Riktigt mäktig gädda och gös!

Nu är det inte vi som tagit dessa mäktiga fiskar, men vi har i alla fall några skapliga fiskar att rapportera om.

Jag börjar med den mäktiga gäddan. Jag har hört mig för med flera personer och ingen jag pratat med vet av någon bra dokumenterad gädda från norrbotten som är längre än den gädda som Robin Utbys nyligt fångade. 132 cm lång det är en mäktig fisk minsann. Nu var den relativt mager men med sin mäktiga längd så nådde den ändå 14,21 kg. Jag vet att Robin varit ute efter sin första reggädda (12 kg) länge nu och när han tog den så tog han det alltså med besked!

Sedan så var jag ute själv på ett kortare em/kvälls pass efter gös. Jag började med spinnfiske, redan första kastet så nöp en fisk på. Jag kände redan inom några sekunder att det nästan garanterat var en gös. Jag bannade mig nu för att jag hade lämnat håven i bilen. Med håven hade jag troligen tagit den för den lossnade precis vid båten. Ingen superjätte men för oss en mäktig gös, jag bedömer den till mellan 3-3,5 kg. Men jag fick i alla fall lite revansch efteråt då jag lyckades landa totalt 4 gösar. De två största 1960 och 2700 g. Så medelvikten var klart bättre än vi är vana vid.

Efter detta pass så har jag och Samuel kört ett pass efter gädda. Denna gång var håven med. Vi fiskade på flera olika platser och testade flera olika metoder, det blev totalt 5 gäddor. Det som funkade klart bäst för oss var spinnfiske med jiggar. Av de 5 gäddorna så fick vi 3 på samma ankring. Jag och Mats var hit tidigare i år men fick inte en fisk. Men fiske kan vara lustigt ibland. Första kastet så hade jag kontakt med en fisk som jag är säker på var fin. Men risken var att den blev rädd, vi kastade vidare och jag kände bara en liten stöt sedan. Jag förstod att den nog behövde se ett nytt bete för att kunna ta. Jag satte på en annan jiggmodell i stort format och pang! Det var en kraftigt byggd gädda med stort huvud, tyvärr mager men den gav ändå en härlig kamp. Bild.

9380 gram

Jag fortsatte så med samma jigg och något enstaka kast senare så pang igen. En till stark gädda, 8320 g. Samuel blev inte lottlös, strax efteråt så pangade en gädda på hans jigg. Den kom snabbt in mot håven men det visade sig att den bara skojade(?) lite med honom, för då började den ta i och gjorde ett par rusningar innan han kunde håva den. Det fattades bara några hekton till 8 kg, bild. Vi håvade alla 3 gäddorna, vilket är ett bra sätt, bland annat för att man kan låta håvnätet och därmed gäddan få stå i vattnet medan man krokar av och gör våg, vågsäck och kamera redo. Sedan lyfte vi med hjälp av gälgreppet upp gäddan för ett par snabba bilder och sedan direkt ned i vågsäcken. Vi nötte vidare men det blev ingen fler gädda, men 3 så fina och starka gäddor på samma ankring var fränt.

Samuel med gädda strax under 8 kilo.

Sedan åkte vi vidare och kunde dra en liten gädda. Vi trailade upp och tänkte åka och fiska någon annanstans. Men vid lite övervägningar kom vi fram till att det får räcka så. Det var 2 hungriga ynglingar, Samuel drog till en mack och käkade upp sig lite, jag funderade och kom fram till att det var inte jättesent och båten hade blivit rätt nedskitad, så okey, jag åker till något vatten och skurar ur båten uppe på land. Jag klev ur bilen och efter en kort stund kommer en båt in mot där jag är, jag känner igen båten och jag känner även igen han som är i båten, Björn Larsson. Under tiden som jag tryckte i mig en gammal chokladkaka så surrade vi på en stund innan jag tyckte det var dags att sätta igång. Jag hade kvar spöhållare och lite annat som skulle packas undan innan jag skulle börja skura och du ska få ut och fiska lite till, eller ska du ge dig undrade jag? Nejdå han skulle inte ge sig han skulle fortsätta fisket.

Efter en kort stund tittar jag ut mot vattnet, Björn är inte nära men ändå såpass nära att jag tycker mig se han fighta en fisk. Jag ser hur han greppar håven och ser en fisk glida in i håven. Den var inte så värst lång av vad jag tyckte mig se på det avståndet, jag tänkte nog att en gädda i den längden borde inte väga mer än kanske 5 kilo. Så jag blev förvånad när han kommer in med fisken mot mig. Jag hinner undra att misstog jag mig så mycket på storleken? Men så säger han.
- Det är en gös... skulle behöva fotohjälp...
Jag ställde gärna upp, han lät gösen stå i håven/vattnet så jag kunde inte se hela gösen, men jag såg att den var mäktig.
- Du, det där kan faktiskt vara en reggare... (minst 6 kilo) sa jag. Men när han lyfte upp den så såg den ännu större ut.

Björn berättar att det är hans första gös någonsin, han var ute efter gädda men så pang! Vilken gös att ta som sin första någonsin, helt sagolikt. Han frågade om jag hade någon digitalvåg, jajemän, så jag skyndade mig att hämta. En sådan mäktig fisk då är man noga med grammen. Vi gjorde 2 snabba vägningar och efter avdrag av vågsäckens vikt så kunde vi fastställa mäktiga 6980 g! Längden var 90 cm. Jag tog en del foton med Björns kamera innan gösen fick gå tillbaka.

Han hade jobbat bra, efter han håvade den så tvekade han inte en sekund utan åkte direkt in till land och vi lät gösen stå i vattnet i håven. Detta gjorde att den piggt simmande iväg vid återutsättningen. Nu stod vi och surrade en stund innan Björn avslutade med en stunds ytterligare fiske medan jag skurade min båt.

Jag känner att superlativen blir nästan för mycket nu, som ni läsare vet så tog jag ju själv en ännu tyngre gös förra året från norrbotten än den Björn nu fick, så blir konstigt om jag säger att det är en "världsgös" men det skiter jag i. Vi har hört runt på massa håll och kanter och vad vi hört så är min den tyngsta från norrbotten på mycket mycket lång tid. Och Björns kan mycket möjligt vara den näst tyngsta. Jag vet av att någon fler över 6 kilo tagits i något annat vatten men ingen så stor som 6980 g såvitt vi hört. Så, kort sagt en grym fisk! Det var häftigt att få se en så stor gös igen och overkligt att jag fått vara med om fångsten av 2 så stora gösar från norrbotten. Men nu var det ju verkligen en tillfällighet, var ju på håret att jag och Samuel skulle fiskat en stund till, sedan att jag valde att åka och skura båten där Björn precis råkade vara.

Jag vidhåller fortsatt att sett över hela året så känns en gös på 2,5 kg och en gädda på 10 kg som lika svåra fiskar att fånga från norrbotten. Det är ju något som kan ändras om t.ex. något nytt vatten dyker upp, men som läget är just nu så vidhåller jag det. Däremot kan det finnas enstaka dar som gösen är som galna och hugger på allt och alla, jag har själv varit med om att jag fick 3 gösar direkt efter varandra på en rejält stor wobbler trollad i hög fart, 2 riktigt små och den största ett par kilo. I normala fall så är ju annars gösarna extremt petiga med fart, gång, färg och djupgående på beten, rent ut sagt extremt petiga. Skriver det bara för att man ska förstå att oavsett att det nu tagits ett par grymma gösar så ska man vara glad att ens komma över 2,5 kg (gäller att ej tappa perspektivet) Ja, jag vet dem som fiskat hela sitt liv i gösvatten utan att ha fått en endaste gös, jag skulle rent utav vilja påstå att det är väldigt vanligt.

Mats då? Ja han har nyss varit ute på ett pass och kunde dra en gädda på 7,4 kg 106 cm, tyvärr rätt mager alltså.

Kan tilläggas att Robin och Björn tillhör samma klubb, team MIEKO norr. Det har verkligen lossnat för deras klubb senaste veckan, de har förutom nämnda fiskar tagit fler fina gäddor. De är seriösa och dessutom duktiga fiskare, där den art de brukar lägga mest kraft på är gädda.

/Krister

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Trolling med mjukbeten

Västerbottensrekord på gös?

Norrlandsborrar