"Många arter blire"

Alla i klubben har träffat och fiskat med Robert Pederson, var länge sedan jag skrev om honom nu, så är säkerligen dem som är nyfikna på hur fisket går för honom. Här kommer en liten update. Efter att han flyttade nedåt västkusten till ett nytt jobb så gick han snart med i den anrika specimenklubben Tinca. Robban och klubben hade stora framgångar i västsvenska specimentävlingen, där klubben vann flera år i lag och likaså vann Robban individuellt flera år i rad.

Men senaste åren har han slutat att jaga poäng utan mer inriktat sig på att storfiskregistrera fler arter och som han gjort det. Till att börja med var det sötvattensarter han bärgade. Men för en del år sedan så köpte han en större båt så han kunde fiska längre ut i havet efter nya spännande arter. Han och hans fästmö har haft stora framgångar där ute. Art efter han har reggats tillsammans med att han även ibland stuckit in med nya sötvattensarter.

Som nu här i vår då han satsade på den för Sverige ovanliga arten faren. Han har testat förut men inte lyckats. När han nu fick ett tips av en vän som precis reggat en faren så tvekade han aldrig att dra dit på samma plats dagen efter. På kvällen så blev det inget. Han la sig så sedan och sov ett par timmar (Robban har aldrig bangat för att sova lite när ett intressant fiske står och lurar) kom igång vid 5.00 och vid 06.00 och 06.30 kom så de två faren han fick, 550 och 610 gram. Så var så reggart 28 bärgad!

För några helger sedan så var han och Anneli ute på havet igen. Det där fisket är ju som en helt ny värld, en helt ny sport nästan, snacka om att sportfiske är brett. Nu var målet inställt på simpa (inte alla som kan stoltsera med att rikta sitt fiske på att fånga simpa) blågylta och bergylta. De landade ett gäng simpor där Anneli var nära att lyckas "bända" upp en stor men den slapp tyvärr i ytan.

Rob drog en blågylta på 490 gram och Anneli en fining på 640 gram. Är nog inte alla som sett en blågylta, så här bjuder jag på en bild där förövrigt både Olivia och Robban betraktar 490 grammaren. Vackra färger, dessutom kolla munnen, den ser glad ut. När jag påpekade det för Robban så svarade han:


- Jo, både blågyltan och berggyltan har ”pussmunnar” eller som du säger ser det ut som att de är ”glada” :) Men man ska INTE stoppa in några fingrar i deras munnar, deras huvudföda är snäckor och musslor och dessa krossar dom både med deras kraftiga tänder som sitter precis innan för de tjocka läpparna, och sedan i det kraftiga svalget.

Dagen efter så fiske igen, jag låter Robban själv berätta:

- Igår söndag lovades det lugnt på havet, Anneli stannade dock hemma med Olivia så jag drog på ett ensam-pass med tidigt morgonstart! Ett pass jag sent ska glömma!! Jag började fiska på några kända Knot-positioner direkt på morgonen, den tredje knoten jag fick vägde in på 410g, och min första registrering för arten var ett faktum!! Snart dök flera båtar till upp på platsen (bla Ola i sin båt ”Suggan”, även Team Isola, och Team Poseidon, kom dit) så det började bli lite trångt. Men efter ytterligare en stunds nötande nappade något starkare på min sillbit igen, och i ytan kunde jag sluta håven kring en riktigt fet knot till!! Vägdes sedermera in på grymma 620g!!!! Två reg-knotar på samma pass, och här har jag fiskat ett antal gånger genom åren utan att lyckas komma upp i 400g innan!!!!

Här foto på Robbans största knot. Som sagt, sporfisket är brett, snacka skillnad det är på utseendet mellan dessa fiskar mot de sötvattensarter man brukar fiska efter.


Knot blev Roberts art nummer 29 över storfiskvikten, det är grymt många det.

På tal om pussmunnar, när jag nu tittade i mitt bildarkiv så hittade jag en bild på en bergylta, ett foto Robban skickat förut. Denna fångade han hösten 2010 och vikten var 1580 gram.


Måste ju förståss också nämna att Anneli blev den tjej/kvinna i landet som var först med att storfiskregistrera 10 arter (var inte så länge sedan, så mycket troligt att hon i skrivande stund även är den enda) dessutom kom de på väldigt kort tid.

Gädda är en art som Rob inte reggat. Han var mycket nära redan 2002. Vi var med min gamla båt i råneälven på en spot jag 5 dar innan lurat upp en gädda på hela 126 cm, 11250 gram på spinnfiske. Nu spinnfiske igen på samma ställe och Robban fick på en stor gädda som visade sig vara samma fisk som nu ätit upp sig något och nådde 11800 gram, alltså ynka 200 gram från regg. Sedan han flyttade ned har det inte blivit många gäddpass.

Robban säger att det vore en dröm att plocka en gädda på +12 kg som regg art nummer 30. Han undrar om jag har lust och möjlighet att guida till ett försök när han här framledes ska upp några dar för jobb. Att han kan ha möjlighet att komma loss en dag eller del av en dag.

Men jag vet inte om jag kan tajma in det i schemat, tveksamt. Jag har också låtit honom förstå att det är en mycket svår uppgift, att för en precis utlekt gädda krävs det ofta en rejäl längd för att den ska nå 12 kg och då finns det inte många gäddor som klarar det, så man måste ta exakt rätt fisk. Dessutom på så kort tid, kanske bara en halv dag, nästan en omöjlig uppgift. Men däremot ser jag det som en utmaning. Vi får som sagt se om försöket blir av, lite tveksamt då det krockar med annat jag planerat in.

***

På tal om en annan värld, vem har fångat en randig sjökock?? Robban och Anneli har, Rob tog en så sent som förra helgen.

***

Ännu inget specimenfiske för mig. Det jag gjorde i våras var dock 2 metepass där tanken var att fixa lite betesfisk lämpat för gäddfiske. De arter jag lyckades lura var abborre, id, braxen och mört. Så man har i alla fall fått känna på fisk...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar