Oj

Det var nu minsann ett tag sedan jag skrev något, hade inte alls tänkt det skulle bli så länge.

Visste förvisso inte helt säkert om det skulle bli något isfiske i höstas, men det lutade åt att det skulle bli en del pass och kanske även något lakpass under vintern. Men det har inte blivit ett enda fiskepass. Förhållandena var annars helt utmärkta, går knappt få bättre då det var lite eller ingen snö och tunna isar ett bra tag.

Vintern har varit konstig, vi hade en kort period med runt minus 30 grader (kröp även ned en bit under det) men senaste tiden har det varit för oss i februari väldans milt, med ett par dar med runt plus 7 grader för Luleå och annars någon plusgrad eller runt nollan. Har rent allmänt väderleksmässigt funnits gott om chanser för isfiske denna issäsong.

Men suget har kort och gott inte funnits. Men nu får vi väl an se, våren börjar närma sig och kanske den väcker upp fiskesuget?

Även om Mats inte heller haft det riktiga fiskesuget så har han ändå fiskat.

Jag bad honom sammanfatta lite om sitt isfiske så här långt:

"Denna isfiskesäsong har varigt ovanligt gynnsam på flera sätt och vis. Isarna kom relativt tidigt, sedan flera milda perioder och dessutom ovanligt lite snö på isarna. Därför svider det lite att man inte har fiskat mer än man gjort. I november hann jag med några ismetepass efter gädda samt ett där jag mer var ute efter gös. Resultatet varierade en del. Första passet var misslyckat då jag testade ett nytt vatten, andra och tredje fiskepasset gick bättre då jag fiskade i ett för mig väl beprövat vatten. Blev rätt många gäddor dessa två fiskepass, men tyvärr var storleken inte alls bra med ett par undantag där den största gäddan vägde dryga 7 kg och mätte 101 cm.

Under Janauri och Februari har jag gjort 2 ismetepass med inriktning på gädda. Bägge passen i ett vatten där jag tagit flera storgäddor på ismete tidigare år. Men det är ofta långt mellan hugggen här, så inget lättfiskat ställe precis. Första passet gav några gäddor samt en lake, medan jag nollade andra passet.

De sista månaderna är det mest lakfiske jag haft i tankarna men motivationen har inte varit tillräcklig för att ska komma till skott. Sedan har ju vinter OS gjort att man haft svårt att slita sig från tv:n. Men under den senaste veckan så har jag varit ute några kvällar med varierande resultat. Första kvällen var den klart bästa då jag fick rätt många lakar. Dessutom var storleken imponerade med några lakar mellan 2-3 kg samt en toppfisk på 3110 gram. De andra kvällarna blev fiskat sämre och sämre, så det svider även lite här att man inte kom igång tidigare."


Länkar här till en text om senaste lakfiskena så ni kan se en bild på den största av lakarna.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar