Ytterligare en fin abborre

Det här gången är det undertecknad som tagit ett fin. Den minnesgode kanske minns att jag i början på året skrev om ett par pimpelfisken med skapliga abborrar. Det är där. Har letat vidare. Har fått fram att de ska finnas stor abborre i sjön, men har inte hört om någon plats det tagits någon på. Har rekat där på sommaren med båt och ekolod. Jag kände det som så att det fanns 3 områden som för mig kändes heta. Jag började dagen på plats ett, dött, likaså plats två. Men kände mig envis, gav mig den på att testa plats 3 också. Så började knalla vidare. Det hela slutade med en abborre på 46 cm 1360 g. Säger precis som Ari, känns grymt skönt när man lyckas på ett vatten man själv letat i. Helt klart ännu roligare än att lyckas på en plats någon annan letat fram. Var dit dagen efter och fick en på 940 g.

Vattnet där jag tog fingäddan då, något mer test? Ja tanken var det. Jag och Ari började dagen med att han guidade mig till vattnet där han tog sin borre på 1430 g. Men vädret blev inte alls som lovat, det började snöa. Knappast optimalt för abborrfiske. Det blev också bara några små abborrar och smågäddor.

Men planen var redan innan att bryta fisket mitt på dagen och så skulle jag guida honom till vars jag fick mina gäddor. Men det visade sig vara en massa saxar ute. Plus en massa folk/ägare till dem bara en bit ifrån. Vi dividerade åt och fram. Vi hade kört långt och det hade slutat snöa. Allt kändes perfekt för storgädda. Men, hade vi lagt ut spöna så finns risken att de sedan lagt saxar även där. Plus att hade vi fått någon stor hade de nog sett det och kanske blivit ännu mer "på" att lägga mer saxar. Det kändes inte värt det. Jag menar, där kom vi med buntad avkrokningsmatta, vågsäck och karpsäck etc. Tanken på att kanske leda saxar om käkarna på de förmodligen få storgäddorna där kändes tillräckligt tråkigt för att packa ihop utan att ha borrat ett hål. Med facit i hand tycker vi det var rätt. Oavsett om vi så skulle ha fått en 15 kilos. Vi fick veta de fått gäddor, nu är det bara att hoppas de inte tog någon stor eller satt saxarna i någon. Vi är inte så säkra på att linorna deras håller för en storgädda. Skulle vara jättetråkigt om något av det skett. Jag tycker som många andra, att stora gäddor ska fightas på spö och rulle. Och återutsättas för att sprida sina värdefulla storgäddgener vidare. Det är mest sport och spänning att få en storgädda på sporfiskeutrustning, och dessutom återutsätta den. Vi vet ej hur många dar de fiskat med saxarna. Men låg mycket lake runt hålen, vid vissa hål mer än en lake.

Vi drog istället en kort sväng till ett annat vatten, vi hann få rätt många gäddor men ingen stor.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar