Vertikalpass

Jag och Mats beslutade oss för höstens sista fiske i öppet vatten.

Jag har aldrig varit med om att fiska när det varit så kallt i vattnet. Många är de gånger man brutit is med båten innan man kommit till fiskeplatserna. Men väl där ute har det ändå i regel varit 2-3 grader. Det kallaste jag minns var ett pass den 3 november för rätt många år sedan (gav ett endaste napp, men istället en gädda på fina 10660 gram) då växlade yttempen (som ekolodet visar) till att visa mellan 1 och 2 grader "varmt".

Mitt ekolod visar hela grader, detta fiskepass visades minus före nollan, alltså var det mellan minus 0,1 till minus 0,9 grader. Ibland så tippade det också över till minus 1,0 grad... Vi hittade i princip ingen betesfisk, vi testade ändå vj ett tag där vi trots allt såg någon fisk och vi kunde landa en liten gädda. Riktigt sent på hösten så kan vattnet ha liknande vattentemp både grunt och djupt, vilket gör att fisken kan stå lite var som helst. Vissa höstar och vissa vatten grunt och i andra djupare. Men istället för att nöta vidare och istället för att leta grunt så beslöt vi att traila upp och testa ett helt annat vatten.

När vi kom fram till fiskestället så visar ekolodet 0 grader, men inget minus innan, så det var i alla fall på rätt sida... Vi kunde hitta betesfisk och det blev ca 6 landade gäddor på vertikaljigging. Alla rätt små med en som stack ut från mängden och vägde några hekto över 7 kg, den tog jag på en jigg i mellanstorlek. Helt okey att vi hann få det antalet gäddor på den korta fisketid vi hade till förfogande.

Nu återstår att se om det blir något isfiske. För mig kan suget komma och gå, likväl som det kan bli noll och inget fiske så kan det bli ett flertal fiskepass, tiden får utvisa...

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar