Intressant om catch and release

Intressant artikel om catch and release, som belyser flera olika studier i ämnet. Artikeln skriven av Stefan Larsson, Umeå universitet.
http://www.havet.nu/dokument/HU20082catchrelease.pdf

I och för sig är det inte så många nyheter, det mesta har jag t.ex. berört i mina artiklar om fisketryck och catch and release.
Knipövningar ger större gäddor
Att återutsätta gäddor

Som att fångade fiskar blir störda och att man måste passa sig när man fiskar i riktigt varmt vatten och att tiden för kampen påverkar. I varmt vatten är det extra viktigt med en kortare kamp för att den ger lägre mjölksyra.

Det är väl egentligen 2 saker gällande våra fiskar som jag inte tagit upp i mina artiklar. Men och andra sidan har jag riktat min fisketryck och catch and release artikel till gädda. Annars det han skriver om studien från Nordamerika om Bass, tror jag går att översätta till vår Svenska gös. Där lär nämligen hanen göra på samma sätt. Den står och vaktar äggen och attackerar ofta aggressivt det som kommer i dess närhet, inklusive beten. Vakt lurad från sin vaktpost med andra ord.

Det andra är dock en väldigt logisk grej, det jag också skrivit om att fiskar kan få stor mjölksyra av en lång kamp. Det där är något man som fiskare själv märkt.

Det logiska är att en uttröttad fisk blir ett lättare byte. Nu vet jag inte vad för fisk det gjordes forskning på i studien från universitetet Illinios. Men för att översätta detta till praktik på fiskar som tex. abborre, gös och gädda. Många har så pass kraftiga grejor så att mindre fiskar tas in snabbt. I vissa fall att de "surfas in" på ytan och därmed knappt hinner reagera. En sådan fisk får så liten mjölksyra att den är alert på en gång. En liten fisk krokas också ofta snabbt av och ofta utan att tas upp från vattnet. Sedan en gädda på låt säga 10 kg, har i princip ingen naturlig fiende. Så då kan den stå och vila upp sig utan att någon käkar upp den.

Kan då vara värre det som Stefan Larsson hänvisar till om en norsk studie gällande lax. Där studien visar att de blir störda i sin vandring och vandrar nedströms kort efter att de återutsatts. Detta minskar laxens möjlighet att nå sin lekplats. Men då kan man tillägga där att det är så få laxar som fångas på sportfiske, det är som de flesta vet inte lätt att fånga en lax på väg uppför en älv med lek i sikte. Sedan många av de som fångas lär nog ändå avlivas och tas tillvara på.

Summa summarum så tycker jag det passar bra att använda artikelförfattarens egna ord om catch and release.
"Med stor kunskap och försiktighet hos den enskilda fiskaren kan de negativa effekterna minimeras till en ur ekologiskt perspektiv acceptabel nivå. Om alternativet är att faktiskt ta upp den fisk man fångar ger naturligtvis catch and release en betydligt högre överlevnad."

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar