Vj efter abborre

Vi har pratat om det i klubben förut, man kan väl i princip dra alla oss över en kam, att vi kan ha segt från tanke till handling, i alla fall gällande fiske. Vi kan smida planer vi tror stenhårt på, men att inte förverkliga dem alls, eller så att det kanske tar en sådär 16 år eller nått. Då kan man snacka om segt från tanke till handling.

Att fiska efter abborre på hösten har jag bokat in sedan mitten/slutet av 90-talet någon gång. Har varit riktigt nära flera gånger att testa det, jag vet ju var borren brukar befinna sig på hösten och har trott stenhårt på detta. Senaste höstarna har jag bokat in vj efter abborre i ett specifikt vatten, men så har det inte blivit något fiske alls istället. Och i regel blir man lika besviken på sig sjölv varje gång, då man vet att man gått miste om något, och förmodligen missat stora fiskar.

Nu blev det i alla fall av, inte mycket, men i alla fall något. Har lagt runt 10 timmar på vj och dropshot efter abborre.

Först så drog jag och Ari och rekade en sjö, jag förklarade innan att jag om det inte drar ut allt för mycket på tiden på hemvägen tänkte testa vj i ett vatten jag tror på för borre och sa att du får gärna hänga med om du vill. Han tänkte inte först det, men då vädret visade sig på sin bästa sida så ändrade han sig. Nu hann vi dock inte testa länge, men en abborre lyckades vi lura och den nöp mitt bete, vikt 960 gram. En bra start!

Helgen efter var jag tillbaka själv, jag kom igång alldeles för sent men redan efter ca 5 minuters vj fiskande så kände jag ett lätt hugg, mothugg och fast fisk. Jag kände direkt att det här är en abborre av bättre format. Så jag memorerade hur jag skulle greppa håven ifall en fin borre visade sig. När den bröt ytan så tvekade jag om den var stor nog, men valde ändå att greppa håven och håva den. Dess vikt var svårbedömd. Stort huvud på en mager kropp, längden visade hela 49,4 cm, men detta var en klart mager abborre.Har fått många tyngre, men det var ett längdpers och dessutom en viss tröst för alla år man försummat höstfisket efter abborre. Även om jag känner att det skulle gå dra klart tyngre än så.

Kan väl tillägga att jag testade både med jigg och löja men att det faktiskt var jigg som levererade abborrarna.


Lång med mager är en klockren beskrivning på denna fisk.

Sedan gäller det att få rätt fisk, rätt grovlek. Nu är det inte i samma vatten, men Aris klubbrekord borre är ett exempel på en extremt fet abborre, den mätte han till "bara" 47 centimeter (men menade på att dess rugbyboll form gjorde den svårmätt så den kan ha varit något längre) alltså ett par cm kortare än min, men när man ser bilden så förstår man varför den ändå vägde 1920 gram, grym kondis!!

Denna abborre är som sagt lite "knubbigare"

Gös här uppe finns bara i ett fåtal vattensystem och i de flesta vatten är medelvikten också väldigt låg. Gäddor finns bara stora i ett fåtal vatten, såvida man inte vill resa rätt långt. Men däremot abborre, abborre över 1,5 kg finns i ett stort antal vatten. Av någon orsak så verkar just abborren blir stor i många vatten här uppe jämfört med många andra rovfiskar. Kanske det är för att här i kustregionen så är det ont om stora bytesfiskar men däremot mer välbeställt med små som passar abborren bra. För en stor gädda är det inte energi ekonomiskt smart att jaga runt på småfisk.

Att abborren blir stor i så många vatten är riktigt bra för fisketrycket, så att fisket inte försämras lika mycket.

***

Sedan har det blivit något till rekpass efter andra arter med lite test men inget att rapportera. Nu senast i helgen i en sjö fick vi bryta ca 300 meter is innan vi kom till öppet vatten, men min båt verkar stabil och fixade det till synes bra. Jag är av den åsikten att skulle jag vara för rädd om båten skulle jag köpa en annan. Har trailat den många gånger efter marken för att ta andra exempel. Är inte så ofta man fiskar numer och då måste man våga nyttja båten.

Jag hade ju tänkt mig göra 2 pass efter gädda i rinnande vatten här i höst, men det har inte blivit av. Första skulle jag göra här precis innan regnet kom för några veckor sedan, hade blivit kanon att fått in det passet precis innan älvarna steg. Andra passet hade jag tänkt göra ungefär nu och nu har ju vattnet sjunkit rätt mycket efter att regnet lugnat sig en tid. Men nu blev det inget av det, tyfilus. De pass man skulle dragit som störst är ju i regel de pass som aldrig blev av... (tror man ofta).

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar