Gäddor med god kondition

Vi har nu gjort några fiskepass och landat några gäddor i god kondition. Vi börjar med Rickard som kört två pass. Ett kort 2 timmars efter gös som ändå han ge hela 10 stycken, han börjar kunna detta med att hitta och fånga gös. Men medelvikten var dålig, de tre största låg kring kilot. Han har också varit ute med en kompis på en gäddpass. Det gav över 20 gäddor med en topp på ca 6500 g.

Jag och Mats har kört 2 pass efter gädda. Vi hade rätt låga förväntningar då vi tyckte det kändes väl sent för de vatten vi brukar fiska i. Fast samtidigt har ju vädret varit riktigt konstigt denna sommar så man vet aldrig. Men förhoppningarna var i alla fall inte speciellt höga. Det började också illa, så vi hann tänka att det här ser inte lovande ut. Men vi experimenterade oss fram för att försöka hitta koden. Till sist verkade vi ha hittat den och alla de större gäddorna dessa pass tog vi på trolling. De verkade gilla Mats wobblers bättre än mina, men det gör inget. Jag fick en lång gädda, dock mager så den nådde "bara" 7760 g. Dock tappade jag en fetare ett par meter från båten, men i vikt var det ingen jätte. Mats tog gäddor med grövre kondition. Hans största vägde 6840 (94 cm) 8860 g och så en riktigt fin gädda. Vi märkte direkt vid hugget att den måste vara stor. Ja, kan det vara en två plus det här tror du? Ja, det vågar jag nästan lova tyckte Mats. Hmm, du är då verkligen tuff som vågar vara så tvärsäker, säkert att du inte vill ta bort pluset?? Nej, han vågade hålla kvar vi det. Vi både visste vi detta laget att detta var en stor gädda. 

Okey sa jag till Mats, du kan ju ta den själv. Nej, han ville att jag skulle ta den. Till trolling med stora wobblers använder vi i regel en lipgrip. Gälgreppet blir svårare när båten rör sig och man använder stora wobblers med många och stora krokar. Håv känns också sådär med dessa wobblers då det finns en risk att krokarna trasslar till det rejält. Till riktigt stor gädda är det troligt vi skulle föredra håv ändå. Denna var stor men inte ett monster. Den lipgrip vi brukar använda var tillfälligt ur bruk. Så vi hade två att välja på i båten. Den Mats har såg jag att han redan nämnt om i sin blogg. Vi vet att denna är totalt värdelös i och med att även små fiskar med lätthet öppnar den gång efter annan när de sprattlar. Jag har en likadan så jag vet. Berkley har alltid varit schysst mot mig, men jag känner ändå att jag liksom Mats måste varna för den. Det bästa på sikt för berkley skulle vara att snarast ta den ut bruk. Det är deras digitala variant jag pratar om (jag har provat två av dem många gånger och så har då Mats en och vi har hittat att det är en grov miss i konstruktionen som är felet med denna) som är godkänd för storfiskregistrering och väl kostar runt 700-800 kronor. Däremot har vågen visat bra på mina två men den Mats har visar fel. 

Nåväl, så ända valet var min reservlipgrip som är ny. Vi har bara använt den på gäddor upp till mellanklass och den har funkat bra. Konstruktionen ser också gedigen ut. Men man känner sig ändå lite osäker på om en ny lipgrip ska funka. Men allt gick bra, jag satte den där den ska sitta redan i första försöket och den fick nästan direkt ett test då gäddan med enorm kraft började vrida och slå. Puhh kände jag, nu vet vi att denna lipgrip funkar, skönt. Vi gjorde som vi i klubben alltid gjort, att vi krokar av i vattnet. Visst kan man dra upp en gädda direkt med en stor wobbler i båten. Men förutom att det är en risk för oss så är det också en stor fisk för gäddan. Genom att det är stora wobblers med många krokar så brukar minst en trekrok vara utanför munnen, börjar gäddan rulla och slå så kan den med lätthet penetrera ett öga på sig själv (förhoppningsvis håller man inte sina egna ögon i närheten) och om inte annat så penetrera in i gäddan någon annanstans. Risken att tappa en gädda blir större när man gör som vi gör, men det är ju catch and release vi utför och vi vill att fiskarna ska vara så oskadda som möjligt. Men faktum är att med den gamla gula så har vi inte tappat en gädda, men nu var den som sagt tillfälligt ur funktion. Men gäddan satt till synes säkert på den nya så under tiden lirkade vi loss krokarna, så nu var gäddan därmed fångad. 

Men den var fin så vi hade tänkt göra en snabb vägning (och ev. mätning) och någon snabb bild sedan snabbt i med den i vattnet. Snabbt var precis vad det blev för gäddan som varit helt lugn under avkrokningen fick nu liv innan vi hann lyfta upp den i båten, den började bända och vrida i vattnet en andra gång. Denna gång så lyckades den öppna lipgripen och dyka, det kändes frustrerande. Mats sa direkt att det är okey, men jag sa att nej det är inte okey (en lipgrip ska funka bättre) man funderade ifall vi kunde gjort på annat sätt. Men det här var metoden vi valde och vi gjorde exakt så som vi alltid gjort utan att ha tappat någon gädda. Det var kort sagt lipgripen som inte funkade som den ska. Jag ska inte döma ut denna helt då konstruktionen verkar bättre än den digitala, skulle kunna vara så att det bara är ett dåligt exemplar jag fick av denna nya variant från berkley. Det är en av de roterande varianterna med pistolgrepp, dock inte den som har formen som en pistol, den har jag aldrig provat. Man måste komma ihåg (som alla som hållit en vild storgädda fått känna) att det blir en enorm kraft och tyngd när de sätter igång, så minsta lilla defekt på en lipgrip kan vara nog för att den ska mista sitt grepp.

Men nog om det, gäddan blev i alla fall skonsamt återutsatt och kan bli både längre och ännu grövre. Den var grov men hade inte längden till att vara ett monster, så vi sa båda att den nog vägde runt 11 kg. Vi hade ju nyligt tagit gäddor upp till knappa 9 kilo och denna var klart större. Fisket gav finare gäddor än vi hade vågat tro.

8860 gram - 104 centimeter

Förövrigt så har Mats fått ett kvitto på att hans stålmage inte är gjord av stål. När andra blivit däckade av magsjuka eller matförgiftning så har Mats stått pall. Detta har också gjort att han eftersom tänjt på gränserna. Jag hade precis läst en rubrik att testad grillkorv hade mycket bakterier. I samma veva får jag så höra att Mats inte bara ätit grillkorv med utgånget datum, den hade också legat en solig dag i bilen. Ja rackarns, jag har hört det Mats berättat och den matförgiftningen var inte att leka med, den var med full kraft! Jag skulle tippa på att han inte äter grillkorv med utgånget datum igen.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar