Fler fiskepass

Jag och Mats hade en tid planerat in ett fiskepass vilket blev av nu i lördags. Kollade igenom fiskedagboken för att få ännu bättre pejl på hur mycket det brukat nappa denna tid. Bland annat hade jag fiskat där exakt samma datum, en gång förut. Då landade jag 7 gäddor och hade ytterligare napp. Nu skulle vi fiska med mer än dubbelt så många spön och flera timmars mer fisketid. Jag skrev till Mats:
- "Att skulle vi fiska från fm till kväll så vore ett normalt utfall (på säg 12 spön) nog 12-18 napp, så nappar ändå inte jättelite. Men då har jag i regel haft små mörtar och då får man ju de där minigäddorna. 3-6 hektos."

Nu skulle vi förvisso köra med relativt stora mörtar på många av spöna. Jag fiskade även med en gädda som bete på ett spö och en mört på 680 gram på ett annat. Men hur som helst, facit blev ett enda napp (fisk som spottade ut mörten innan mothugg) Baserat på tidigare pass tycker jag inte jag låg högt med var som vore normalt i napp. Men i fiske så är det ju ibland så att det som varit normalt förut kan bli något helt annat en annan gång, men det är ju också en del av tjusningen att diverse olika faktorer kan göra att antalet napp skiljer sig mycket från gång till gång.

Förutom detta fiskepass har det även blivit något till i närvatten, men inget av värde. Intressantaste har kanske varit pimplingen av betesfisk. Efter jag dragit en del mörtar så fick jag en benlöja. Riktade då direkt om pimplingen med sikte på just benlöja och blev rätt snabbt 5 stycken till. Plus ett gäng till med mört. Regnade och jag skulle vidare för att specimenfiska så la inte mer än ca 15-20 minuter på pimplingen. Med facit i hand ångrar jag nog en del att jag inte körde vidare och drog upp mera benlöja, var väldigt fin storlek på dem. Men de jag fick ligger i vart fall i frysen.

Ett annan gång i ett annat vatten nappade det riktigt bra med mört innan jag kände en bättre tyngd i pimpelspöt, en skaplig abborre.

***

I förra inlägget skrev jag följande "Känns som det skulle vara dags igen att någon i våran lilla fiskeklubb drar någon fin aprilfisk, oavsett art. Vore kort sagt på tiden."

Mats var ut i söndags med plan att försöka lura någon fin gädda och se det lyckades, äntligen en fin aprilfisk "igen", 116 cm gädda går inte av för hackor. Däremot var den mager, 9520 gram. I normala fall ska en aprilgädda i "normala" vatten väga bra mycket mer än så med den längden.



Mats egna ord om fisket på sin blogg.
***

Återstår att se om det blir något fler fiskepass innan isen ger upp helt, mycket möjligt att i alla fall någon av oss kommer att göra något till försök.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar