Rödingfiske

"Kors in the tak" det var inte i förrgår man fiskade röding. Men det var riktigt trevligt. Det blev en rätt långväga tripp för att komma till detta rödingvatten. Jag startade rödingfisket torsdag runt 22.30. Kvällen var vacker och det var riktigt skön temperatur. Tempen hade varit ungefär 25 grader under dagen. Kändes som det låg runt 20 där på kvällen, plus att det var i det närmaste vindstilla.

Jag var inte säker på om rödingarna hunnit gå ut djupt ännu så jag fick prova mig fram. Det verkade som om det inte var något riktigt språngskikt ännu så rödingarna borde vara mer utspridda nu. Runt 23.45 så kom så första nappet. Fisken nöp en liten NK, dragen efter en dodger ca 11 meter ned. Jag fiskade kanske en timma till eller drygt det utan mer napp. Då bröt jag fisket och åkte till tält och grillplatsen och rensade och saltade fisken. Plus samlade ihop lite "bränsle" för starten till elden. Men elden och fisken skulle få vänta, jag skulle sova någon timme sedan upp och fiska morgonen/förmiddagen.

Det var bra matstorlek på rödingen. Allt för sällan äter jag fisk men nu hade jag med mig allt som kunde tänkas behöva. 

Däremot redan innan rödingfisket så hade jag gjort upp eld och grillat ett gäng korvar som jag våldade i mig med korvbröd.

Fisket dagen efter gav en fångad röding. Den var mindre än den första. Men jag var nöjd med fisket ändå. Plus att vädret och naturen var så härlig.

Sedan så åkte jag in till grillplatsen igen. Jag började med att göra upp en rejäl eld, sedan så gjorde jag i ordning lite prylar plus tog ned och vek ihop tältet. Så att det mest skulle vara glöd var när det var dags att laga mat. Jag la i de 2 filéerna i var sitt folie och la dem sedan i glöden. Om någon inte smakat röding så bör ni försöka att göra det. Finns det godare fisk? Rent ut sagt äckligt gott. Jag började att äta bara röding, med det jag saltat innan. Hur gott som helst. Jag provade sedan med citronpeppar. Men jag måste säga att en så god fisk tycker jag blir godare utan. En fisk som smakar sämre kan jag dock tänka mig citronpeppar till för att dölja lite av smaken...

Jag hade också med mig en grillsallad. Men den smakade inte bra, jag tror att värmen hade gjort den dålig. Jag åt en likadan för ca 2 veckor sedan. Då åt jag den rakt upp och ned utan något till och det var gott. Denna smakade obra och magen hade heller inte sitt livs toppform dagen efter... Men jag tvingade i mig ca 75% av den eftersom jag var så hungrig...

Men, ska jag tillaga röding igen så lutar det åt att jag äter den med endast salt och hårdbröd till. Jag vill inte spä ut den goda smaken med annat trams... ;)

För första gången i år så märkte man av att det var relativt mycket mygg och knott. Visst inget emot vad man upplevt på en del mörtfisken i t.ex. Kärentöjärvi den tid det begav sig. Men mot vad jag sett i år var det mer. Kanske man borde köra med myggmedel eftersom man blir mycket biten. Men jag väljer istället immunitetsmetoden. Jo, det är sant. Forskning har tydligt visat ju mer man blir biten ju mer immun blir kroppen mot betten. Så när ni blir bitna kan ni tänka att tack till dig min kära vän, nu blir jag ett snäpp mer immun till nästa bett.

Tyvärr så hinner det gå bort till nästa sommar, så då får ni börja om på nytt. Men det ska ni inte oroa er för, för det brukar alltid finnas myggor som ställer upp frivilligt...

Slänger med en bild som visar en del av myggen/knotten, prickarna ni lättast ser mot himlen. Tyvärr har jag inte lagt in i datorn någon bild på mygg/knott från något mörtfiske när det varit som värst, skulle vart kul att ha. Från en sån gång då man äter soppa och det nästan är så att det inte blir mindre i tallriken fastän man äter... (fylls på med mygg och knott)



/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar