Ett till göspass

Denna gång slog vi på stort och var 3 stycken i båten. Är säkert något som undrar hur fisket gått för Ari, men han har legat lågt med specimenfisket i år. Men nu så skulle han tillsammans med mig och Mats fiska gös.

Huvudteorin var trolling, men där vi skulle vara lyhörda för att köra vj om vi såg någon nog intressant plats. Vi valde dock faktiskt först att åka förbi området där jag och Richard drog några gösar sist och Richard tappade en fisk som vi vill tro var en bättre gös. Nu såg det inte alls bra ut, så vi tvärtestade bara från drivande båt och det blev en mindre gös. Men så kom ytterligare ett napp på Mats jigg. Mats sa att detta kan vara en bättre gös. När så fisken bröt vattenytan så visade det sig helt oväntat vara en lake.

Mats 2200 grams lake tagen på vj!

Sedan blev det trolling för hela pengen. Vi hade fokus på en yta vi trodde skulle ge störst chans att leverera stort, men där istället chansen är att man blir utan. Vi drog även någon repa på ett annat område men det var trögt och totalt fick vi bara 2 mindre gösar.

Dag två var det andra förutsättningar, bland annat så hade vinden vänt och det var mulet. Vi körde igen på ytan vi trodde vi skulle ha störst chans på någon stor. Men till sist när vi nött där utan en enda gös så beslutade vi att fiska av ett område där vi trodde chansen till napp skulle vara klart större. Innan vi kom dit så såg jag en tjockis på ekolodet. Jag sa det att detta kan vara en fettogös. Jag var tyst en stund och sa sedan att undra om den blir mobbad av sina "göspolare". Ari antydde i stil med att måste i sådana fall vara tvärtom... (att stora feta mobbar små spinkiga) Och jag kan inte annat än hålla med, finns det mobbing i gösarnas värld så är det troligen så att "störst går först..."

När vi så kom fram till nästa område så såg det oväntat bra ut på ekolodet, första vändan gav ett trippelhugg. Däremot var två av fiskarna gäddor och så en mindre gös. Efter vad ekolodet visade så tog vi ett snabbt beslut att satsa på vj, men först behövde vi in till land en sväng. När vi kom ut igen hade vinden vänt något, känner att jag skrivit samma förut. Men på mina gps markeringar jag satt ut för att snabbare och enklare hitta tillbaka såg det inte alls lika bra ut längre. Vi körde runt i området men nej såg inte lika hett ut. Så då beslutade vi oss för att hoppa över vj och köra trolling. Var ändå nog bra för att det skulle bli gösar då och då, speciellt i början. Då tog vi 4 stycken på bara ett litet tag och sedan kom det någon då och då. Antalet gösar blev bra, men vi hade gärna sett att någon var större, nu vägde de största runt 2 kg. De skulle ju vara riktiga kanonfiskar från tusenbrödravatten, men här är det inga speciella fiskar.

Men vore det för lätt att ta stort så skulle fisket på sikt tappa sin tjusning.

Något man nu sett tydligt flera gånger är hur snabbt det går för gösarna att byta platser. Speciellt då det är mer tillfälliga besökplaster, kan räcka med att vinden ändrar riktning eller förståss att det blir en aktivitetsperiod.

Inte heller denna gång behövde vi vara ensamma. Oavsett om vi var på vattnet eller på land så var de med oss. Hade det varit hundar eller katter så hade det nog låtit i stil med att "oj så gulliga och sällskapliga de är" Men det är inte något man hört gällande knott, är det sånt som kallas diskriminering?...

Tyvärr så gör foton dem inte alls rättvisa, man ser bara en del av dem. T.ex. så var det fullt med knott på tältväskan på denna bild, vilket inte alls framgår. Men tittar man på jacka, byxor och skor så ser man trots allt ett gäng prickar, vilket alltså är knott.

Galet mycket knott denna sommar.