Nu har sommaren anlänt

Det har inte varit någon större värme, tills igår då det var 19 grader på eftermiddagen. Men idag är det ännu varmare. Kl 18.50 hade Luleå-Kallax 22 grader. Undrar om inte det kan vara och snudda vid rekord på den stationen för att vara första halvan av maj? Nu har jag inte kommit över på tiondels grader men majrekordet är ändå ett gäng grader mer, 28,4 grader för att vara exakt och sattes så sent som maj förra året. Så här skrev SMHI då. "Pingsten blev solig och varm i hela Sverige. Allra varmast var det i norra delen av landet där några stationer noterade nya värmerekord för månaden maj. Piteå hade under pingstdagen 29.5°, vilket är högsta temperaturen i maj sedan mätningar startade 1859. Tidigare rekord var 28.0° i maj 1992. Luleå flygplats hade under pingstdagen 28.4°, vilket är högsta temperaturen i maj sedan mätningar startade 1944. Tidigare rekord var 27.2° i maj 1992."

Det blev inget mer isfiske för mig, jag har inte heller fiskat efter isen försvann, skämmes... Kan tänka mig att rovfiskarna fick en kick igår och idag av värmen. För är ju för kallt i vattnet ännu för att gäddor, gösar och abborrar etc. ska vara riktigt aktiva. Men när det så blir sådana här varma dar så värms ju vattnet upp en del och de blir piggare. Frågan är ju nu bara om inte ett helt gäng av gäddorna redan "hoppat i säng?" Grunda vikar värms ju upp mycket fort när det är så här varmt.

Men igår fick jag ändå känna på den härliga värmen under årets första varma dag. Genom att jag var ute och skurade och tvättade båten, pumpade upp trailerhjulen och kollade olja etc. Grymt skönt väder var det.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar