Sabbar för sig själva

Har gått rykten senaste tiden om att gäddtävlingen i Kalixälven ska bli en total catch and releasetävling men så verkar det inte bli. I alla fall inte i år. Fick frågan från en vän i Polen i helgen om de ska fortsätta klubba gäddorna i Kalixtävlingen. Han har berättat att i Polen så har det varit ännu värre än här, att det verkligen fiskats och klubbats mycket gädda. Vilket har slutat med att beståndet nu där är så litet så han har inte samvete att fiska där en endaste gång! Utan han åker (för dyra pengar) ända till Sverige som ännu har bestånd nog för att våga fiska på för att lära ut om catch and release (han vill inte att samma ska hända i Sverige) och för att äntligen får prova på sin hobby och träna på sina färdigheter i att återutsätta gäddorna. Jag sa att jag hört rykten om att de ska lägga av med klubbandet, men kollade upp det nu och tyvärr fick jag göra honom besviken.

"En viktgräns på 6 kilo minskar totaluttaget av gädda till endast ett fåtal fiskar"

Tyvärr är det ju just de fiskarna som (om man måste välja mellan några) absolut behöver vara kvar som klubbas. Plus att det på den sträckan kan kallas för allt annat än få gäddor som klubbas i tävlingen år efter år. Sedan vad ger det för intryck till alla barn och ungdomar när de ser att de stora grabbarna dödar alla stora gäddor? Jag skrev om tävlingen ungefär för ett år sedan och mailade länken till en av de ansvariga. I mailet bad jag honom kolla efter eventuella faktafel och så frågade jag om de hade några funderingar på att göra om tävlingen till en catch and releasetävling. Men jag fick aldrig något svar. Men när det nu gått snack om att det skulle bli en sådan så tänkte jag att låter ju jättebra. Men ryktena går nu om att det istället ska bli till nästa år. Men rykten är alltid rykten så har ingen aning.

Här är det jag skrev (bland annat funderingar och tips om regler) förra året.

Även Gunnar Westrin ifrågasätter catch and killtävlingar i sitt inlägg från 090603 http://www.westrin.se/

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar