Gösfiske, återfångst

Undertecknad och Richard hade planerat detta gösfiske i ca ett år. Samma vatten som vi i klubben tog fina gösar förra sommaren.

Jag hade inte fiskat på flera veckor och Richard knappt fiskat alls denna säsong. Ett kortare trollingpass på gös för att liksom få prova på grejorna (blev en del gösar upp till runt 7 hekto) så kanske inte råkonstigt att det var två fiskesugna ynglingar (eller ärligt så passar gubbar bra mycket bättre...) som gled ut med min båt.

Men och andra sidan så hade jag och Mats fiskat där tidigare i sommar och det hade bara blivit smått, detta gjorde att vi ändå kom ned på jorden och försökte se nyktert på det hela.

Jag behövde jobba så vi kom inte igång förrän efter 18 snåret. Soligt och nästan ingen vind vilket borde försämra våra chanser. Men efter bara runt 10 minuter hade Rickard ett typiskt göshugg. Men besvikelsen var stor när den inte ville fastna. Men kontakt så snabbt lovade ändå gott. Men vi kom snabbt ned på jorden igen, såg blekt ut på ekolodet och blev inte många landade fiskar.

Nåja, i mörkret så gled vi in till land och käkade en skvätt och la oss och sov. Vi vaknade rätt tidigt och denna dag skulle vi ha mera tid på oss. Vi planerade både trolling och vertikal jigging, en metod som ej Richard hade testat på men gärna ville. Jag gick igenom hur jag brukar fiska, men vi skulle börja med trolling.

Ofta är man missnöjd över att det är för blåsigt, men nu var det förutom stekande sol kav lugnt vilket vi räknade med skulle försämra våra chanser radikalt. Inte ofta man på dagen ser en spegelblank sjö. Dock riktigt skönt att vi kunde sitta i t-shirt utan att frysa, inget man är bortskämd med denna sommar. Vi nötte runt på stora ytor men även denna dag såg det blekt ut på ekolodet. Men då och då kom det någon mindre gös och någon gädda där den största var en Rickard fick på runt 6,5 kg. Men den var inte välkommen, var gös vi skulle ha och skulle det vara en välkommen gädda skulle den vara klart större än så och alla gäddorna märkte vi snabbt att det var just gädda, då de var mer snärtiga och ivriga än gös.

Jag hade hoppats att vi under trollingfisket skulle hitta någon riktigt het fläck att sen köra vj på. En enda hittade vi. Men när vi så bestämde att det var dags för gös, så hade vinden redan både kommit och hunnit vrida sig rejält. Vilket förmodligen skulle öka risken för att gösarna flyttat sig. Och i vart fall så var det nu mycket färre ekon på gps punkten. Men såg i alla fall något så slängde ut en markör. Cirkulerade runt men hittade ingen hetare fläck heller så vi valde att testa vid markören. Jag tänkte som så att inte säkert vi får någon men jag ville Rickard skulle få prova på vj fisket ändå. Men han hann bara släppa ned (tveksamt om han ens hann nå botten) så stod han där med böjt spö, en gös på dryga 1,6 kunde han plocka in. Rätt ok start på sitt första vj nedsläpp... Jag fick en runt samma storlek och tror vi fick någon till gös och Rickard tappade en bättre fisk, det var surt, den hade vi i alla fall velat se.

Nu började det blåsa upp än mer och plötsligt fick man kämpa för att med elmotorn manövrera båten som man ville. Genom att det inte såg så hett ut och det ej nappade på ett tag så passade det bra att åka in en sväng till land, vi hade sedan länge redan bestämt vi skulle köra mera trolling.

Nu hade vi i alla fall vind. På väg ut till båten sa jag att nu känner jag på mig att vi får en gös över 4 kilo, låter bra tyckte Richard...

Vi körde på och blev några mindre fiskar. Plötsligt får Richard dubbelhugg, han drillar först in en liten gädda sedan en liten gös och när han håller på med gösen eller utrustningen så nappar det även för mig. En tyngre fisk, nu kände jag mig inte alls säker på vilken art det var. Richard var nog mer säker än mig på att det var en gädda, då den pumpade på mer likt en gädda. Men jag sa att jag är faktiskt inte så säker på att det här är en gädda, så jag förberedde honom på att han kanske behövde greppa håven. Men är det en gös så är den inte liten, sa jag. Den ville inte gärna upp och en bit från båten så gick den nedåt och började "stångas", minns att jag då än mer tänkte att är det här en gös så måste den väga bra många kilon! Ca 6 meter från båten kunde jag pumpa upp fisken till ytan och Richard utbrast:
- Det är en gös!!

Han sa något i stil med att i alla fall 5 kilo! Richard håvade den säkert och spontant så kände jag att den är större än 5 kilo, men ville inget säga. Jag krokade av den nere i vattnet innan vi tog upp gösen ur håvnätet. När vi så lyfte upp fisken såg Richard att den var större än han trott. Den var 90 cm lång, men inte lika grov som de största vi fick förra sommaren. Men jag är inte bitter... den nådde nästan 7 kilo, 6940 gram.

Vi var förövrigt inte ensamma på vattnet, vi hade "sällskap" av miljontals knott, tycktes vara lika mycket ute på vattnet som på land. Här en bild tagen under drift (trollingfiske) som visar några av dem, tittar man noga (syns nog bäst mot det lugnare vattnet till höger om motorn) så ser man att det är fullt även i luften.


När vi körde vidare så sa jag att om vi får en till stor så hoppas jag att det är du som får den, det hoppas jag med sa Richard kvickt... Jo, det förstår jag... svarade jag, och vi skrattade.

Richard fick så väldigt snart ett nytt hugg, nu en tyngre fisk! Han sa att det känns ju helt klart som en gädda, men det trodde jag även om din gös så därför är jag inte säker. Jag hoppades också på en gös och greppade tidigt håven. När den så bröt ytan så visade sig en... ca 5,5 kg tung... gädda... Besvikelsen var inte helt försumbar om man säger så.

Vi nötte så vidare ett tag till och Richard kunde i alla fall landa en gös på 2420 gram. Fastän han tagit en stor mängd gösar genom åren så var faktiskt detta hans tredje största. Jag vet att han hoppats på ett pers, men denna fisk var i alla fall en viss tröst.

Richard med en skaplig trolling gös på 2420 gram.


Återfångst

Mats satt och jämförde foton och såg att ett par ärr stämde överens med en vi fick för ca ett år sedan när jag, Mats och Ari fiskade tillsammans. Den gös vi då fick på 6,5 kg. Jag har nu kollat och jag tycker också det är samma fisk, eller det bara måste vara samma. Känns osannolikt att ärren ska vara på samma ställe med samma utseende. Kollade även fenorna och även där ser man grejor som "sticker ut" som stämmer överens. Kan ju påpeka att vi kikat på betydligt större och betydligt mer högupplösta foton än de som finns i fotoalbumet, dessutom på flera olika foton. Det är ju inte alltid det lättaste att urskilja gösar, men när de har ärr, dessutom mer än ett så blir det bonus.

Längdökning på 7 cm borde dock inte stämma. Jag vet inte vem som mätte den förra gången men misstänker att det blev en snabbmätning och att fisken inte lågt rakt. För denna gång mätte vi noga mot "mätbrädan" på mittbritsen av min båt och Rickard som kollade stjärtfenan och längdavläsningen dubbelkollade och var den åt något håll var det hellre drygt 90 cm. Viktökning på 440 gram låter dock normalt.

Riktigt kul att få en återfångst som bevisar att catch and release fungerar även för gös. Men det är förvisso ingen nyhet. Jag har under flera år följt bloggen Finjagös. Den visar ett projekt där mycket gös märkts och någon gång vid återfångster har det stått vad viktökningen varit och jag minns att jag fick det till att ca halvkilot per år är normalt. Men då har det inte rört sig om lika stor fisk men i alla fall minst på ett par kilo.

En annan sak från den bloggen som jag tycker är väl värt att nämna är att många fiskar återfångats och att en fisk som märktes 17 maj 2009 återfångats minst 5 gånger på drygt 2 år, rätt häftigt. Att det är MINST 5 gånger beror kort sagt på att fiskare vid 5 olika tillfällen fångat fisken på sportfiske och rapporterat in märkningen på "tagsen" som just den fisken har. Är ju inte omöjligt att någon fångat den och inte sett märkningen eller inte har rapporterat in.

Här så slutligen ett foto på min gös.

Krister med trollad gös på 90 cm och 6940 gram.


/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar