Äntligen har hon fått bada

Det tog sin tid, men nu han båten fått smaka vatten och jag har fått åka av mig lite. Även en del beten är blötta, men utan succé.

Jag och Mats har kört några fiskepass, vi har både fiskat efter gös och gädda men vi hade hoppats på större av båda arter. Gösfisket körde vi enbart vj men det gick dåligt, gällande gädda körde vi enbart spinn och gick inte mycket bättre det heller. Blev ett gäng gäddor där Mats tog största på 6,8 kg. Där fightade vi förresten nästan samtidigt. Jag hade fått och greppat tag om en gädda på en bit över 5 kg när Mats gädda högg. Tror det var på mitt första och hans andra kast på platsen, så där tänkte man att nu har vi prickat rätt! Men sen blev det inget mer på den ankringen.

Sedan så lyckades jag och Robban baka in ett pass. Vi hade dock ej möjlighet att fiska en heldag så kunde inte bli någon lång tripp så jag hade inte så höga förväntningar om att det skulle bli något riktigt stort. Men så länge betet är i vattnet så finns trots allt chansen. Vi körde spinnfiske för hela pengen. På tredje kastet så fick jag ett hugg efter bara några vevvarv. Den började direkt att stångas och pumpa och gjorde så i ca 5 sekunder innan den slapp. Vi hann aldrig se den så kan bara säga att det var en fin fisk, men hur stor vågar jag inte spekulera om. Vi drog en del gäddor men ingen man kan betrakta som stor. Största gäddan av de vi såg var en som jag tippar i alla fall vägde 7 kg, möjligen upp emot 8. Den nöp Robbans jigg men gäddan slapp i ytan ca 3 meter från båten.

Var ett tag sedan vi träffades, vi diskuterade lite allt möjligt. Vi fiskade ju en massa tillsammans när han bodde här uppe, var ofta ut på krogen tillsammans och tränade även på gym tillsammans, så blev vitt skilda ämnen. En sak vi funderade över var "bästa fisken" av våra gemensamma pass. Många fiskar kom på tal. Vi kämpade hårt med idfisket i åarna på våren och när vi så till sist lyckades ta en regg var det stort. Men behöver inte vara monster fiskar för att platsa som "bästa" eller mest minnesvärda. En isfiskad röding på 2375 gram låg också högt i kurs. Ovanligt metod och vacker fisk gjorde att den blev extra minnesvärd.

Mört över kilot kunde man väl tycka borde ligga högst, vi hade flera bra mörtfisken och bästa var när vi samma natt tog 5 över 9 hekto varav en över kilot. Nog ett av de bästa (om inte bästa) mörtifsken någon haft i Lill-Skabram. Men just då var mörtfisket hett i många vatten och jag hade tagit större i ett annat vatten flera år tidigare så vi upplevde inte fisket just då som något extraordinärt.

Insjööring på 5650 och 5900 gram samma fiskepass rankade vi också högt.

Men i alla fall mitt val på bästa fisk (tror Rob höll med) blev en trollad gös från 2002. Vi hade nött på i vatten både i Väster och Norrbotten men bara smått. Nu så fiskade vi i ett vatten i Norrbotten där vi lagt många pass men ingen större än i 2 kilos klass. I detta vatten är det dessutom få gösar, mesta i antal på ett fiskepass var runt 8 gösar, men det var extraordinärt, normalt fick vi 1-5 gösar per pass och då i regel alla under 1,2 kilo. Man ser kanske en större pelagisk (stående i frivattnet) gös per år (här kan man snacka om megautmaning för prickfiske)

Jag letade upp en gammal text jag skrev efter fisket så får ni lite mera nu känsla:

"Efter vi hade kört flera timmar och fått någon mindre, så fick jag för mig att köra lite utanför den normala sträckningen vi brukar köra. Så ser jag på lodet en rejäl "banan" ca 1,5 meter över botten!! Där är det en rejäl fisk sa jag till Robban. När betena kom till den plats där fisken borde vara så högg det på Robbans spö!! Slirbromsen fick direkt jobba. Detta var en stark fisk. Vi hade redan fått några gäddor, största på ca 3 kilo och den var som sig bör denna tid på året stark. Detta måste vara en gädda sa Rob till mig, jag var säker på det med... Jag sa att här har vi inte fått någon stor gädda förut, kul att det kommer nu tänkte jag. När gäddan närmade sig båten så gjorde den ett par rusningar!!

Vi började tro på en fin bit!! Nu vill man se den sa Robban. Upp kom huvudet och nacken. Jag var helt och fullt inställd på gädda, skallen kopplade lite galet därför, en jätteid!! Robban sa wow!! Då tänkte jag ännu mer, en JÄTTEID!! (vi hade fått en id gången innan) Robban tyckte sig otroligt men sant också se en jätteid precis när den kom upp :) Men så säger han, kolla vilken gös!! Jo, då såg man, det var en storgös!! Snabbt fram med håven och ned med den i vattnet. Den gled in och när huvudet kom mot v-et så lyfte jag. Yes, glädjescenerna började redan där!! Sedan vart det vägning, mätning, fotning och återutsättning."

Här nedan en bilder där Robban håller på med fisken samt catch and release. Gösen var 83 cm lång och vägde 5250 gram.




I efterhand kan man fundera över hur gösen kunde rusa så som den gjorde. De kan ju absolut stångas och vara tunga att pumpa upp men är ju inte kända som fiskar som rusar på det sätt som hände där. Men har ett minne av att Robban använde en liten haspelrulle och måste haft bromsen löst ställd, men så kanske också just den gösen var starkare än normalt. Sen riktigt komiskt att vi båda såg en jätteid när den bröt ytan... Men det speglar ju också samtidigt hur oväntad denna storgös var, att vi först var säkra på gädda men såg en id... Så då förstår ni nog varför vi rankar den fisken som våran bästa och mest minnesvärda fisk vi tagit under ett gemensamt fiskepass.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar