Höstfisket/göstankar

Som jag nyss skrev så är det redan relativt kallt i vattnet, fick veta att det nu i ett mindre vatten sjunkit med ytterligare 2,5 grader på kort tid och var nere på 11,5 grader. Gäddorna gillar denna temperatur, så nu är det väl gädda som suger mest för mig? Faktiskt inte. Jag kollade nyligt mina listor och kunde då se att jag har ett flertal gäddor över 12 kg från hösten, men att största höstgös är på blygsamma 1560 g. Där tror jag förklaringen kan vara, att jag känner att det är för dåligt (oavsett breddgrads och medelviktsperspektiv) Därav känner jag mig mer sugen på gös än på gädda. Jag känner en utmaning i att försöka mer selektivt hitta någon finare gös. Målet blir i första hand att höja 1560 g.

För de i sydligare breddgrader så låter det säkert larvigt att ens nämna sådana vikter. Men jag har under många år fiskat gös med diverse olika metoder som ismete, spinn, trolling, vertikaljigging, dropshot, mete och flötestrolling (tagit gös på alla dem metoderna) Testat flera olika vatten och i dem många olika ställen. Är bara att konstatera att medelvikten har varit bedrövligt kass. Detta gäller inte bara för mig, utan vad jag vet gäller det alla som fått ett någorlunda stort antal gösar. Men jag känner ändå att om man slipar lite extra på metoder och taktik så ska det bara baske mig gå att få vissa pass med bättre medelvikt än brukligt. Sedan har man inte provat alla vatten, kan ju också finnas något vatten som har bättre medelvikt. Vi vet ju att det finns vatten med fina toppvikter. Verkar som att i princip alla gösvatten i alla fall producerar gös i 5 kilos klass. Men i många fall är det gott om gös upp till kilot sedan svårt. Har också varit med om ett vatten där det verkade vara en generation som hade en rätt "vanlig" vikt på drygt 2 kilo. Men svårt från 1,2-2 kg och svårt över 2 kg. Så mest troligt hade det varit ett år med gynnsamma temperaturer så den årgången blev starkare än de just innan och efter.

Man ska ju komma ihåg att gösen är en varmvattensfisk som det inte var allt för länge sedan som det sades att den nog inte ens ska kunna etablera sig här uppe. Växthuseffekten har ju dock gjort klimatet varmare och det kan ha med det att göra. Att det var en del tillräckligt varma somrar och att då gösen "exploderade" och att det är förklaringen till att det är så många gösar under kilot. Blir det så jättestora kullar så blir de ju således många som ska simma tillsammans och ska kriga om maten och då kan de inte heller växa bra och dessa kanske aldrig blir stora. Tusenbröder (tusenbrödrabestånd) gällande abborre har nog de flesta fiskare hört talas om, där de på grund av dess stora antal inte kan bli stora och således även som gamla är småttingar. Kanske man gällande gös borde döpa det till hundrabrödrabestånd.

En vanlig grej som fiskare gör är ju också att de dödar alla finare gösar och släpper i de små, vilket ju missgynnar vattnet ännu mer. Gös växer sakta, en gös på 2-3 kg har många år på nacken. Dödas alla finare gösar så blir det såklart än svårare att kunna få någon storgös i vattnet.

Jag har ju aldrig fiskat gös länge söderut än Västerbotten. Men jag hajade till när jag såg en fiskefilm om gösfiske från södra delen av landet, där man såg ekolodet under tiden som båten drev sakta med vinden. Man liksom gapade för tror inte det var tomt på gösbågar på skärmen en enda gång. Man fick också veta att han kunde prickfiska på upp till 150 gösar på en dag (prickfiske med vj) Då verkar också de flesta vara över 2 kg. Alltså hallå, i vissa gösvatten här får man vara nöjd om man ser EN (eventuellt bortsett från "yngel") gös i frivattnet under en hel dag. Nej, jag skriver det verkligen inte för att klaga (tvärtom ser jag det som en utmaning) jag skriver det för att folk ska förstå att det är skillnad på vatten och vatten. Ingen här uppe ska behöva bli besviken över en gös på säg 2,5 kg för att den är "liten" nationellt sett, för en sådan gös är en riktigt fin fisk. Men däremot så finns det gösvatten här uppe också där det är möjligt att dra mycket gös, men då är det inte säkert att någon av dem orkar över kilot och ytterst ovanligt över 1,5 kg.

Men jag tror att om man lyckas knäcka koden fullt ut så går det att dra fler gösar över 1,5 kg än hittills, helt klart. Att försöka knäcka den koden är en utmaning.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar