Vacker gös

Våran (i alla fall hittills) största gös för året har så synat världen ovanför vattenytan. Rickard fiskade efter gös i Burträsket, det blev 12 gösar med denna som topp.

För oss en mycket vacker gös, vikten var 3060 g. 12 gösar ett bra antal. Jag tycker själv den ser större ut, även Rickard trodde den skulle väga mer än den gjorde. Men är nog helt enkelt för att den är ovanligt grov för att vara sommargös här uppe. För Rickard har en bra kontrollerad våg som visar rätt, en RT Zenso scale digitalvåg.

Ska sägas direkt att det definitivt inte bara är att åka och hämta en 3 kilos gös från Burträsket. De flesta som tas där är riktigt små. Låter som medelvikten sjunker eftersom, mycket möjligt för att det är rätt hårt fisketryck och nog de flesta gör så att de sparar de större och släpper tillbaka de små. Gösen växer ju sakta så tar tid för dem att bli i fina vikter. Rickard har nog tagit långt över 100 gösar sedan sin förra över 3 kg. Vilket också säger en del om hur fin denna gös är för oss.

Samtidigt som Rickard fiskade gös i söndags så provade jag på gädda. Är ytterst sällan jag fiskat gädda i Juli månad i modern tid. Men Robban var i krokarna och jag vet han är sugen på att ta någon finare gädda. Där nere så fiskar han nästan aldrig gädda. Så vi gjorde en chansning och drog iväg. Juli för mig är sämsta gäddmånaden här uppe i Norrbotten (den blir ju inte bättre av att man fiskat så lite gädda den månaden) möjligen i viss kamp med mitten av feb till 20 mars ca. Men vi gjorde ett försök. Med hakade också ett par barndomsvänner till mig, i deras båt. En av dem tog jag ofta ut med på fiske i ungdomens dar... Jag tror att jag vågar påstå utan att behöva bli kallad för lögnare... att jag var lite av hans mentor då i fisket. Pimpelfiske, ismete, mäskning och bottenmete med svingtip efter braxen och gäddtrolling etc... Kul att höra att han fortfarande var lite "hjärntvättad" på att gilla en del av de gäddbeten jag/vi använde redan då :) För övrigt tog han sin efterlängtade 10-klubbare för några år sedan.

Som sagt, ut for vi. Vi drog en del gädda men bara smått. Strålande sol och svag vid är också normalt dålig förutsättning för att fånga stor gädda på grundvattensfiske i Juli månad. Ofta att gäddorna på sin höjd följer efter betena.

Robban hade innan varit och fiskat både harr, abborre och mört med rätt bra resultat på de 2 förstnämnda. Fast det hjälper honom däremot inte i http://www.vastsvenskan.se/ Vi får se om hans ledning står sig fastän han varit borta ett par veckor. Men händer inget oförutsätt så blir det hårdkörning i ett par veckor när han kommer hem igen till helgen. Han var så sugen på så många arter så största kruxet blir nog att lappa ihop vilken art han ska fiska när, lite prioritering får det bli. Men rödingtrolling i Vättern gissar jag är ett av fiskena som kommer att stå på programmet.

/ Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar