Mats håller ställningarna + tävlingen

Mats kämpar ensam men han gör det bra, på egen hand ser han till att försvara klubbens färger.

När Mats kom med i klubben kunde jag inte ens drömma om att han skulle dra så pass stora fiskar på så kort tid som han gjort, helt ärligt. Fast samtidigt vet jag att målmedvetenheten finns i honom (han har bland annat varit duktig i fotboll och lirat på trots skadebekymmer, envis) Målmedvetenheten att dra stor fisk som hade legat på is började komma tillbaka för ett par år sedan. När väl målmedveten finns där så börjar man också slipa på detaljer och fiska mer i vatten man tror har stor fisk. Grymt häftigt att det gått så bra. För med jämna mellanrum har det kommit stora fiskar och dessutom från många olika vatten. Innan 2009 hade han ett gäddpers på rätt blygsamma 7520 g. Men september 2009 kunde han höja det till 9,1 kg. Sedan en stund efter isen la så en höjning på dryga hektot. Sedan så gick han med oss i TNP i början av detta år och det dröjde inte länge innan han landat gäddor på 9.400, 11120 och 12100 g, alla dem på ismete. Nu i öppet vatten så en gädda på 9320 g. Som om inte det vore nog så har han nu lyckats lura denna abborre.

Mats med spinnfiskad abborre på 1410 gram och 46 centimeter.

Var på tiden att klubben fick en abborre i den klassen. Har inte hänt sedan premiäråret 2006 (som kan sägas vara senast vi satsade mer än något ströfiske på abborre) då vi tog flera fina med topp på 1920 g.

Men nu hoppas jag att han kan få förstärkning i fisket snart. Vi övriga har i princip inte blött en krok i öppet vatten, på grund av utlandsresor och annat.

Personligen så har jag i alla fall nu gjort min "obligatoriska" testning av prylar som jag brukar åka och göra själv varje år innan jag sätter igång att fiska. Kan vara allt mellan att skruva i motorn, provköra, till att meka på med fiskeprylar eller kolla gången på nya beten, helt enkelt att putsa på utrustningen. I vanliga fall brukar det också bli en stunds fiske. Nu var jag inte ens till ett vatten jag trodde på för denna tid på året, men jag provade i alla fall ut hur ett gäng nya wobblers betedde sig i vattnet, men kallar det ej fiske.

Nu har vi en abborre över 1,4 kg, ingen gädda ännu över 10 kg i öppet vatten i år, det hoppas jag kommer redan i juni. En gös över 2,5 kg borde inte vara omöjligt heller, även om det har visat sig vara svårt. Jag resonerade precis om det med Mats, att en gös över 2,5 kg har visat sig vara minst lika svårt som en gädda på 10 kg. Vi har dem i få vatten plus att medelvikten är riktigt dålig i de vatten vi provat. Det gör bara utmaningen större att försöka få någon fin.

C&R tävlingen. Enligt rapporter så flöt den på bra. Kom inte upp något monster, men 111 cm (8,9 kg) är ändå en helt okey gädda, även om man vet att området hyser större än så.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar