Första fisket sedan november

Ja inte hade jag trott det skulle dröja så länge till nästa fiske, men så blev det och gädda var det som var målet.

Jag hade helt klart tänkt mig att pimpla lake minst två pass, för att testa ett par gamla platser som jag tror på. Men det och övrigt fiske uteblev.

Men nu under påskhelgen så hade jag tänkt mig att fiska. Planen var fredagen, men så skulle Mats fiska lördag, så då beslöt vi oss för ett gemensamt pass då istället, vi valde gäddfiske. På denna plats hade vi fiskat förut och dragit skapligt med gäddor men de större hade kommit undan. Tidigt på morgonen så la vi runt 15 minuter på att pimpla upp mört så det skulle räcka och bli över. Sedan begav vi oss till fisket. Jag tänker inte dra fisket i långbänk för inget av större intresse hände. Det nappade då och då, ofta två napp efter varandra för att sedan vara lugnt ett tag. Vi kunde summera 10 gäddor men där ingen var av respektabel vikt.

Men var grymt skönt väder, vi hade med oss overallerna, men de kom aldrig till användning. Strålande sol hela dagen. Vi satt intill varandra på var sin stol, käkade, pratade och lät solen värma oss och väntade på napp. Var en trevlig dag på isen fastän de stora fiskarna inte ville vara med.

***

Mats är den av oss som ändå kört en del pass och även lyckats dra gäddor över 7 kg. Finns som vanligt mycket läsning i hans blogg Fiskelycka i norr.

***

Under april månad är det väldigt länge sedan vi drog någon riktigt fin fisk. En månad som ju annars ska vara bra. Varmare, snön minskar så jaktljuset blir bättre, dagarna blir längre. Men faktum är att vi i klubben inte dragit fina aprilfiskar sedan året då klubben startade, 2006. Då det blev en gädda på knappa 11 kg och abborrar tyngre än 1350 gram från 2 olika vatten. 1360 gram var största i ett vatten och 1480 g i ett andra. För övrigt tog vi ytterligare en över kilot i ett tredje (i mars en på 1430 gram i ytterligare ett vatten)

Vatten med abborre över kilot finns det "överallt", däremot är det svårare att först hitta var i vattnet de håller till och sedan att lyckas få dem att nappa. Och sedan 2006 har vi dessutom lagt väldigt lite krut på abborre. Jag sitter just och funderar på vad resultatet hade varit vid detta laget, om vi hade nött på hårt på de platser och vatten vi fick dessa borrar. Man kan bara spekulera.

Känns som det skulle vara dags igen att någon i våran lilla fiskeklubb drar någon fin aprilfisk, oavsett art. Vore kort sagt på tiden.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar