Rapport med väder

Väder ja, rejält kylslaget nu, förvisso vart det aldrig riktigt varmt i Luleå under högsommaren, inte heller kallt. Inga rejäla toppar och inte heller jättekalla perioder. Jag och Mats var båda helt överens om att det vore totalt osannolikt om inte veckan mitten av maj skulle bli den varmaste veckan på hela sommaren (helt enkelt för att det vore statistiskt sett sensationellt, men man hoppades ju att den realismen skulle varit fel...) Visst hade vi rätt, ingen annan vecka var ens nära att vara nära.

Däremot verkar sydligare delar av landet haft det riktigt varmt under själva högsommaren. Fast och andra sidan, då fryser ni bara mer när det väl blir kallt... ;)

Eftersom det aldrig blev jättevarmt under högsommaren så blev det inte heller riktigt varmt i vattnet, addera då det med att det nu är hösttemperaturer och ni förstår att det är svårt att kliva ned i vattnet oberörd om man ej är isbjörn eller lake.

Mats hade kollat att vattentempen sjunkit med 4 grader på en vecka nyligt. Jag har kollat i min statistik och yttemperaturen som varit sista tiden har det hänt vi haft efter den 15 september.

Har inte blivit mycket fiske för mig i sommar och det lilla som blivit (några pass utan direkta specimentakter) har inte gett några monsters.

Mats har lurat upp några riktigt fina abborrar. På riktad abborrtrolling så har han plockat "borrar" på som störst 1120 g och 1200 gram. Där den senare eventuellt är nytt sjörekord. Han har plockat ett gäng borrar över 9 hekto i sommar.

Mats med abborre på 1200 gram och 44,5 centimeter. Trolling med vobblers.

På tal om abborre. Jag fick fundera hårt för att komma på när jag senast riktade ett pass efter abborre i öppet vatten, kom på att det var 2006. Gick tillbaka i fiskedagboken och kollade och det stämde. Jag och Ari körde då ett kort kvällspass och sedan ca en halvdag. Ca 4 år sedan alltså, skämmes...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar