Klubbrekord på lake

Mats har snackat länge om att han denna isfiskesäsong har som kanske största mål att lyckas med lakfisket.

Men att det skulle gå så snabbt hade han nog inte väntat sig. Just att få en stor fisk när man planerat fisket länge och att just få den när man siktar på det och inte som bonusfisk är lite extra. Detta blott hans andra riktade ismetepass på lake gav resultat.

Jag låter honom berätta själv om fisket:

- Sitter och tittar på spöet och ser då hur vippan böjer sig raskt och löser ut, går fram och ser att fisken tar lina, mothugg och den sitter. Känner att den stretar emot rätt bra och för ett ögonblick så tänker jag att f*n inte är det en gädda. Men vid hålet känner jag igen de där speciella knyckarna som lakarna gör. Har ficklampan en bit bort vid stolen, svårt att se så jag får känna med händerna i hålet, lirka lite, men känner den där släta huden så förstår att det är en bättre lake. Får upp den strax därpå. Fyller en balja med vatten och sätter den där i väntan på dokumenteringen.

Den är lång ja riktigt lång, men kanske inte så där superfet som man har sett större lakar vara. Mäter den till exakt 87 cm, väger den ett par gånger, digitalvågen visar 4220 g, så minus 100 g torr Ikeapåse fastställs vikten till 4120 gram. Ja vet inte vad jag ska säga, helt sjukt egentligen att den kom nu. Skrev ett inlägg om gamla udda lakaminnen och avslutade lite med mina egna funderingar kring framtida lakfisken, att en förbannelse gör att jag inte kommer över 3 kg, men får väl ta genvägen direkt då till en regg-lake och så blev det precis så också.

Hade ett till hugg när jag höll på med storlaken för jag tyckte att en bjällra lät, gick en stund senare och till ett av spöna var betet borta utan att vippan löst ut, så var en försiktig rackare och pillrade loss mörten. Strax efter 18 snåret fick jag en till en bit bort, den vägde 1900 gram.


Här ett par bilder.




***

Det är bara att gratulera till en fin lake och inte att förglömma så blev det ett nytt "all time high" rekord för klubben. Ari hade det förra på 3890 gram. Själv har jag inte kommit till mer än 3780 gram trots en massa lakfiske. En del pass bottenmete, men de flesta pimpel där jag en stor del av passen kombinerade med ismete.

En del lakpass kom från andra halvan av 80-talet fram till 1991, men de flesta kom från 1992 till 2004.

När man tittar runt så inser man att Mats lake är större än man först tänkte. I och med att lakfisket i Sverige inte är som det varit. Faktum är att den skulle ta första platsen i Svenska specimentävlingen, och det finns till dags dato bara 4 tyngre storfiskregistrerade lakar för 2012.
 
/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar