Gäddvårfisket + värmerekord

Till att börja med, för er som är intresserade kan sägas att catch and releaseartikeln som nås från startsidan uppdaterades i maj.

Men nu över till gäddfisket. Detta blev ett år när gäddorna hoppade i säng direkt isen gick. Andra gäddfiskare här uppe säger samma sak, rapporterna från Västerbotten likaså.

Bland annat en seriös gäddfiskare här från Luleå säger att han såg lekande gädda samma dag som isen släppte i havet.

Jag och Ari åkte till en sjö när fortfarande en del av sjön var isbelagd men redan då i den vik vi testade så hörde och såg vi tecken på en hel del sexuella handlingar.

Men detta är inget ovanligt, isen ligger så himla länge här så när den väl går upp så kan det som i år vara soligt och varmt och då kör de igång på en gång. Så nu har nog alla eller i princip alla lekt. Såvida man inte åker till Kiruna eller dylikt där kanske man möjligen kan hitta vatten där flera ej lekt.

De seriösa grabbarna här i Luleå som nöter hårt och seriöst efter gädda var besvikna på vårfisket. Förra våren drog de gäddor över 10 kg, nu blev största 9,2 kg.

Vårat fiske då? Ja vi har provat, med facit i hand så önskar man att man nötte mer precis när isen gick. Jag gjorde mitt första fiskepass i öppet vatten för året 16/5 (ett kort pass där jag mest provade båten och mekade på med grejor) Men men, vi har härjat i "sexvikar" och dragit en del romstinna och även en del utlekta. Vi har fått få gäddor, det är nog för att gäddorna ofta "höll på" och bara hade ögon för varandra och inte för att äta. Men vi får vara riktigt nöjda ändå för vi har lyckats landa två tior. Jag hade äran att fånga dem, den ena hade ett väldigt stort huvud (skallpers??) som nog vägde gode mycket.
Däremot var gäddan riktigt mager så fastän den var 121 cm lång vägde den "bara" 10 720 g.

Den överraskade mig verkligen. Man tycker man borde vara för erfaren för att gå på en sådan nit, speciellt då man vet om att många gått på samma nit, men icket. I normala fall känner man de minsta nafs och ofta känner man skillnad på napp och när betet tar i botten. Denna gång kände jag att det tog fast i något, kändes absolut inte som ett hugg, bara hakade på. Tänkte tusan, jag som just ankrat! Ville verkligen komma loss. När jag satte jättetung press tyckte jag det kändes som det följde med. En jättegren eller en mjärde måste det vara. När man får "rullning" på en sådan sak gäller det att inte släppa ned den på botten igen för då kan det gå fast rejält. Så jag pumpade så hårt och snabbt jag bara kunde för att absolut inte släppa ned det på botten. Gick riktigt tungt. Jag minns att jag tänkte för mig själv att tänk på de som blivit lurade på att det är ett bottennapp och plötsligt så börjar det röra på sig, hihi liksom :) Jag smög förbi ankarlinan och så plötsligt börjar det tjuta i slirbromsen, inte ens då fattade jag. Hjärnan jobbade på högtryck, gick bråtet in i ankarlinan och båten driver så slirbromsen tjuter? Men då kommer de första knyckarna och då visste jag ju att det var fisk... Vilken nit :)

Den andra var lite grövre 116,5 cm 11 100 g.

Ari fick en smällfet och grov gädda i ett lokalt vatten när han fiskade från land riktigt tidigt då isen ännu låg i många andra vatten, men längden var för dålig för att den skulle nå någon stor vikt.

Sedan så har farsan tagit ett nytt pers på gädda. Han var ute själv i en sjö och trollingfiskade. Det började blåsa upp rejält och inte lätt då med liten båt och elmotor att trolla med 3 spön. Han beslutade sig för att åka in till land och i samma veva nappade det. Så han åkte in och fightade den från land. 114 cm lång, den nådde inte 10-klubben, men dock ett respektabelt personligt rekord.

Till sist. På tal om varmt här uppe i Maj. SMHI skriver att pingsten blev solig och varm i hela Sverige. Allra varmast var det i norra delen av landet där några stationer noterade nya värmerekord för månaden maj. Piteå hade under pingstdagen 29.5°, vilket är högsta temperaturen i maj sedan mätningar startade 1859. Tidigare rekord var 28.0° i maj 1992.

Luleå flygplats hade under pingstdagen 28.4°, vilket är högsta temperaturen i maj sedan mätningar startade 1944. Tidigare rekord var 27.2° i maj 1992.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar