Gösfisken

Jag har gjort två fiskepass i V-botten. Första var med far och bror. Sjön är allt annat än hemlig, då medelvikten är väldigt låg, Burträsket. Målet var att börja på några gamla gps markeringar där det varit mycket gös i slutet av somrarna, metoden vertikalfiske med jigg. Frågan var om det nu var för tidigt? Ja, det verkade så, var så lite fisk så var inte ens lönt att testa. Men hade en till markering lite längre bort och intill den var det i alla fall en del ekon. Vi tyckte dem var större än de man vanligen ser i sjön. Så vi åkte runt och rekade vilket slutade med att jag kastade ut 3 markörer i området. Efter en stunds nötande vid ena markören kände jag en stöt i jiggen och kunde så landa en gös på nära kilot, vilket är en rätt fin fisk på vj i sjön. Vanligen ligger de runt halvkilot. Men det visade sig vara väl lite fisk i området, så vi sökte oss vidare. Detta var ju inte ett specimenpass utan vi ville ha fisk.

Vi kollade igenom flera andra ställen där jag sparat gps markeringar, men såg inte hett ut på något av dem. Fast på det sista vi provade fanns ändå en del fisk och vi kunde landa ett gäng med smågösar där en stack ut och var större och vägde kanske 7 hekto.

Dag två så åkte jag och farsan iväg till Burträsket igen. Vi åkte först till området där jag tog gösen på nästa kilot. Såg inte bra ut där nu, men en bit ifrån såg vi en del fisk som såg lite bättre ut så jag slängde ut en markör och vi testade. Vi drog ett flertal gäddor efter varandra, verkade mest vara gäddor där, så efter ett tag letade vi oss vidare. Vädret var helt kanon, riktigt varmt och soligt. Platsen där vi drog ett gäng gösar dagen innan visade sig kass. Nästan så man började tänka om vi skulle bli utan gös, då hade vi fått skämmas. Vi kunde så dra en gös... Men vi ville ha mer. Igen tillbaka till första området, vi hade beslutat att leta på nya ställen där. Efter en stund hittade vi också fiskansamlingar vid botten. Var ett större stim med abborre, vid drog ett gäng abborrar och hade ytterligare ett riktigt stort gäng med napp. Men precis intill dem så hittade vi gösen, nu kunde vi dra gös efter gös, små som vanligt. Men nu fick vi rätt art i alla fall. Och farsan kunde på sin gps markera ut en ny fläck som han kanske besöker igen framför. För något år sedan så tappade han en mycket tung fisk på vj, som kändes som en gös. Plötsligt så kanske det händer, finns trots allt någon enstaka rätt stor gös i denna tusenbrödra sjö, precis som det verkar göra i de flesta av dem. Så med lite flyt är det till och med möjligt att ta en sådan med bottenbaserat vj, inte mycket är omöjligt, men en del saker är däremot grymt svårt.

De gösar vi fick var väldigt magra. Det säger sig självt att när det står massvis med gösar nästan på varandra, så blir det det väldigt lite mat över för var och en, skulle någon av dem en dag bli stor nog att kunna börja äta större byten och börja vandra mera själv, ja, då är den redan för gammal för att hinna nå rejäl vikt. Men brukar finnas i alla fall någon gös i åtminstone 5-6 kilosklass i många tusenbrödravatten, samma gäller Burträsket. Fiskar som kanske vuxit upp under rätt tid, när konkurrensen var mindre, eller helt enkelt hamnat på rätt platser och kunnat äta upp sig utan större konkurrens från andra fiskar.

I sådana här sjöar skulle det behövas en regel där gösar över låt säga 1,5 kg måste släppas tillbaka, sådana fiskar är ovanliga. Bättre att ta mindre gösar till mat, de som det finns i överflöd av, bättre att glesa ut det beståndet med att ta matfiskar än att ta de som trots allt växt förbi "tusenbrödrastorlek".

***

Jag och Richard hade bestämt att försöka tajma in ett göspass i Norrbotten, gick ju riktigt bra då vi gjorde det förra året. Det var ju då vid tog gösen på 90 cm, nära 7 kg. Men vi har inte lyckats tajma in med väderlek och när det skulle passat för oss båda samtidigt, tyfilus.

Även Mats har fiskat gös, han har hunnit med att dra ytterligare några gösar över 2,5 kg på vertikal jigging. Mer om gösarna och om abborrarna han fångat som jag skrev om för någon dag sedan, finns att läsa på hans blogg Fiskelycka i Norr