda, men efter ett tag hade jag äran att få håva denna gös åt Robert. Här nedan ett par bilder.



Om en sådan gös från Norrbotten kan kallas för en storgös är väl upp till var och en att bedöma, men i alla fall så var den 83 cm lång och vägde 5250 g. Vad jag tycker? Ja, ärligt talat en sån fisk här uppe kallar jag tveklöst för storgös. Vi har nött på platsen många gånger både före och efter, alla möjliga tider på dygnet och flera olika metoder men inte varken före eller efter "ens varit nära att vara nära" den vikten. Förövrigt, vad gäller trolling så förutom Henriks 6 kilos från västerbotten så gäller det samtliga vatten vi trollat i (både norr och västerbotten)

När jag och Robban så förra sommaren drog nostalgitrolling på platsen (från eftermiddagen till runt 03 snåret på natten) så hade han ju hunnit trolla gös i flera år i Göteborgstrakten. Han berättade då att de minsta gösarna de fick vägde 2,5 kg. Kanske han tyckte jag såg förvånad ut, men då la han istället till att nja, egentligen inte under 3 kilo (han har trots få pass där landat flera över 6 kg) Då förstår man ju på allvar att man är tvungen att göra skillnad på vatten och vatten. Antal hugg per båt under de fiskepassen sa han var 1-12 hugg, vilket ju är svinbra med den medelvikten. Vårat pass då? Ja, vi lyckades helt okey (allt är ju relativt) med en gös på 1200 gram i topp.

Men kan tilläggas att vi ej provat alla gösvatten, så det kanske finns något vatten som hyser bättre medelvikt.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar