Premiär!

Så blev det då av, mitt första ismetepass på 2 säsonger, men det blev inte som jag hade hoppats.

Hade bara blivit 2 pimpelpass efter betesfisk, så nu kom det första specimenpasset. Jag och Mats skulle fiska, vi fick passa på när vi nu kunde fiska samtidigt. Men direkt man steg ur bilen kände man att fasen, det är ju kallt! Minusgrader och blåsigt. Förvisso så krokar vi av fiskarna i hålet och sedan bara vänder dem och direkt skickar ned dem i vattnen (bara om en gädda ska fotas eller vägas så blir det att snabbt hålla upp den) men om inte annat även kallt för en själv.

Vi hade räknat på att vi skulle vara ute i lagom tid, men visade sig bli för sent, började nappa direkt och det ställde till problem. Men minst lika mycket problem ställde det till att jag inte hunnit prova mina fiskeprylar i kallt väder förut. Jag har köpt ett par nya klämmor för ismetepröten. Liknande typ som de gamla men de är större annars samma princip med att tejpa fast slang. Enkelt och det funkar så ingen idé att ändra på konceptet. Men, skillnaden denna gång var att jag inte tog likadan slang som jag haft förut. Jag tänkte inte på att denna slang skulle fungera sämre i kyla. Denna slang hade noll töjning i kyla så jag kunde inte få in sprötet som det ska sitta. Och jag hade börjat med att göra klart 2 spön med nya klämmor och det hade redan börjat bli ljust så det var brådis. Tar upp första mörten ur det iskalla vattnet i hinken och när det då är kallt och dessutom blåser så är varje minut högst avgörande för hur länge man pallar utan handskar. I alla fall, mört upp och tacklade på den och ned med mörten och låta linan löpa ut. Sedan när man ska vinkla vippan rätt så går det inte. Slangen gav inte efter något alls, så fick stå utan handskar länge, länge innan jag till slut kunde koppla vippan. Redan då var det kris, minns jag rätt fick jag lov att ta på handskarna redan där innan jag kunde börja ned nästa spö.

Mats tog redan vid bilen på sig sin overall och sa när vi kom fram sa han att du gjorde nog rätt du som tog med dig din ut på isen istället. Och det brukar ju vara rätt, genom att vi brukar borra alla hål direkt. Tänkte att den överskottsvärmen brukar räcka tills man lagt ut alla spön. Men nu var isen tunn och jag fick ingen värme av borrandet. Medan Mats blev lagom varm, så det var han som valde rätt.

Sedan gör det nog inte saken bättre att det var vänsterhanden jag blött upp mest, den jag förfryst en gång. I vart fall nästa spö blev så exakt samma problem som med det första. Mats däremot är väl inkörd med sin fiskeutrustning, då han använt samma nappindikatorer "hur länge som helst" och tror han hade fått ut 4 spön (det blev också det antal spön han kom att fiska med) då jag fortfarande höll på med mitt andra. Men när jag så fick ut det så nappade det direkt. Och när jag så skulle lägga ut med nu mört så upptäckte jag att något hänt med rullen, ambassadur 6500 C3 har jag aldrig haft problem med förr, mina har gått som en klocka men just nu så blev det annat, så den gick inte alls använda.

Lyckades till sist trots mina händer lägga ut ett annat spö så jag igen hade 2 ute och måste säga att just då så räckte det, för det nappade "hela" tiden kändes det som, så att hann inte mer än lägga ut så nappade det och flera gånger samma sak. Så hade fullt upp med mina två just då.

Fullt upp även för Mats och efter vi landat några gäddor så säger han att det här är nog en lite bättre gädda. Jag går dit och hjälper honom att landa, kroka av.

Mats med gädda på 8120 gram.

Men sedan kom nappen att avta nästan helt och hållet, jag la i alla fall ut ett tredje spö, men där fick det räcka. Bara att inse att kylan besegrade mig denna gång och att jag tidigt fick lägga ned tanken på att försöka fiska så effektivt som jag ville. Kände att det var inte värt att förfrysa händerna igen (kanske man blivit förståndigare med åren, vad vet jag...) Var rätt fullt upp ändå bara med att rensa hålen från is och försöka att inte frysa allt för mycket.

Väldigt få napp efter inledande nappruschen och blev ingen mer gädda i respektabel vikt. Nej, det här var ingen höjdarpremiär, varken kroppen eller prylarna funkade till belåtenhet... Planen med overallen var inte heller rätt val. Redan tidigt fick jag vika av från planen att lägga ut alla spön innan jag skulle ta på overallen, hade bara ute ett eller två spön då jag kände att nej, måste på med den. Och givetvis så nappar det precis då jag håller på att ta på den...

Nej igen, ingen bra premiär det här. Ska jag se något positivt så var det väl att jag fick testa grejorna och vet vad som behöver åtgärdas.

Men visst, en gädda på 8120 fick vi i alla fall, även det att lägga på den positiva sidan.

Dagen efter hade vi spikat ett till ismetepass, men då det lovades ännu kallare så tyckte vi båda att nej, vi ställer in det.

***

Innan detta fiskepass har Mats hunnit med ytterligare ett fiskepass. Det blev några gäddor med en topp på dryga 6 kg. Men ännu häftigare var att han lyckades lura en gös, vikten 1590 gram.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar